AnnaQ
På en södervägg vid vår faluröda gäststuga har jag grävt ur för att plantera en klätterros. Har fastnat för en dotter till New Dawn (har glömt namnet nu), den blir 4 meter hög uppbunden och blommar från juli och framåt med stora blekrosa, fyllda blommor.

Nu funderar jag på om jag kan blanda den med en klematis och vad jag i så fall ska välja. Jag är nybörjare och behöver goda råd. Jag gissar att jag inte ska välja en sort som inte blir för krånglig att beskära bland alla taggiga rosgrenar. Betyder det att jag ska ta en vårblommande sort? Eller fixar man en sort som ska skäras ner helt? Stor- eller småblommig?

Jag kan tänka mig att byta rossort också om någon har förslag på en fin kombination. Men det ska väl vara något ganska ljust om det ska bli bra mot den faluröda väggen.

Tackar ödmjukast på förhand.

Finn Klematis
Hej!

Du skall plantera en klematis ur klippgrupp 3. Klipp ner på hösten
så får rosen möjlighet att återhämta sig på vår och försommar.
Jag skulle välja en mycket mörk klematis för att få kontrast mot
rosen. Förslag Black Prince. Glöm inte rotspärr.

Lycka till.
Finn
Kajsa
Välj en klematis ur grupp 3 som Finn skrev, man klipper ner dom sen höst och klematisen börjar om nerifrån varje år och blommar på årsskotten. Dessa blir stora och blommar först i juli/aug. Välj gärna en viticella/Italiensk klematis dom krånglar minst är min egen erfarenhet och det finns en massa sorter. Även sena storblommiga, integrifolia är också grupp 3.
Titta i mitt album/Klematis, har mest av de sena sorterna !
AnnaQ
Tack snälla för goda råd! Åker till Zetas och kollar vad som finns i beskärningsgrupp 3. Det är säkert klokt att välja en färg som kontrasterar med rosen. Tack igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon