Piprankan
Vi har en damm i vår trädgård som mäter ca 5x1,5 m. Den har en midja på mitten där en bro med räcke går över. På vänster långsidan har vi planteringar med pioner, funkior, penningblad och en 2 meters schersminbuske. Andra sidan, liksom den övre och nedre sidan är helt tomma, bara dammduk och gräs. Ca 0,5 m från den högra långsidan finns en stenbelagd uteplats. Dammen har sluttande sidor ner till botten. Som djupast är det 3 dm, precis under bron är det som grundast.

Vad ska vi göra åt detta elände? Vänster sida gillar jag, även om dammduken syns väldigt väl. Skulle vilja plantera växter som passar vid en damm, men eftersom sidorna i dammen sluttar så mycket kan man inte plantera i den och utmed kanterna känns det inte vettigt heller eftersom solen ligger på, finns ingen skugga. Ser bara dammduk när jag tittar på vår damm :-(. Skulle vilja knyta ihop den med uteplatsen på något sätt också. Har någon en bra idé så vore jag otroligt tacksam för den.
kerstin z5-6
[attachment=51471:1aibh6k0...1jcnq0pj.jpg][attachment=51470:rdhhl01r...7qzavxw3.
jpg]

Bild vore bra..
Jag har vitt grus runt och sand där det sluttar som mest- det ligger kvar.Förbättrar på våren vb.
Har du dammduk långt upp över vad som är nödvändigt? du kan även göra mindre stenparti öar av stora stenar fyll upp med sand o rent grus mellan desa och plantera solälskande småväxter direkt i gruset.
Maggan H
Vid uteplatsen hade jag haft endast marktäckande växter eller bara sten, den är vacker i sig själv. I vattnet kan du ha gyckelblomster och andra mindre växter. Det finns dvärgnäckrosor som klarar sig med 2-3 dms djup också. Efter, innan eller runt uteplatsen kan ni plantera härdigt gräs, finns både höga och låga sorter, planterar ni runt på utsidan av uteplatsen breddas dammområdet och ser då inte så långsmalt ut. Ett bra sätt att dölja dammduken är att plantera tex hängslöja, mvcket vacker och härdigt.

Gyckelblomster, gula,i förgrunden och brokgyckelblomster bakom. De vita små blommorna är en självsådd hängslöja som huserar på bortre sidan.
[attachment=51476:P6260010.JPG]

Vår framkant. SYns bara bortre hörnet på denna bilden. Inga planteringar i marken.
[attachment=51477:P6040029.JPG]
Piprankan
Tack Maggan och Kerstin för era svar. Hängslöja lät intressant, eftersom det skulle dölja dammkanten. Finns det fler växter som kan bidra på samma sätt? Marktäckande växter, som du föreslår Maggan, är jag väldigt förtjust. Stenar vore också något att spinna vidare på. Skickar bilder på dammen som kanske kan ge fler tankar.
[attachment=51512:P1050468.JPG]
[attachment=51513:P1050469.JPG]
Maggan H
Hängslöja är nog den enda som jag har hittat som blommar nästan hela sommaren, men visst finns det andra, Hakonegräs tex. Jag ska ta en bild så du kan se min slöja.
kina3
Hej!

Mitt förslag:

Ta bort bron: den känns lite stor i förh till dammen.

Töm vattnet tillfälligt och gräv djupare (helst tillfrostfritt) på ngt ställe så får du lättare balans i vattnet (fast det kanske inte är ett problem?) och så kan en näckros övervintra (samt ev fisk om du vill ha det)

Vad händer om du fyller på mer vatten? Alltså:är det max vattenhöjd på bilderna?

För att dölja stranden: gör dammkantserna terasserade under plasten. Då kan du sedan lägga dit sten ovanpå utan att de rullar ner i dammen.
Grunda med stora stenar som"ankare" och så kan du fylla på med fritt vald storlek upp mot dukens kant . Skydda plastens ovansida först med fiberduk.
kina3
Hej igen!
Ang terrasser: Det räcker egentligen med en "plattform" straxt under vattenlinjen.

Det är snyggt tycker jag att göra denna plattform så bred att det blir ett grundvattenområde (ca 5-10 cm djupt) där du även får plats med några enstaka stenar som sticker upp ur vattnet och som fåglar kan sitta på. Lägg gärna sand på botten i detta område.

sista biten av plasten kan du låta gå rakt upp,vikt över en sten. Plasten och den onaturliga branten döljs med sedan sten på duken (skyddad med fiberduk)
Piprankan
Vet egentligen att bron är för stor, men jag VILL så gärna att den ska passa in. Tycker den är ett roligt inslag i trädgården, barnen springer ofta över den och leker också där. Finns det någon här på forumet som tycker den har ett estetiskt existensberättigande?

Kina! Du frågade om dammen gick att fylla mer, och det går, ända upp till där stenarna börjar. Den är just nu så grumlig att vi tänkte tömma den och rengöra den och håller därför på att vattna rabatterna med dammvattnet.

Det lät intressant med terasser. Räcker duken till för att fixa det? Går det att skarva dammduk?

kina3
Idéer:
Ta bort räcket (eller gör det lägre) så kommer bron smälta in mer.
Utvidga dammområdet med en "ravin. Dvs en dal med stenar och enstaka växter.(Utan att du behöver skarva duken)

Skarva duk ska gå men vara knepigt.

En platå kommer stjäla lite dammduk, men det blir bra.

Rengöring: Låter jobbigt. Jag rengör aldrig mina dammar.
Piprankan
Vi ska nog försöka oss på det där med en grund plattform och mer sten. I övre delen hade vi tidigare ett vattenfall med mycket sten, men allt togs bort för att vi gjorde en kirskålsövertäckning och kirskålen stack upp mellan stenarna. I år är övertäckningen borttagen och vi har möjlighet att göra något igen. Tack för dina förslag Kina.

Men apropå bron igen: Skulle någon klängväxt runt broräcket kunna göra saken bättre eller förstärker det bara att bron är för stor?
kina3
Hej igen!

Det är kul att grunna på olika möjligheter!

Det jag tänker på är också att bron skymmer mkt av vattenblänket och utsikten från altanen (som jag tolkar bilderna. Skulle gärna se fler)

Fler tankar och idéer:

Om ni tar av överliggarna (eller heter det handledarna?) på räckena och sätter dem i höjd med mitten på kryssena på räcket? Behåller höjden på de stolpar som är stöttade så mkt som behövs. Resten sågas jäms med överliggarna.

Och/Eller så flyttas bron så den inte skymmer så mkt vattenblänk utan går över en ravin.

Jag förstår att ni gillar bron. Det är ngt visst med broar. Så jag uppmanar er att göra precis som ni tycker.

Dammen:

Kanske är läge att prova att skarva duken för att kunna gräva djupare. Då kommer ni sannolikt få balans i vattnet och slipper därmed rengöring.

Det fina med dammar är att det nästan är helt underhållsfria, om man har balans. Ni behöver inte skaffa pumpar, filter eller UV-ljus. Däremot gärna näckrosor och andra växter som tar upp näring och som skuggar vattnet (och därmed hämmar algtillväxten)
kerstin z5-6
Ja, bron är för stor...Jag skulle göra en till damm en angränsande, skarva duk är ingen hit... du kan göra en bäck mellan dem blir fint smile.gif
HelenJ
Till en bro i den storleken behöver du en tre gånger så stor damm - minst. Just nu ser det mest konstigt ut. En bro ska ha ett existensberättigande, dvs man ska tjäna på att använda bron istället för att gå runt om. Men i det här fallet ser det ut som om du måste ta en omväg för att gå på bron.
Kerstins och kinas förslag är bra - du måste inte göra damm av hela ytan om du förstorar den. Ravin med stenkross eller bäck eller bara en stor plantering - det viktiga är att du får bort möjligheten att gå där.
En växt som täcker dammkanten bra är penningblad, Lysimachia nummularia. Den kan till och med växa ner i vattnet, så den mjukar upp intrycket och döljer mycket. Men den sprider sig gärna, det bör man vara medveten om.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon