Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

9 sidor V  « < 6 7 8 9 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vad har du för åsikt, ang niqab
          Motti
          Inlägg 16-06-2010, 22:56
          Länk hit: #141

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Ja du får gärna gå naken för mig !bara du inte går förbi här giggle.gif

Citera
          anncharlotte
          Inlägg 18-06-2010, 10:14
          Länk hit: #142

Medlem
          Antal inlägg: 411
          Medlem nr: 3 745

CITAT (Motti @ 16-06-2010, 23:39) *
          Ja det är märkligt !här har kvinnor i Sverige kämpat för gämnlikhet och rösträtt i över hundra år ändå är vi beredda att acceptera invandrarnas förtryck av kvinnor i alla olika relioner bara för att vi ska vara så toleranta av invandrares religon,ska vi inte fortsätta hålla på kvinnans frihet oavset invandringen ?eller ska vi kassta allt i sjön nu när vi har "nya medborgare" och gå till baks till kvinnoförtryck och annama barnäktenskap omskärelse av småflickor och kvinnor osv.Ska vi inte stå fast vid kvinnors rätt till lika frihet och rätt längre?

Fast hur hjälper vi dessa kvinnor genom att hindra dom från att komma ut i arbetslivet ? Är det inte i stället så att vi ger dom chansen att bli starka och kräva sin rätt gentemot sina män, genom att ge dom en plats i samhället där dom har samma värde som männen och kan försörja sej själva.

Schal tycker jag inte ställer till några problem i arbetslivet och är helt ok, därimot kan ju burka göra det, praktiska problem som är svårt att komma ifrån. Men jag tycker att det är det man bör utgå ifrån, fungerar det praktiskt så bör det vara ok.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-06-2010, 10:24
          Länk hit: #143

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Vad ska man då göra med alla dessa kvinnor som själva väljer att klä sig i dessa attribut och som anser att det är en del av deras egen identitet. Var det någon som såg det danska tv-programmet där tre ickemuslimska kvinnor klädde sig i schal några dagar för att sedan tillsammans med en muslimsk kvinna utvärdera sina erfarenheter av detta?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          anncharlotte
          Inlägg 18-06-2010, 10:41
          Länk hit: #144

Medlem
          Antal inlägg: 411
          Medlem nr: 3 745

CITAT (*Stintan* @ 18-06-2010, 11:24) *
          Vad ska man då göra med alla dessa kvinnor som själva väljer att klä sig i dessa attribut och som anser att det är en del av deras egen identitet. Var det någon som såg det danska tv-programmet där tre ickemuslimska kvinnor klädde sig i schal några dagar för att sedan tillsammans med en muslimsk kvinna utvärdera sina erfarenheter av detta?

Har man redan från barnsben blivit inpräntad något så är det inte lätt att ändra uppfattning, visst är det så att mycket av det vi i dag anser och gör är saker som vi fick lära oss som små.
          Det sociala arvet är starkt, åtskilliga undersökningar som jag läst har visat att vi tex angående barnuppfostran, trots att vi i vissa fall egentligen inser att det är fel, har vi en tendens att göra som våra föräldrar en gång gjorde mot oss.
          För att dessa kvinnor ska ställa andra krav på sina liv så måste dom ju bli insläppta i vårt samhälle och se ett annat sätt att leva.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-06-2010, 11:10
          Länk hit: #145

Medlem

CITAT (anncharlotte @ 18-06-2010, 11:41) *
          Har man redan från barnsben blivit inpräntad något så är det inte lätt att ändra uppfattning, visst är det så att mycket av det vi i dag anser och gör är saker som vi fick lära oss som små.
          Det sociala arvet är starkt, åtskilliga undersökningar som jag läst har visat att vi tex angående barnuppfostran, trots att vi i vissa fall egentligen inser att det är fel, har vi en tendens att göra som våra föräldrar en gång gjorde mot oss.
          För att dessa kvinnor ska ställa andra krav på sina liv så måste dom ju bli insläppta i vårt samhälle och se ett annat sätt att leva.

Ja fast hur kan vi vara så övertygade om att bara för att vi lever som vi gör och klär oss som vi gör så är det det enda rätta för alla andra som har en annan kultur än vi själva? Visst jag tycker inte heller att burka eller niqab passar i vårt upplysta samhälle men vad gör en schal som ju många också vill förbjuda?

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 18-06-2010, 11:47
          Länk hit: #146

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Det är nog en lång process att få slöjbärare att lägga av denna. Första steget torde nog vara att peka på att det inte står något i koranen om heltäckande kläder. När den insikten väl trängt in i medvetandet hos alla kan man långsamt få kvinnorna att vänja sig med att krypa ut ut täckelset. Har man sen barnaåren vant sig vid att vara täckt av kläder kan det vara otäckt att vara otäckt.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-06-2010, 12:00
          Länk hit: #147

Medlem

Jamen varför måste alla vara och tänka som vi? Varför reagerar ingen på alla som går med brallorna hängande nere på knäna och där nästan hela rumpan är bar?

--------------------

Citera
          andersen
          Inlägg 18-06-2010, 12:09
          Länk hit: #148

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

CITAT (Gossen Ruda @ 18-06-2010, 12:47) *
          Det är nog en lång process att få slöjbärare att lägga av denna. Första steget torde nog vara att peka på att det inte står något i koranen om heltäckande kläder. När den insikten väl trängt in i medvetandet hos alla kan man långsamt få kvinnorna att vänja sig med att krypa ut ut täckelset. Har man sen barnaåren vant sig vid att vara täckt av kläder kan det vara otäckt att vara otäckt.

Det tror jag inte alls på,varför skulle det vara otäckt att vara otäckt? i så fall så skulle det vara samma sak för mej som sätter på mej en kostym kanske engång vart femte år. Det handlar ju inte om att kvinnorna blir helt nakna, jag tror utan att veta säkert att dom flesta kvinnor vill vara vackra och visa att dom är det, och att då hävda att dom kvinnorna skulle tycka det vara otäckt att vara otäckt tror jag är fel.

CITAT (*Stintan* @ 18-06-2010, 13:00) *
          Jamen varför måste alla vara och tänka som vi? Varför reagerar ingen på alla som går med brallorna hängande nere på knäna och där nästan hela rumpan är bar?

Eller det värsta av allt dom har kallsingarna på sig i badhuset sick.gif

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 18-06-2010, 12:13
          Länk hit: #149

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Detta lär vi inte kunna avgöra här och nu men har man inte visat sig offentligt utan exempelvis niqab går det bara inte att slänga av den för alla. För den som lärt sig att andra människor klarar sig utan kanske det går lättare men har man under ett helt liv burit sånt tar det förmodligen lång tid. Man känner sig naken helt enkelt. Betänk att kvinnorna hela tiden fått höra vad man anser är rätt och fel så det är en del av deras vardag.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          fuchsian
          Inlägg 18-06-2010, 12:17
          Länk hit: #150

Medlem
          Antal inlägg: 3 631
          Medlem nr: 30 760

CITAT (Aqvakul @ 11-06-2010, 19:41) *
          Har vi inte religionsfrihet?

Aqvakul .... vi har rätt att tro och låta bli, men det ska inte klistras på kläder och annat tjaffs, Det är ingen tro, endast ett medel att väcka uppmärksamhet.
          Dom bästa människorna gör inget väsen, men för det har man en vilja och vill inte bli trampad och mobbad av andra.
          Religionsfrihet sätter jag ett stort ? för. Jag skulle vara med min dotter som motvilligt gick med på att konfimeras (fars sida av släkten tyckte det) och när jag var med där så de hittade uppgifter åt mig. Först fick jag sopkvasten att göra rent och när det inte gick så skulle jag baka bullar till deras fika. Det gick inte hem heller. Jag hade inte gått dit för att städa och baka .... Vad hände sedan? ... Jag var inte välkommen dit.
          Då frågade jag prästskrället att har man inte rätt att vara där när min dotter ville det ,,,, njaa, men jag följde ju inte reglerna, menade prästen.
          Jag frågade att finns Gud embart här i kyrkan? ... jovisst fanns han .... men för bövelen visa det då!

Detta är frikyrkornas religionsfrihet ..... thumbdown.gif ... Fuchian ..

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-06-2010, 12:44
          Länk hit: #151

Medlem

Varför skulle du vara med för att din dotter ville konfirmeras? Är det något specifikt för någon frikyrka att föräldrar måste involveras? Vad gör dom med föräldrar som inte själva är medlemar i kyrkan? Låter ju inte klokt men det finns ju konstiga frikyrkor för all del.

