Äntligen har vi flytt stad och trafikbrusande radhustäppa för en något större tomt med förhoppningsvis mer potential (om jag får tillräckligt med ork och pengar). Föregående ägare var inte särskilt trädgårdsintresserade och kan inte bidra med så mycket information. Tack och lov känner jag igen en hel del, äppelträd, vinbärsbuskar och syren

. Men allt det andra?? Jo jag har i rabatten hittat en pion, mörkröd och fin. Det gläder mig då jag lämnade en utmärkt pion i förra täppan. Det som jag kallar kejsarkrona och sambon hävdar heter tigerlilja finns också i mkt liten omfattning. Vårkragar, en stackars förkrympt akleja och ett inträngt fänrikshjärta har jag också sett. Mest är det hela dränkt i ngt som verkar kunna bli höstastrar och ett vit och grönrandigt "gräs". Inser att det är ngt jag kommer att rycka upp precis som alla ormbunkar som växer runt huset.
Men en del saker har jag ingen aning om vad det är även om jag tror mig sett växttypen förr..så jag tänkte på all den kunskap som finns här...har ni någon idé om vad som växer hos mig utifrån de förkrympta bladen så hojta till..
[attachment=51546:1.jpg]Det här är gräset. [attachment=51549:2.jpg] Det här är en liten buske som verkar få ngn slags bär. [attachment=51548:3.jpg] En gigantisk växt säkert nästan 2m i diameter. [attachment=51547:4.jpg]En av blommorna i rabatten.
DykUnderYtan
28-06-2010, 18:51
Det första ser ut som randgräs och den sista ser ut som någon form av klint, säkert finns någon annan som vet bättre.
2. Snöbär
3. Slide
4. Bergklint
Alla tre kan vara ganska invasiva, särskilt slide som kan bli ett hemskt ogräs.
Olle
Ja den där stora enorma växten som ev. är slide i ngn form kan nog stämma. Den hade kvar fjolårsgrenar och de var rätt bambulika om man säger så....Står i ett stenparti men verkar inte ha spridit sig så farligt.
Bergklint och snöbär verkar också troligt.
Dessvärre har jag mycket mer okänt i min trädgård...men nu blir det kvällskaffe...kanske kan jag lägga ut ngn fler okänd art senare. De flesta blommar inte än så det blir inte så bra bilder...Tack för all hjälp hittills.
DykUnderYtan
28-06-2010, 20:02
Slide ja, usch... här finns fortfarande lite kvar men det var betydligt mer för ett par år sedan när vi flyttade hit. Tidigare ägare hade tom bundit upp den så att den fick ordentligt stöd vid verandan. Så fort jag ser att det dyker upp nytt så rycker jag upp med så mycket rötter som möjligt.
kerstin z5-6
29-06-2010, 10:21
Ja ta bort den, Sliden alltså de är hemska.Enda gången jag verkligen tycker att roundup penslat på bladen är befogat..
Här verkar sliden ha hållit sig till ett stånd, men jag vet inte hur länge den stått där....Får fundera på den till hösten...
Annars kommer här lite mer som jag inte riktigt känner igen.
[attachment=51588:5.jpg][attachment=51589:6.jpg][attachment=51590:7.jpg]
Den första kallar grannen för rosenhallon, och är enligt henne en riktig plåga. Den andra har än så länge bara flikiga blad och den tredje är svår att se men har marmoreade blad med lite rosa/lila blommor och är rätt låg. Bladet syns tydligast i framkant...
Inser att jag har tagit rysligt dåliga bilder. Får nog fota mer imorrn men annars har dagen ägnats åt att fälla 3 björkar, en gran och en sälg på tomten.
Den första är mycket riktigt rosenhallon. Den andra är nog någon malva, och höstgullris (också ett ogräs) i bakgrunden. På tredje bilden gissar jag att du menar rosenplister, den rosa bloman med de silverfärgade bladen.
Olle
I takt med värme och att vi rensat bort lite oönskade träd och halvdöda ölandstok har jag hittat följande som jag också känner mig osäker på.
[attachment=51923:gul.jpg][attachment=51924:lila.jpg][attachment=51925:purple.jp
g]
Tro nu inte att allt i trädgården är okänt, för det finns en del kändisar där med men det mesta är så förfärligt övervuxet och orensat att man nästan inte ser vad som finns....Det finns alltså att göra.
Den första i senaste omgången ser ut som en daglilja.
Ettan daglilja som sagt, och tvåan är nog nån näva? Trean är väl en krollilja.
Tackar...daglilja har jag ingen tidigare erfarenhet av och Näva kan nog stämma. Att den tredje är ngn lilja gissar jag med. Får väl se när den börjar blomma ordentligt. Inser att det finns mkt grävjobb när jag ska försöka få varje rabatt på plats i denna lite vildvuxna oas.
Monica zon 1
07-07-2010, 21:31
Dagliljan har jag skaffat bekantskap med under de senaste månaderna. Mycket tacksam som snittblomma med en underbar doft.
/Monica
Randgräset kan du om du vill flytta till lämligare ställe. Det är väldigt vacker tycker i alla fall jag, men på rätt plats.
I min trädgård växte den på helt fel plats, så jag grävde upp det och stoppa ner det i en annan del av tomten och det dog sig bra. Några strån har kommit upp på gamla stället men inte många så det var enkelt att rensa bort.
Helén
Det är nog så att randgräset tagit över i rabatterna och gör sitt bästa där det jag tror är höstaster inte tagit över. Ibland blir det lite mycket av det goda. Ska nog försöka oss på att flytta runt lite när hösten närmar sig. Det är ju rätt torrt då vi bor på en grusås så man ska nog tänka sig för lite. Men har ni förslag på växer som gillar torka så tar jag tacksamt emot...
Blomfrun
08-07-2010, 11:35
Ett litet tips om randgräset är att köpa (eller tigga) en bit spirorör på någon ventilationsfirma och sätta runt gräset. Förhindrar att det sprider sig effektivt.
Så bra med alla tips. Vi har nu tagit ner lite träd som skuggade delar av trädgården för mycket och släppt in lite ljus till ett litet träd som jag tror ska vara någon slags körsbär. Det blommar vackert men har en del döda grenar att rensa bort.
[attachment=52115:korsbar.jpg]
Annars ser jag fram emot sensommaren då åtminstone en rabatt ska göras i ordning efter MITT huvud. Ja, ja sambon ska få tycka till han med
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.