Piri
Hej!

Jag har nu i flera månader kämpat med sådder av rosenskära och bolltistel, och praktklätt (Lychnis arkwrightii). Dessa ska vara idiotenkla att så vad jag förstått, men av någon anledning har det inte alls funkat. Samtliga sådder dör förr eller senare, några plantor har blivit hyfsat stora (5-10 cm) men skrumpnat ihop och dör sen. Tistelfröna kom aldrig upp överhuvudtaget.
Praktklättfröna var fröer som blivit över från förra året, den gången var de urenkla att så (i vanlig plantjord ska sägas det året, i år med såjord blev de inte större än små groddar som sedan skrumpnar ihop och dör!)

Jag har använt tusen olika sorters kärl, ibland sått jätteglest ibland tätt. Jag har provat olika sådjup, men grunt för det mesta eftersom det är det som står på paketen, och vattnat med blomspruta. Jag har provat alla möjliga placeringar för sådderna både på fönsterbräden och andra mindre ljusa ställen.
Såjorden jag använt är Hasselfors så & kaktusjord. Är det jorden som är boven i dramat? Vad är det som händer?!
Jag är verkligen besviken och jätteledsen över det här...

är det för sent att fortsätta prova med de frön jag har?!
Bassam
Hej
Det som händer hos dig att dina växter skadad på Svampen som heter (Verticillium) , den här Svampen sover på jorden och när gror kommer vaknar och sina nya generationen attackera rötter .
Obs
Jag kan säge nu att fel lägger på jorden som inhåler svamp nya generation material som ( spores - sclerota ).
H:Bassam
kerstin z5-6
JA det är jorden.. jag har tyvärr fått mina sådder infesterade en gång när de inte hade min vanliga såjord hemma..just det märket..
Kan vara slump för stås
Det du har är blomflugelarver, genomskinliga , närstan osynliga trådar, de betar av allt under jorden , sen lägger förstås plantorna av ...

Dessa kommer som brev på posten om man sår innne i rumstemp och har nån enstaka blomfluga i sina krukväxter.I viss mån tyder det även på övervattning

Du kan köpa vanlig plantjord och blanda den med lite fint grus, ställ sådderna ute med plastfilm över som du gjort hål i
hasselfors S jord , med älgen på är det oöverträffat bästa, innehåller små vita kulor som gör den mkt luftig och släpper igenom vatten bra , bra för snabb rotutveckling.Jag aktar mej för såjord innehållande sand då det känns som om det mediet kan innehålla blomflugelarver o annat otyg...
är fröna vansinning dyra steriliserar jag jorden innan sådd i micron:)
Peztis
Om du har trädgård så ska du definitivt så rosenskära direkt i landet, där blir de mycket finare och större än vid förkultivering inomhus!

Det är i alla fall mina erfarenheter efter två-tre års provande.

Bolltistel borde inte heller ha några problem med att gro ute, bara att se hur det ser ut i min trädgård, de sprider sig bra!
Orkidétjuven
Ett tips som jag tycker är bättre är att vattna underifrån. Rötterna söker sig längre ner i jorden och blir på så sätt mer hållbara, motståndskraftiga än om de vattnas uppifrån. Risken finns att rötterna sprider sig mer vid ytan och blir mer mottagliga för torka.
Peztis
Håller med Orkidétjuven om vattningen. Häll vattnet på fat eller bricka och låt suga upp för att sedan hälla bort överflödet. Då suger jorden så mycket som den "behöver" utan att bli dyblöt.
ingrid fuxwall
Instämmer - vattna bara frösådder underifrån.

Sedan kan dålig/felaktig jord ställa till väldigt mycket elände
Bassam
Hej
Du kan överklaga jorden på grund att förlorade tid jobb och pengar.
H:Bassam
Sussie F-Flower
Jag har mera svar till dig om du ev är delaktig i din tråd?
Är du med någonstans?
Piri
Tack för era svar!

Sussie, du får skriva om du vill. jag tar till mig era synpunkter.
Bassam
Hej
Man kan skriva i trädgårdsforum alla sin åsikter för att alla kompisar ska läsa.
.H:Bassam

kerstin z5-6
?
jag tror att vad sussie menar är: bevaka dina trådar!
Om du frågat något -kolla svaren och svara.. det känns ju meningslöst att ge utförliga svar och inte veta om personen i andra ändan hör på eller inte angel_not.gif
Piri
Mm, jag vet vad hon menar.
Jag läser dock, var så säkra...

Jag har hursomhelst en sista tapper rosenskärsplanta som än så länge ser ut att må skapligt (peppar peppar!), jag har även planterat om den i plantjord istället. Den ska nog klara sig tycker jag.
Peztis
Piri, om du har frön kvar, försök att så i direkt i landet.
Grobladet
Da da, början av juni är nog inte för sent för att så rosenskära ute.
Jag har förodlade gullskära jag planterat ut, men de verkar bara stå o stampa
men de jobbar antagligen på att skaffa rötter i sin nya betongjord.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon