Kvisten
21-06-2010, 20:38
Behöver gallra mina rödbetor är det någon som vet om man kan äta blasten medans den ganska låg och späd, har för mig att jag har hört att det ska gå någonstans? Sen undrar jag om man kan äta mongold medans den är ganska liten och spröd, har hört en del som säger att den måste stuvas eller värmas före ätning men jag äter den som den är......och jag tycker den smakar bra som den är!
Åsa, mälardalen zon 2
21-06-2010, 20:41
Mangold går utmärkt att äta rå när den är ung (babymangoldblad säljs ofta i matbutiken), äldre mangoldblad är dock godare att äta tillagade.
Och ja det går utmärkt att äta rödbetsblast. Det går även bra att äta den då man skördar rödbetorna, den äldre blasten går ex. att koka soppa på.
Malin_MeL
21-06-2010, 20:42
Man kan äta både rödbetsblad och mangold färska.
jag tycker endast de späda bladen är goda färska dock.
Jag brukar med störra blad slänga runt dem ett par ggr i stekpannan, då tycker jag de får godast smak.
många av de färdiga "baby leaf" sallads-påsar man kan köpa är just mangold och röbetsblad
vitavargen
21-06-2010, 20:52
Blad från röbetor och Mangold har jag haft förmånen att äta väldigt många gånger, dock tillagade. I soppor är de väldigt goda. Mangold till dolma är en klassiker ( istället för vindruvsblad).
Hans i Värmland
21-06-2010, 20:53
Nær jag har tillgång till rødbetsblast eller mangold brukar jag gøra dolmar av dem. Gør en blandning av kokt ris,hackad løk och køttfærs och lægg en klick i varje blad-anvænd gærna dubbla blad och packa dem i en kastrull,gør en god tomatsås och låt dolmarna puttra i den tills de ær klara efter någon halvtimme. Ær goda æven kalla.
vitavargen
21-06-2010, 20:58
Färsk Mangold brukar vara krispiga och svåra att rulla till dolma. Det bästa är att låta de ligga en dag innan man rullar dem
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.