Hej,
Jag var så uppspelt när jag planterade allt i våras, att jag inte tänkte på att notera när saker såddes och grodde, och jag har lite dålig koll på när jag kan börja skörda...
Min svartkål ser bitvis ganska fin och stor ut (se bild), kan man börja använda den, tror ni? Den är ca 1,5 cm tjock i stammen och kanske 40 cm hög (jfr bollen).
I övrigt; hur brukar ni göra med sånt som växer under jord -- hålla reda på planteringsdatum och testa efter utsatt tid?
Tack,
- Kim
Preussen
28-06-2010, 16:13
mycket fin planta. du kan säkert börja använda dig av den men väntar du bara får du mer tillväxt. sen så kan den få bättre smak efter en frostknäpp men sådana är ganska ovanliga så här års så lägg dem i frysen. se upp för kålfjärilar, ser du larver på den så plocka bort dem och mosa dem.
Tack! Jag håller mig ett tag till, så kanske resten av ingredienserna hinner mogna också.
- Kim
Eva i Västerås
29-06-2010, 11:06
Men nästan allting är ju så gott medan det växer.
Gallringsplantor av alla bladväxter, kokta späda rödbetor med blast, morötter och andra rotsaker när man börjar känna liten nacke nedanför plantan, färskpotatis när plantan går i blom. Allt sånt är jättegott.
Blir det något kvar tills det blir storväxt, så är det ju trevligt, men inte alls nödvändigt, enligt min mening.
Man ser när blasten inte växer längre, kanske också börjar se lite klenare ut. Då går kraften ner i rötterna, och man kan skörda efter någon/några veckor.
Rädisor, spenat, sallat och en del annat blir däremot odugligt segt och bittert när det börjar blomma. Men låt rädisorna blomma och börja sätta frö. De omogna fröbaljorna är kryddigt fina att hacka i en sallad.
Så - sätt igång och ät, så mycket som möjligt.
Blir det tomrum i landet, så nya frön. Rädisor, dill, sallat, spenat. Sånt som växer fort.
Hej Eva,
Tack för fint svar! Jag tänkte börja röja ut några övermogna rädisor och sätta nya, men då kanske jag sparar ett par plantor för att få fröbaljor, det låter gott.
- Kim
Taraxacum
01-07-2010, 23:09
Du har redan fått svar, men jag ville tillägga att svartkål kan du ta något blad av då och då. Av bilden att döma skulle jag svara att du kan ta något enstaka blad nu för att sedan låta den växa till sig. Den är också rysligt stilig som prydnadsväxt framåt hösten.
Taraxacum,
Tack för det, goda tips! Jag kan snart inte hålla mig längre, är osunt sugen på att börja laga soppor å det snaraste.
Ska nog också experimentera med frysning eller inte, för att se vad det gör för skillnad i smaken -- antar att frysningen ska minska beska?
- Kim
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.