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 18-06-2010, 12:50
          Länk hit: #152

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Gossen Ruda @ 18-06-2010, 12:47) *
          Har man sen barnaåren vant sig vid att vara täckt av kläder kan det vara otäckt att vara otäckt.

Men inte har dom väll burka som barn? Efter vad jag förstår är det ungefär när dom kommer in i puberteten som dom får dra på sig tältet, eftersom det är först då dom börjar attrahera männen

CITAT (andersen @ 18-06-2010, 13:09) *
          Eller det värsta av allt dom har kallsingarna på sig i badhuset sick.gif

Det är också en muslimsk sed, eftersom män inte får umgås nakna med varandra. Kanske har samma ursprung som burkan, det kan väcka sexuellt begär...

Citera
          gnon49
          Inlägg 18-06-2010, 14:11
          Länk hit: #153

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Hur gör jag för att en arbetsgivare väljer just mig vid en anställningsintervju. Ja inte lär burka eller nershasade jeans förbättra situationen. Vill man passera nålsögat vid en intervju så får man faktiskt själv göra det bästa av situationen. inte förvärra den. Sedan kan en sjal vara riktigt snyggt, bara bärs på en snyggt sätt.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Chamomille
          Inlägg 18-06-2010, 15:25
          Länk hit: #154

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

CITAT (*Stintan* @ 18-06-2010, 13:00) *

Bra fråga egentligen. Men att ha brallorna nere så rövhålet syns är inte särskilt snyggt... Nog reagerar jag på det. Har faktiskt sagt åt en grabb en gång. Den enda som blev generad var min sambo giggle.gif

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 18-06-2010, 15:34
          Länk hit: #155

Moderator

CITAT (Chamomille @ 18-06-2010, 16:25) *
          Bra fråga egentligen. Men att ha brallorna nere så rövhålet syns är inte särskilt snyggt... Nog reagerar jag på det. Har faktiskt sagt åt en grabb en gång. Den enda som blev generad var min sambo giggle.gif

Fast fullt så långt ner är det få som har byxorna

Citera
          Chamomille
          Inlägg 18-06-2010, 16:34
          Länk hit: #156

Medlem

CITAT (Huggorm @ 18-06-2010, 16:34) *
          Fast fullt så långt ner är det få som har byxorna

Ånä. Då tittar du inte så noga biggrin.gif

--------------------
          Camilla zon 2-3

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 18-06-2010, 18:34
          Länk hit: #157

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

CITAT (*Stintan* @ 18-06-2010, 13:44) *
          Varför skulle du vara med för att din dotter ville konfirmeras? Är det något specifikt för någon frikyrka att föräldrar måste involveras? Vad gör dom med föräldrar som inte själva är medlemar i kyrkan? Låter ju inte klokt men det finns ju konstiga frikyrkor för all del.

Det är bara i svenska kyrkan det förekommer konfrimation. Inte i frikyrkor ...

Citera
          Huggorm
          Inlägg 18-06-2010, 19:08
          Länk hit: #158

Moderator

CITAT (Chamomille @ 18-06-2010, 17:34) *
          Ånä. Då tittar du inte så noga biggrin.gif

Visserligen sant, jag tittar instinktivt bort så fort jag ser någons håriga rövskåra skymta över byxlinningen. Utom en tjej som städade på förra stället jag jobbade på, hon var polska och gick med för låga jeans vilket samtliga på bygget lagt märke till biggrin.gif

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-06-2010, 19:15
          Länk hit: #159

Medlem

CITAT (Snöflinga @ 18-06-2010, 19:34) *
          Det är bara i svenska kyrkan det förekommer konfrimation. Inte i frikyrkor ...

Men det var ju Fuchian som sa att det var frikyrka...inte jag. Jag har då aldrig hört talas om att föräldrar ska delta i konfirmandundervisningen i Svenska kyrkan.

--------------------

Citera
          Chamomille
          Inlägg 18-06-2010, 19:36
          Länk hit: #160

Medlem

CITAT (Huggorm @ 18-06-2010, 20:08) *
          Visserligen sant, jag tittar instinktivt bort så fort jag ser någons håriga rövskåra skymta över byxlinningen. Utom en tjej som städade på förra stället jag jobbade på, hon var polska och gick med för låga jeans vilket samtliga på bygget lagt märke till biggrin.gif

Rövskåra... Det var ett nytt ord. rotfl.gif

--------------------
          Camilla zon 2-3

Citera

9 sidor V  « < 6 7 8 9 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-10-2025, 15:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon