evachris
Hej!

Jag har två gurkplantor av suo long och två plantor av picolino. I växthuset får bara plats för två plantor.

Båda sorterna vill helst vara i växthuset, men jag har läst att det kan gå på friland också.

Måste jag har två gurkor som står ihop av samma sort för pollinerings skull? Om det är så, vilken sort ska jag satsa på i växthuset.

Piccolino är smågurkor och ska bli många mina plantor har knoppar men blommar ej.

Suo long är långa gurkor och har redan satt flera blommor och smågurkämne på plantorna. En fråga till ska jag ta bort några gurkämne? på ena plantan finns 5 st ungefär lika stora gurkor på Suo long.

Eller kan jag sätta en piccolino och en Suo long i växthuset och en av varje på friland? Jag är dålig på det här med pollinering.

Just nu står plantorna inomhus och jag måste plantera ut dem så fort som möjligt.

Tacksam för snabba svar!

mvh
Eva-Christin

Åsa, mälardalen zon 2
Dessa sorter passar ej att odla ihop. Piccolino är en partenocarp sort som enbart bildar honblommor + bildar frukter utan befruktning, honblommorna bör ej pollineras då brukar de bli beska, missformade frukter och dyl.

Suyo Long har både han och honblommor och måste pollineras men det brukar räcka med en planta för att det ska bli frukt. Hanblommorna på denna planta kan pollinera piccolino vilket då kan ge dåliga frukter på den plantan.

Jag skulle odla Suyo long ute och Piccolino i växthuset. Det kan dock vara bättre att odla i stora svarta hinkar istället för i marken när man odlar utanför växthuset + de kan gärna stå vid en varm husvägg el. dyl. det kan ju vara lättare att spänna upp snören och sånt där med, de brukar ju behöva klättra på något. Ha gärna Suyo long en bit bort från växthuset så minskar ju risken något att någon insekt först flyger till Suyo long och sedan till Piccolino.

Gurkor brukar abortera bort alla fruktämnen de inte kan försörja så man behöver inte plocka bort något.
evachris
Tack så mycket för ditt svar. Vilken tur att jag frågade för jag hade förmodligen pollinerat båda.

mvh
Eva-christin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon