evachris
Hej!

Jag har tv gurkplantor av suo long och tv plantor av picolino. I vxthuset fr bara plats fr tv plantor.

Bda sorterna vill helst vara i vxthuset, men jag har lst att det kan g p friland ocks.

Mste jag har tv gurkor som str ihop av samma sort fr pollinerings skull? Om det r s, vilken sort ska jag satsa p i vxthuset.

Piccolino r smgurkor och ska bli mnga mina plantor har knoppar men blommar ej.

Suo long r lnga gurkor och har redan satt flera blommor och smgurkmne p plantorna. En frga till ska jag ta bort ngra gurkmne? p ena plantan finns 5 st ungefr lika stora gurkor p Suo long.

Eller kan jag stta en piccolino och en Suo long i vxthuset och en av varje p friland? Jag r dlig p det hr med pollinering.

Just nu str plantorna inomhus och jag mste plantera ut dem s fort som mjligt.

Tacksam fr snabba svar!

mvh
Eva-Christin

sa, mlardalen zon 2
Dessa sorter passar ej att odla ihop. Piccolino r en partenocarp sort som enbart bildar honblommor + bildar frukter utan befruktning, honblommorna br ej pollineras d brukar de bli beska, missformade frukter och dyl.

Suyo Long har bde han och honblommor och mste pollineras men det brukar rcka med en planta fr att det ska bli frukt. Hanblommorna p denna planta kan pollinera piccolino vilket d kan ge dliga frukter p den plantan.

Jag skulle odla Suyo long ute och Piccolino i vxthuset. Det kan dock vara bttre att odla i stora svarta hinkar istllet fr i marken nr man odlar utanfr vxthuset + de kan grna st vid en varm husvgg el. dyl. det kan ju vara lttare att spnna upp snren och snt dr med, de brukar ju behva klttra p ngot. Ha grna Suyo long en bit bort frn vxthuset s minskar ju risken ngot att ngon insekt frst flyger till Suyo long och sedan till Piccolino.

Gurkor brukar abortera bort alla fruktmnen de inte kan frsrja s man behver inte plocka bort ngot.
evachris
Tack s mycket fr ditt svar. Vilken tur att jag frgade fr jag hade frmodligen pollinerat bda.

mvh
Eva-christin
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon