|
Full version: Charmigt torp
Huggorm
02-07-2010, 07:42
CITAT (Berith @ 02-07-2010, 08:29)  Låter sorgligt, men säkert var det nåt sånt som hände det här huset. Och något av barnen flyttade nog till Amerrkat och deras barn och barnbarn hade ingen aning om att detta huset var deras föräldrars barndomshem...
Visst är det väl så att när det inte finns några arvingar när någon dör så går tex huset till Allmänna arvsfonden? Och dom i sin tur säljer det? Om det inte finns några arvingar till ägarna till det här huset så borde väl det också hamnat hos Af? Kan det alltså finnas någon ägare till detta huset som av nån anledning bara låter det ramla ihop? Ägaren till huset är med största sannolikhet ägaren till markerna runt omkring. Att huset får förfalla beror nog på att det inte fanns någon som ville bo där för 60-80 år sedan när första generationen gran planterades. Huset kan ha varit i dåligt skick redan då, slitet och gammalt och utan bekvämligheter. Och dom som bodde i stugan behöver inte ha ägt den, dom kan mycket väl ha hyrt eller arrenderat den av markägaren.
malcolm
02-07-2010, 07:59
CITAT (Gossen Ruda @ 29-06-2010, 14:36)  Trevligt litet renoveringsobjekt för den händige.  Drömde om detta torp inatt, jag och brorsan skulle lägga plåttak på det.
CITAT (Huggorm @ 02-07-2010, 08:42)  Ägaren till huset är med största sannolikhet ägaren till markerna runt omkring. Att huset får förfalla beror nog på att det inte fanns någon som ville bo där för 60-80 år sedan när första generationen gran planterades. Huset kan ha varit i dåligt skick redan då, slitet och gammalt och utan bekvämligheter. Och dom som bodde i stugan behöver inte ha ägt den, dom kan mycket väl ha hyrt eller arrenderat den av markägaren. Ja det är säkert samma ägare, tänkte inte på det...
"Drömde om detta torp inatt, jag och brorsan skulle lägga plåttak på det. " Mardröm??
netaave
02-07-2010, 12:16
CITAT (malcolm @ 02-07-2010, 08:39)  Strax utanför Uppsala finns ett gammalt soldattorp som man restaurerat till "ursprungligt" skick och det kan vara väl värt ett besök. Tyvärr kommer jag inte ihåg exakt var det ligger men det går kanske att googla fram. Det ligger vid Hammarskog strax sydväst om stan, det är ett friluftsområde med iordninggjorda strövområden och torpet ligger precis vid en av gångvägarna. http://www.uppsala.se/uppsala/templates/St...ge.aspx?id=3216
Gossen Ruda
05-07-2010, 21:15
Då kommer resultatet av helgens besök. Givetvis var jag inte rätt klädd med stövlar och handskar så det blir ett nytt besök snart. Så här ser det ut från baksidan, ganska luftigt tak.  Storleken var ungefär 9,5 x 5 meter så det var lite större än minimimåttet, för ett soldattorp måste det vara. Det finns helt enkelt inte plats för en familj att försörja sig här, möjligen kan de ha haft en ko och höns och liknande. Dörren på framsidan var igensatt i rummet så man hade nyttjat köksdörren. I bottenvåningen fanns det förutom köket, med vedspis, en liten kammare och så storstugan som upptog cirka halva ytan. Tjusig murad öppen spis som jag kanske skall fota senare när jag röjt undan lite skräp, handskar saknades som sagt. Innertaket var nedrasat i storstugan under hålet i taket. Ingen el eller telefon, hittade inte ens någon brunn men jag letade inte överallt, Det var det där med stövlar. Inne i huser hittade jag ett nummer av tidskriften Vårt hem från 1929. Fast det hade varit bebott senare, taket i storstugan var klätt med träfiberskivor av Treetex-typ och de började tillverkas på 30-talet. Det fanns även en jordkällare som hade haft trätak. Bakom den hittade jag denna skylt:  Funderade lite på åldern men den är garanterat inte från indelningsverkets tid. Skulle kunna gissa på att BHF står för Bollebygds hembygdsförening så helt bortglömd har inte kåken varit. Beträffande blommor så var det tunnsått. Stort bestånd av praktlysing och så några exemplar av denna som jag får till Toppklocka.  Det blir nog en raid med spade till hösten.  Så fanns det en schersmin och syren och lite till
Aqvakul
05-07-2010, 21:20
Tack för spännande läsning!
Intressant att följa din "torphistoria" Här i stan har vi ett litet hus 20kvm där en familj på sju personer bodde. Kyrkan har restaurerat det.
Piccante
05-07-2010, 22:10
Torpet är för stort och ser för modernt ut för att vara ett soldattorp. Indelta soldater försörjdes i fredstid av roten men hade ofta lite djur till husbehov. Men de torpen låg ofta ganska nära byn och inte mitt ute i ingenstans.
De flesta torp härrör från senare delen av 1800-talet fram till sekelskiftet då det skedde en torpexpansion pga att medellivslängden ökade och befolkningen började växa. Man subventionerade uppodling av mark för att öka försörjningsgraden och motverka utvandring till Amerika. Men efter första världskriget så var matförsörjningen säkrad då man kunde importera igen och efter 1920-talet minskade jordbruksarealen igen. Industrialiseringen gjorde att landsbygden avfolkades och folket flyttade in till städer istället. Många torp stod på ofri grund och arrenderades. Så torpet kanske aldrig blev friköpt och har någon mark?
Fasiken vad mysigt att se detta gamla torp ,det sätter ju fantasin på spel men man ser att klottrarna har vart framme här med ,de ska tametusan synas överallt
Gossen Ruda
05-07-2010, 23:24
Indelta armén upphörde först 1901 så det behöver inte vara så där hemskt gammalt. Inte ligger det avsides heller, nära gamla landsvägen och inte långt från Olsfors. Knuten är att det finns inte mark runtom som duger till åkerbruk så hur familjen skulle få försörjning på egen hand fattar jag inte.
Aqvakul
06-07-2010, 05:21
Det tyder på att det verkligen var ett soldattorp. Knekten försörjdes till största delen av rotebönderna och hade ofta bara en lite större köksträdgård. Kontanter kunde införskaffas genom dagsverken, hantverk eller, innan folkskolan infördes, att lära folk läsa.
Myosotis
06-07-2010, 06:23
Spännande att se och läsa om torpet. Verkligen hemsk opassande med klotter  Finns där några fladdermöss?
Härligt med uppdatering.  Och med det hålet i taket är det inte så konstigt att det syntes grönt i fönstren på första bilden...
Annie-72
06-07-2010, 07:40
Superkul med uppdateringen.. Hålet sörjer ju för god ventilation tillskillnad ifrån en del nyproducerat...  Ser fram emot Gossen Rudas fortsatta utforskningar
Underhållande läsning! Min gubbe som tycker det är spännande med olika människoöden har flera böcker av Dan Korn där finns bebodda hus inte helt olikt detta i skick! Ja även jag börjar tycka att det är intressant med historia på ett lite "lättare"plan.
Piccante
06-07-2010, 11:15
CITAT (Klint @ 06-07-2010, 11:17)  Underhållande läsning! Min gubbe som tycker det är spännande med olika människoöden har flera böcker av Dan Korn där finns bebodda hus inte helt olikt detta i skick! Ja även jag börjar tycka att det är intressant med historia på ett lite "lättare"plan. Oh ja, det finns bebodda hus som är betydligt sämre än detta. Dan Korns böcker är helt underbara. Det är verkligen skildringar av en bondekultur och en värld som inte finns längre.
Piccante
06-07-2010, 12:07
Jag kollade på lantmäteriets kartsök- historiska kartor. Det verkar som om "Kampes" faktiskt r ett avstyckat torp. Tyvärr får man inte se fastighetsbeteckningar på kartorna man förhandsgranskar gratis (fullständiga uppgifter finns bara på tryckt karta man köper) men gränserna syns som tunna streckade röda linjer. Det är en egen fastighet med en liten del öppen mark (ljus färg) som förmodligen är igenväxande planterad åker eller betesmark. Förmodligen är det en fastighet som har tillfallit allmänna arvsfonden elelr någon avlägsen släkting som inte är intresserad och bara behåller den för markvärdet (skogen).
[attachment=51901:Kampes.jpg]
Biggan_
06-07-2010, 12:27
Spännande det här! Kan det inte finnas i kyrkböckerna vilka som bott där?
Piccante
06-07-2010, 14:07
Hittade nog detta torpet i en ortnamnsinventering? Kampes var ett torp under Västergården. http://www2.sofi.se/SOFIU/topo1951/_cdweb/...p3/0000024a.pdf
Gossen Ruda
06-07-2010, 15:34
CITAT (Markus_H @ 06-07-2010, 13:07)  Jag kollade på lantmäteriets kartsök- historiska kartor. Det verkar som om "Kampes" faktiskt r ett avstyckat torp. Tyvärr får man inte se fastighetsbeteckningar på kartorna man förhandsgranskar gratis (fullständiga uppgifter finns bara på tryckt karta man köper) men gränserna syns som tunna streckade röda linjer. Det är en egen fastighet med en liten del öppen mark (ljus färg) som förmodligen är igenväxande planterad åker eller betesmark. Förmodligen är det en fastighet som har tillfallit allmänna arvsfonden elelr någon avlägsen släkting som inte är intresserad och bara behåller den för markvärdet (skogen).
[attachment=51901:Kampes.jpg] Inte om du menar kartan du bifogade, där syns bara den öppna marken som gulmarkerad. Fastighetsgränserna är de raka streckade linjerna. Det finns ingen lantmätare som frivilligt stakar ut kurviga gränser, det är ett helsicke att beräkna ytor mm. Raka linjer skall det vara.
Piccante
06-07-2010, 16:12
CITAT (Gossen Ruda @ 06-07-2010, 16:34)  Inte om du menar kartan du bifogade, där syns bara den öppna marken som gulmarkerad. Fastighetsgränserna är de raka streckade linjerna. Det finns ingen lantmätare som frivilligt stakar ut kurviga gränser, det är ett helsicke att beräkna ytor mm. Raka linjer skall det vara. Det är streckat längs både järnvägen och längs båda sidorna på ån. Däremot har du rätt i att fastighetsgränserna är raka och med grövre röda streck. Det kan vara så att det är servitutsmark längs järnvägen och att någon annan gård eller ett kraftverk äger vattenrätten till ån, därför är de avskiljda med en finare gränslinje. Det finns ingen grov linje som markerar gräns mellan Kampes och fastigheten som ligger på andra sidan järnvägen så det är kanske samma fastighet? Då är inte torpet avstyckat utan står på ofri grund än. Jag menade det gula området, den färgen är väl öppen mark? Kan vara en glänta som växer igen. Jordbruksmark brukar vara klarare gul om det är åker.
Gossen Ruda
06-07-2010, 17:11
CITAT (Markus_H @ 06-07-2010, 17:12)  Det är streckat längs både järnvägen och längs båda sidorna på ån. Däremot har du rätt i att fastighetsgränserna är raka och med grövre röda streck. Det kan vara så att det är servitutsmark längs järnvägen och att någon annan gård eller ett kraftverk äger vattenrätten till ån, därför är de avskiljda med en finare gränslinje. Det finns ingen grov linje som markerar gräns mellan Kampes och fastigheten som ligger på andra sidan järnvägen så det är kanske samma fastighet? Då är inte torpet avstyckat utan står på ofri grund än. Jag menade det gula området, den färgen är väl öppen mark? Kan vara en glänta som växer igen. Jordbruksmark brukar vara klarare gul om det är åker. Jag skrev att lantmätarna inte frivilligt stakar ut gränser men de kan bli tvingade. Exempelvis utefter järnvägar där gränsen för järnvägsfastigheten följer järnvägen och buktar ut och in beroende på skärningar och bankfyllnader. All mark som påverkas av järnvägen ingår i järnvägsfastigheterna. I ån verkar det som om gränsen inte följer mittfåran utan varierar. Den övre linjen vid ån verkar vara en stig, tätare prickad.
Piccante
06-07-2010, 17:26
CITAT (Gossen Ruda @ 06-07-2010, 18:11)  Jag skrev att lantmätarna inte frivilligt stakar ut gränser men de kan bli tvingade. Exempelvis utefter järnvägar där gränsen för järnvägsfastigheten följer järnvägen och buktar ut och in beroende på skärningar och bankfyllnader. All mark som påverkas av järnvägen ingår i järnvägsfastigheterna. I ån verkar det som om gränsen inte följer mittfåran utan varierar. Den övre linjen vid ån verkar vara en stig, tätare prickad. Gränser längs åar kan hamna både här och där eftersom åarna med tiden eroderar sidorna och förändrar loppet.
Piccante
06-07-2010, 17:43
Kollade häradsekonomiska kartor. 1869 fanns inte Kampes men på ekonomisk karta 1890- 1897 finns huset med markerat som "T" dvs torp. [attachment=51919:Kampes1890.jpg]
Gossen Ruda
21-07-2010, 16:10
Dags att redovisa sista expeditionen. Här en bild på den öppna spisen i storstugan.  Taket är på väg ner.  Rester av ett kylskåp fanns också, gasoldrivet.  Ovanför detta fanns uppgången till vinden.  Enda nuvarande innevånarna var en skock getingar, takgeting tror jag det är.  Jag tror inte jag gör nån mer expedition hit på ett tag, möjligen till hösten för att flytta lite toppklocka.
*Stintan*
21-07-2010, 16:13
Liiite sorgset känns det
Huggorm
21-07-2010, 19:05
Häftig spis, murad av natursten. Synd den rasat sönder, det hade varit intressant att veta hur den såg ut från början
Aqvakul
22-07-2010, 06:00
Med tanke på det gasoldrivna kylskåpet så kan det ju bott människor hät åtminstone in på 60-talet..
Aqvakul
22-07-2010, 06:05
CITAT (Markus_H @ 06-07-2010, 18:43)  Kollade häradsekonomiska kartor. 1869 fanns inte Kampes men på ekonomisk karta 1890- 1897 finns huset med markerat som "T" dvs torp. [attachment=51919:Kampes1890.jpg] Knappast ett soldattorp då. Men många småbönder och deras barn tvangs under 1800-talets proletarisering av landsbygden att bosätta sig i utkanten av annans mark och försörja sig på dagsverken, hantverk och ett begränsat jordbruk.
Härligt med fler bilder, Ruda men verkligen sorgligt som Stintan säger... Åh vad jag skulle vilja veta vilka som bodde där! Och vad som hände dom.
Sådana bilder tycker jag mycket om!Och mycket intressant läsning!
Gossen Ruda
30-12-2010, 08:42
Plockar upp den här gamla tråden för troligen är torpets saga slut nu. Jag läste en kortnotis i GP om att ett ödehus väster om Olsfors brann ner igår i en anlagd brand. Vad jag vet fanns det inget annat ödehus där. Ingen större förlust men det känns lite tråkigt ändå. Förmodligen kommer jag att kolla läget någon gång nästa år när det blivit varmare.
Ja verkligen tråkigt, om det är det huset. Hoppas att skurkarna åker fast och fastnar rejält.  Men vilken tur att du fotade och visade oss tidigare!
Gossen Ruda
30-12-2010, 11:38
CITAT (Fenja @ 30-12-2010, 11:11)  Tack för de länkarna. Tydligen visste BT mer än ordföranden i Olsfors hembygdsförening.
Piccante
30-12-2010, 12:15
jag tänkte på Rudans tråd när jag läste BT men Fenja kom före med att länka till artiklarna.
CITAT (Markus_H @ 30-12-2010, 12:15)  jag tänkte på Rudans tråd när jag läste BT men Fenja kom före med att länka till artiklarna. Jag har inte läst tråden förrän i dag, ren tur att jag hittade artiklarna i BT! Mvh Fenja
Aj sjutton! Ägaren tände alltså på själv...?
Monica M zon 4
31-12-2010, 15:29
Spännande historia men trist att det brann ner.
Eva i Skåne
31-12-2010, 16:08
Jag missade denna tråd i somras, men har läst allt idag. Vilken spännande läsning och vilken tur att du hann utforska som du gjorde Ruda! Nu är det ju för sent. Berättelsen fick ett klarlagt slut också tack vare Fenjas länkar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|