Full version: Lexikon
malcolm
Jag kommer ursprungligen från Nykarleby i Österbotten och här är några ord som är typiska för området:

ped = cykel
frass = hankatt
smacko = eka (flateka)
rappa = lera
pärongröjt = potatismos
vattiko = åkerbär
kottol = siklöja
semma = bada, simma (utomhus)
koddor = kor
Nykabi = Nykarleby
vessan = toan
villa = sommarstuga

Detta är bara ett axplock över "konstiga" ord men det är härligt att vara där och jag hoppas på att få följa med min bror dit igen i sommar och träffa släkten. Har inga som helst svårigheter med att förstå vad de säger där borta och det har inte medföljande flickvänner haft heller men en undrade om alla katter i Finland hette Frasse. giggle.gif
Kryddan03
CITAT (malcolm @ 17-06-2010, 19:36) *
Jag kommer ursprungligen från Nykarleby i Österbotten och här är några ord som är typiska för området:

ped = cykel
frass = hankatt
smacko = eka (flateka)
rappa = lera
pärongröjt = potatismos
vattiko = åkerbär
kottol = siklöja
semma = bada, simma (utomhus)
koddor = kor
Nykabi = Nykarleby
vessan = toan
villa = sommarstuga

Detta är bara ett axplock över "konstiga" ord men det är härligt att vara där och jag hoppas på att få följa med min bror dit igen i sommar och träffa släkten. Har inga som helst svårigheter med att förstå vad de säger där borta och det har inte medföljande flickvänner haft heller men en undrade om alla katter i Finland hette Frasse. giggle.gif

Kul! tummenupp.gif
Där jag kommer säger man pärer ibland om potatis. Sedan måste jag komma ihåg frass till nästa hankatt. wink.gif
Gunilla T
Så trevligt Malcolm - jag kommer också från Nyykabi!
Aqvakul
Intressant! tummenupp.gif
vitavargen
CITAT (malcolm @ 17-06-2010, 19:36) *
....
pärongröjt = potatismos
....

Pärongröjt var den roligaste. Den påminner om potatis på turkiska som heter jordäpple smile.gif
ryss_борис
Vad vill du egentligen diskutera i tråden? Österbottningska, eller dialekter i ren allmänhet?
malcolm
Vill inte diskutera nå´t alls ryss, tycker bara att det är kul med dialekter och det finns kanske fler som har roliga ord eller uttryck på lager från den trakten där de bor. yes.gif
lilla mamma
Farmor, stoggon, Vexell, Munsell och sommarlov.
Minnen.
Så underbart med en positiv tråd för oss som saknar plattlandi
Gunilla T
Int´trodd ja´att man sku´få läs Nyykaabi språåtji på Odla smile.gif

Dethär kan ni få lista ut vad det betyder;

´Tå vi foor å sima hadd vi int så många pedar så vi fick alltid sita på pedin´
malcolm
In´t vejt ja´men det här är kivva å mamm skall straxt stilla koddorna! Skrattar så jag snart vinkar! giggle.gif

På svenska: Inte vet jag men det här är roligt och mamma skall strax mata/utfodra korna, skrattar så jag snart trillar. laugh.gif
malcolm
I Sthlm säger vi "pirra" om en tvåhjulig säck-, lagerkärra men ordet betyder nå´t helt annat i Skåne fast min finkänslighet förbjuder mig att berätta vad. giggle.gif
Solstorm
I Bohuslän säger man perra och då är ordet ett verb
malcolm
Denna min tråd som kanske ses som värdelös för många har i alla fall fört med sig det goda att jag fått kontakt med en trevlig kvinna och vi skriver små meddelande till varandra då och då. Handlar inte om dejting eller nå´t sån´t men i alla fall. tummenupp.gif
Aqvakul
CITAT (malcolm @ 19-06-2010, 19:09) *
Denna min tråd som kanske ses som värdelös för många har i alla fall fört med sig det goda att jag fått kontakt med en trevlig kvinna och vi skriver små meddelande till varandra då och då. Handlar inte om dejting eller nå´t sån´t men i alla fall. tummenupp.gif

Ingen tråd är värdelös, särskilt inte en som skapar glädje och samhörighet... tummenupp.gif kompiskram.gif
Solstorm
Varför skulle tråden vara värdelös? Jag tycker den är rolig även om jag inte begriper allt.
Red Top
CITAT (Gunilla T @ 19-06-2010, 17:20) *
Int´trodd ja´att man sku´få läs Nyykaabi språåtji på Odla smile.gif

Dethär kan ni få lista ut vad det betyder;

´Tå vi foor å sima hadd vi int så många pedar så vi fick alltid sita på pedin´

Ett försök till översättning:

När vi åkte och badade hade vi inte så många cyklar, så vi fick alltid åka på pakethållaren. shy.gif

Jag älskar dialekter och att försöka förstå. Hade vänner när jag arbetade, som kom från Överkalix. Det hände ibland att jag förstod vad de sa. Men oj vad roligt vi hade när jag försökte gissa. giggle.gif
netha
CITAT (malcolm @ 19-06-2010, 18:22) *
I Sthlm säger vi "pirra" om en tvåhjulig säck-, lagerkärra men ordet betyder nå´t helt annat i Skåne fast min finkänslighet förbjuder mig att berätta vad. giggle.gif

I norra delen av Sverige kallade vi 125 kubikare Pirra.

F.ö så har jag systersons sambo som skriver ungefär som ni Nyykaabi - ättlingar. smile.gif
Gunilla T
CITAT (Red Top @ 19-06-2010, 20:14) *
Ett försök till översättning:

När vi åkte och badade hade vi inte så många cyklar, så vi fick alltid åka på pakethållaren. shy.gif

Men jisses Red Top!! ...direkt översatt och mitt i prick bravo.gif imponerande!
Red Top
blush.gif Jag sa ju att jag älskar dialekter. smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon