Hej!
Jag har nu i flera månader kämpat med sådder av rosenskära och bolltistel, och praktklätt (Lychnis arkwrightii). Dessa ska vara idiotenkla att så vad jag förstått, men av någon anledning har det inte alls funkat. Samtliga sådder dör förr eller senare, några plantor har blivit hyfsat stora (5-10 cm) men skrumpnat ihop och dör sen. Tistelfröna kom aldrig upp överhuvudtaget. Praktklättfröna var fröer som blivit över från förra året, den gången var de urenkla att så (i vanlig plantjord ska sägas det året, i år med såjord blev de inte större än små groddar som sedan skrumpnar ihop och dör!)
Jag har använt tusen olika sorters kärl, ibland sått jätteglest ibland tätt. Jag har provat olika sådjup, men grunt för det mesta eftersom det är det som står på paketen, och vattnat med blomspruta. Jag har provat alla möjliga placeringar för sådderna både på fönsterbräden och andra mindre ljusa ställen. Såjorden jag använt är Hasselfors så & kaktusjord. Är det jorden som är boven i dramat? Vad är det som händer?! Jag är verkligen besviken och jätteledsen över det här...
är det för sent att fortsätta prova med de frön jag har?!
|