|
svennis
29-08-2010, 18:55
Fina klematis också .. hur hinner du med..fota tar ju mycket tid. Har du träffat Krister på Cedergrens i RÅÅ, han är mest fötjust i klematis? Jag träffar en i Jonstorp som är samlare, klematis
Jag jobbar ju natt och är ledig många dagar när jag jobbat mina nätter och då ligger jag i trädgården hela tiden och går runt och fotar en del. Barnen är vuxna så jag har mycket egen tid numera. I sommar har jag lagt ner mest fotojobb på mitt album/Klematis, många har blommat så fint. Rosorna har varit en besvikelse i år, många rosor har inte blommat alls och så var det alla klätterrosor som frös, dom har haft ett viloår ! Svennis och ni andra som har Rosenbladet såg ni att Hellan/Rosensällskapet vill ha in uppgifter om hur det gick för våra rosor i vinter, visst lämnar ni också in det ? Det blir en låååång lista. Jag har Cedergrens klematis bok och jag har köpt klematis av dom, har ringt honom och frågat om en del, mycket hjälpsam. Har planterat många klematis sista åren och har en vän som säljer klematis så därför har det blivit många.  Kanada rosen John Cabot frös dock inte ner ett dugg i vinter, här med klematis Little Nell, (viticella ) dom delar på en stor rosbur i armerigsjärn.
Ezereht
30-08-2010, 18:48
Fina blommor som alltid Kajsa  Den där Avant Garde är riktigt farligt snygg-rolig  Min Jhon Cabot klippte jag ner till marken i sommar. Inte för att den frusit, det gör den oftast bara pyttelite i topparna, men för jag införskaffat en "bur" i metall till den. Den ville fläka ut sig över halva gräsmattan  ... hoppas den uppför sig bättre nu då. Blev två ev. överlevande rotskott också som jag grävt ner i landet.
Jag har också varit tuff mot min John Cabot och klippt hårt men dom tål det och kommer igen, vad skulle man gjort utan sina kära Kanada rosor, dom och alla Rugosa rosorna är bäst ! Här några helgbilder.  Souvenir de Philémon Cochet, en fransk rugosa med stark doft, blir lagom stor ca 1.5 m. Den har jag planterat i en blåshörna fram, den klarar zon 7 så den frös inget i vinter. Mycket stora läckra blommor, favorit !  Sachalin, en ny tysk rugosa av Rolf Sievers 1988. Mycket taggig, blir inte så stor ca 1.20 och ljuvligt vackra blommor ( tycker dom liknar luktärter ) zon 5  Wild Edric laddar nu för tredje floret, blomman drar lite åt blått mot hösten. Austin rugosa och min absoluta älsklings ros ! Doftar himmelskt !  Charles Albanel, Kanada rugosa ny här i våras, en liten ros som bara blir ca 1 m och passar då i framkanten, stark doft, klarar zon 6 enligt LÅG. Som alla Rugosa rosor, frisk !
Kryddan03
06-09-2010, 20:04
CITAT (Kajsa @ 06-09-2010, 17:59)  Jag har också varit tuff mot min John Cabot och klippt hårt men dom tål det och kommer igen, vad skulle man gjort utan sina kära Kanada rosor, dom och alla Rugosa rosorna är bäst ! Här några helgbilder.  Sachalin, en ny tysk rugosa av Rolf Sievers 1988. Mycket taggig, blir inte så stor ca 1.20 och ljuvligt vackra blommor ( tycker dom liknar luktärter ) zon 5 Helt fantastiskt vacker! Så läcker!  Doftar den mycket?
Lite doft men inte starkt, köpt av Rosenposten.
Kryddan03
06-09-2010, 22:58
CITAT (Kajsa @ 06-09-2010, 23:07)  Lite doft men inte starkt, köpt av Rosenposten. Tack! Lade den till favoritlistan där. Fast din bild är ju mycket snyggare!
Så här i mitten av september har vi fått lite höstfärger, några dagsbilder !  Här en ovanlig Rugosa ros Wild Fox, vi var ett rosgäng på AOT som köpte rugosa rosor från Tyskland i våras. Har inte fått så många blommor i sommar, mörkt röd, doftar gott och blir ca 1 m eller mer. Ska ev flytta den i höst till ett soligare läge ?  Mme Georges Bruant, en underbar rugosa hybrid som är helt frisk, stark parfymdoft. Blir ca 1.20 eller mer, haft den ett par år och den har inte frusit något, Rosenposten skrev zon 3 men det kan inte stämma, den är mycket tuffare.  Så Årets Ros, Leonardo da Vinci från idag med Astilbe. Jag är Astilbe galen och har tusen plantor i alla färger överallt mellan rosorna.
CITAT (Kajsa @ 24-07-2010, 22:58)  Ja äntligen ska vi få regn här i Mälardalen, vi har fått 10 mm på en månad, trots allt vattnande så har många rosor bara rusat över. Här två nya rosor  Munstead Wood, Austinros från 2007, blir ca 1m och doftar riktigt gott. På bilder är den mörkare men all sol har väl blekt färgen. Från Flora Linnea i våras.  Roseraie de l´ Hay, fransk rugosa från 1901. Nu liten men ska bli ca 2 m, liknar Hansa lite. Tuff ros som klarar zon 6, doftar gott, planterad i höstas -09 Min älsklingsrosbuske  som blev stor och fin med massor av blommor i flera år . Men 2009 blev den flyttad till nya marker och här trivs den inte .Det blir till att köpa nytt .
Än är rosblomningen inte över,buskarna är inte översållat med blommor,men en och annan hitta man.New Dawn blommar underbart,jag klippte bort allt överblommat och rosen tackade med ny blomning.Leander har också nya knoppar,men det är osäker om de slar ut,det krävs lite mer sol,inte bara regn och rusk. [attachment=55023:2010_09_...__Large_.JPG] Stanwell Perpetual [attachment=55024:2010_09_...__Large_.JPG] New Dawn [attachment=55025:2010_09_...__Large_.JPG] Jaques Cartier
jordekorren
21-09-2010, 12:29
Åhhhhhhhhhh snygg. Den där röda rugrosan Wild fox såg MYCKET trevlig ut. Och ovanlig skriver du ( suck).
Ja, Wild Fox var för ljuvlig ! Renate, fina bilder från dig ! Jo ännu blommar enstaka rosor, här har regnat mycket sista veckan och det behövdes, har flyttat runt perenner och planterat lökar men har inte beställt några rosor i höst, enda nya jag satt är Pom rosen Lövhult  Henry Hudson har nu mera nypon än blommor och höstlöven faller idag !
Jag har inte heller köpt några rosor förutom Lövhult som fortfarande står i sin kruka.Har inte hittat någon bra plats till den.Jag ska flytta ett antal rosor i höst.Mycket regn här med,men idag var vädret fin med sol hela dagen.
CITAT (renate @ 21-09-2010, 21:24)  Jag har inte heller köpt några rosor förutom Lövhult som fortfarande står i sin kruka.Har inte hittat någon bra plats till den.Jag ska flytta ett antal rosor i höst.Mycket regn här med,men idag var vädret fin med sol hela dagen. [attachment=55050:P1020139__Large_.JPG] Henri Hudson
Jo det är bara gilla läget här är mer nypon än blommor. Några bilder från dagen.  Heritage, Austinros som jag har flera av och klarar sig bra här i zon 3 - 4 i skyddat läge, blir över 1.5 m mot hösten, stark doft förstås.  Pink Grootendorst, klippte jag i botten förra året men blev ändå 1.5 m i sommar, alltid frisk, ingen doft, ursöta blommor, zon 6, det här är en gren av tio, mycket taggig. Rosen finns i tre färger  Jens Munk, Kanadaros från Svejda 1974. Har köpt två nya sista åren, mycket taggig så man måste välja läge med omsorg ( gjorde jag inte första ggn ) Blir ca 1.5 m, stark doft, vacker rosa färg, zon 6. Helt frisk och blommar hela hösten, mycket glad i denna ros.
Nu är det bara New Dawn som blommar,Stanwell Perpetual har väl några blommor.En del har knoppar men de kommer troligast inte slår ut.Rossäsongen är över här.Har börjat med rosflytten.Idag flyttade jag Salet,hon kom inte till sin rätt i Tuscany Superbs skugga,den har börjat skicker rotskott åt höger och vänster,sticklingförökat.[attachment=55267:P1020220__Large_.JPG] New Dawn i eftermiddag
Dessa bilder får bli de sista i denna rostråd från mig. Vi har haft frost flera nätter, har höstjobbat hela dagen, grävt grönsakslandet, klippt ner perenner, plockat frukt, satt lökar och det känns bra kyligt nu.  Schneezwerg, tysk rugosa från 1912, ny här i år och har bara gett enstaka blommor nu mot hösten, kryddig doft. Vacker ! Enligt LÅG 1.5 x 1.5 m, zon 6  Plockade in några av de sista rosorna idag, 12 oktober och löven faller över hela gräsmattan.
Ezereht
13-10-2010, 01:06
Oj vilken fin bukett, vilken är den cericerosa i mitten av de tre längst ner i mitten s.a.s.?
Schneezerg tyckte jag var den finaste vita rugosan av alla när jag var på Wij.
Och Schneezwerg har inte haft något fult på bladen i sommar som alla Rugosa rosor nästan alltid friska !
Den rosa i mitten och till höger är Leonardo da Vinci och övriga är, gula knopparna Friesia, Mary Rose, Macys`s Pride, Mme Boll, Winnipeg Parks ( röda ) Heritage, Gråsten, Warm Welcome, Morden Sunrise ( två sista oranga )
Nu är det väl snart god natt med rosfröjden,-4° i morse.Det var otroligt vackert när solen lyste på de rimfrostklädda växterna [attachment=55566:2010_10_...__Large_.JPG] Stanwell Perpetual [attachment=55567:2010_10_...__Large_.JPG] Rabattros med frostmössa på
Ezereht
14-10-2010, 16:46
Snöade här i dag.
Åh så vackra rosbilder du tagit renate ! Ja vad kallt vi har frost varje natt, ska det bli en kall vinter tro ? Såg på TV ikväll att det snöat i norra Sverige, hua ! Hann du klart med allt i trädgården Ezereht ? Har löven kommit ner ännu ?
Ezereht
19-10-2010, 00:24
Inte alla löv har väl ramlat ner än, men de flesta. Jag brukar inte höststäda så noga, men jag har planterat lökar och grävt om en del saker. Samlat in lite löv till omposten och flyttat några pallkragar. Har en ny varmkompost också, får se hur det fungerar. Skydda rosorna brukar jag göra senare, närmre december. Känns som man går i ide litegrann nu och bara väntar tills det blir mars... fast lite ritande gör jag, har skaffat en trädgårdsbok där jag försöker skriva ner vad jag har och vad jag vill ha. Det är ganska roligt.
fuchsian
19-10-2010, 12:56
Verkligen imponerande, grattis till alla rosbilder och deras odlater. Det är så synd att jag hade endast en lucka att fylla ---- fick min finlands vita ros förra veckan, min enda ros. Skulle gärna ha fler rosor och har en tanke att om det skulle finnas en lämplig buske att ha i 2 stora krukor vid bägge sidorna av vårt trädgårdsmöblemang. Det gör mig inget om man får lyfta in dessa i växthuset under vintern. Om någon har förslag och rekommentationer, så är jag tacksam. Jag bor i zon 3. ....Fuchsian....
Ezereht
19-10-2010, 17:16
Tycker du ska ta en Austinros Fuchsian. Kolla på www.floralinnea.se under austinrosor eller engelska rosor. Dom klarar zon3, men om du lyfter in dom blir det ännu bättre. Men du får ha stora krukor med bra jord förståss. Dom doftar gott, blir fina och blommar hela sommaren.
Fågelvägen
09-11-2010, 12:24
Jag har lyckats lura rådjuren, åtminstone tillfälligt! Jag planterade Nevada, Golden Wings och Lykkefund på utsidan av vår spaljé ungefär 1 m över den omgivande marken, med RåOdör-pinnar vid "ingångarna". Följande sommar blommade alla tre. Fantastiskt! Här har t.o.m. förra ägarens enda rugosa blivit avbetad flera gånger per säsong. Jag måste förminska rosenbilderna, men något hakade upp sig. Återkommer... Spaljéarrangemangen syns på min nya hemsida
Fågelvägen
09-11-2010, 12:48
Försöker igen med bilderna: [attachment=56168:DSC_0310.jpg] 'Golden Wings'
[attachment=56170:DSC_0317.jpg] 'Lykkefund' som växte 2-3 meter efter blomningen
Har tittat runt på er hemsida, vilket jättejobb ni lagt ner på stenarbeten i trädgården och många spännande växter bland stenarna, skulle gärna haft lite sten på min platta tomt. Tack för titten !
Fågelvägen
13-11-2010, 18:39
Tack för besöket, Kajsa! Jag har märkt att du har ungefär lika många rosor som vi har stenar. Jag tittar ofta på dina vackra bilder och läser om de olika rosensorterna. Hoppas jag småningom ska kunna ha ett riktigt ogästvänligt rosenbuskage, ogenomträngligt för rådjur och ev. illasmakande!  Fast det finns visst inga såna rosor...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|