CITAT (Anders zon 1 @ 21-06-2010, 23:30)

Jo det är nog riktigt att både Varberg och Göteborg har högre temperatursummor än Visby. Men det är ju fler saker än temperatursumman som påverkar odlingsklimatet. Gotland är helt omgivet av vatten så risken för stark kyla är antagligen mindre än på västkusten eftersom vattnet mildrar kylan oavsett var den kommer ifrån. Kalluften från öster och norr kan däremot nå västkusten utan att den mildras av havet. På Gotland är våren också betydligt svalare än på västkusten så risken för att växterna ska börja växa för tidigt där och sedan skadas av frost är sannolikt mindre. Gotlandshösten är däremot mycket mild så växterna har god tid på sig att avmogna inför vintern. I examensarbetet (mycket intressant att läsa!) stod också att regn och blöta under hösten minskar härdigheten på träd och buskar med upp till en zon. Gotland är ju torrare än västkusten så det kan kanske också vara en förklaring.
kollar man på weatherbase så är både varbeg och göteborg lägsta varmare än Visby (även om det bara skiljer 2grader). jag om nogån har fått det inbakat i skalen sen jag började här att det är mer än just temperaturen som spelar in och jag brukar vara den som just också tjatar om det. så det är jag helt medveten om. jag säger inte att gotland (visby) har ett dåligt klimat tvärtom ett av dom bästa klimaten i sverige. men den nordiska kartan är det ju 3länder som har fått en ny zon karta. och då accepterar jag att goltand nu har fått zon 2. det är ju inte katastrof då vi har och alltid kommer ha den svenska kartan.

Håller med om att Bergen och Stavanger har mycket bra klimat. Ingen av städerna ligger dock precis vid yttersta kustbandet utan en bit in i skydd av öar och fjordar. Längst ut vid kusten är klimatet kärvare, i synnerhet på öarna. Sedan tror jag nog att det kan gå att odla en del riktiga exoter utan att det för den skull går att odla äpplen med någon större framgång. Många exoter bryr sig mest om vinterkylan medan äpplena mest av allt behöver sol och värme på sommaren för att mogna (fruktodlingarna på norska Västlandet ligger inne i fjordarna där sommarklimatet är varmare, soligare, torrare och mindre blåsigt än ute vid kusten).
det var ju lite det jag ville påpeka innan att även om sommaren inte är så varm eller torr kan man ändå utan problem odla både äpple päron och fikon och palmer. det går ''odla'' äppel även om den inte får fullt mogen frukt, det är självklart att det går det. fikon kräver varmare klimat än äpple. och fikon skulle fint klara sig långt ut på norska västkusten av att den inte kommer att frysa ihjäl. huruvida mycket frukt den ger eller hur hög tillväxten blir under en sommar kan ju dock diskuteras. men det är en annan fråga som rör sig om just den växtens krav. inte om norksa västkusten klimatmässigt har zon 1 eller ej.
ska man däremot ha fruktodling på äpple, päron och fikon så är västkusten på norge nog ett av de sämre ställena. det är jag fullt medveten om.

Menar du att Island skulle ha zon 1?

Hur som helst så har dom absolut inte zon 1 där trots att vintern är mild. Det är riktigt kärvt klimat odlingsklimat där. Jag var där för något år sedan och ett problem som islänningarna nämnde (förutom kalla och blöta somrar) var att det är vanligt att växterna knäcks av rejält kallt väder med frost sent på våren-försommaren, långt efter det att växtsäsongen kommit igång.
nu menade jag inte att det är zon 1 där utan det jag menade var att man kan odla äpple på island så borde norges västkust vara zon 1 då det är bättre än island. alltså dom kan odla äpple även om klimatet är hårt men milt. jag har haft under en längre tid innan för ett tag sen kontakt med en från island en trädgårdsmästare han så specifikt till mig att han odlar äpplen, dom får aldrig vinterskador växer hyfsat bra och blommar. men att dom inte alla år får någon skörd.
och ja zon 1 i skåne eller gotland är mycket bättre för exoter och för fruktodling än norges västkust. men då klimat förövrigt är milt (men för en del växterna hårt/dåligt klimat) så kan jag förstå varför det är zon 1 även längst ut.
hoppas du förstår min text.
förövrigt gillar jag denna Nordiska karta med nordiska zoner. däremot har jag inte sagt att vi ska byta ut eller ta bort den svenska, den är också bra. även om den inte är helt vattentät men det är nog ingen zonkarta. och ja jag vet att det är mycket mer.
Redigerat av flaxss: 22-06-2010, 10:42