Full version: Ny köksträdgård
Bodhgaya
Jag och min fästmö har blivit med hus med en rätt så stor tomt där vi i ett hörn tänkte gräva en litet land på 100 kvadrat ungefär där vi kan odla grönsaker. Eventuellt gör jag det under nästa vecka då jag är ledig. Gräsmattan där vi tänkt gräva är rätt så fin och innehåller inte så mycket ogräs tror jag. Vad kan jag ha för taktik? Om jorden inte är allt för lerig och hårt packad, räcker det med att djupgräva och vända gräset upp och ner och slänga på bark- eller torvmull och stallgödsel för att direkt odla potatis i år? Det är ju rätt så sent nu men en snabbväxande potatis borde väl gå? Går det då att odla som vanligt nästa vår om jorden så att säga är brukbar när jag grävt? Om jorden är väldigt packad och lerig ska jag väl gräva i höst istället och låta tjälen spränga kockorna till våren och SEN jordförbättra och odla potatis och påföljande år kunna odla med större variation? Tänker jag fel? Eller är någon annan taktik bättre lämpad kanske?

Varma hälsningar / Tomas
blomkronan
giggle.gif Ett LITET land på 100 kvadrat... kanske inte så litet tycker jag.
Tänkte du odla "bara" potatis eller flera grödor? Jag undrar för man bör ju inte odla potatis på samma ställe år efter år. Växelbruk brukar man odla efter, då kommer potatisen på ny plats varje år. Man delar upp odlingsytan på fyra. Goggla på växelbruk så får du veta vad jag menar.

Nu har min svärfar odlat sin potatis på samma plats i 10 år!! det som händer är att varje planta ger väldigt lite potatis samt det finns risk för ohyra.

Peztis
Börja med att gräva så får du se hur det ser ut under - i bland blir man glatt överraskad, ibland inte...

Om det ser ok ut så kan du ju försöka dig med potatis om du nu ens kan hitta någon sättpotatis nu. Annars kan du ju så sallat, rädisor, spenat, mangold och snart kinesiska kålväxter.
Framåt hösten kan du så persilja, vitlök och en del annat för att nästa år få en tidigare skörd.

Vad du också kan göra är att imorgon gå och köpa fröpåsar (läs på baksidan om när de senast kan sås) samt såjord och börja driva upp i krukor. När du sedan har grävt färdigt så kan du plantera dina små frösådder utan att stressa. Detta funkar dock inte så bra på rotfrukter som morot och liknande då de inte gillar att bli "störda om rötterna".

I höst, när du skördat, så kan du ösa på med stallgödsel, gräsklipp och löv du samlat i trädgården, detta böir utmärkt jordförbättring och maskarna kommer att göra ett bra jobb åt dig.

I vår nrä jorden reder sig (dvs när du kan gräva utan att det fastnar på grep och spade hela tiden) gräver du med fördel om igen, gärna med ännu mer (brunnen) gödsel och en-två veckor därefter är det dags att börja sätta potatis och så alla (ungefär) små frön.

Kolla om det i din närhet finns något stall, de brukar bli glada över att få bli av med hästsskit då de annars får betala för det. Lägg det i sopsäckar och låt det vara till nästa vår det som du i höst inte gräver ned. Hämta i omgångar så att du alltid har gödsel hemma.
Bodhgaya
Ja, 100 kvadrat är litet för mig, jag skulle egentligen vilja odla mer men tomten är inte riktigt sååå stor att jag bara vill odla mat på den =) Det där med växelbruk känner jag till redan. Jag har läst att potatis är en bra gröda när man vill luckra upp en nygrävd jord.

Så i bästa fall kan jag odla som vanligt nästa vår alltså? Vilka faktorer skulle kunna göra att jag inte skulle kunna odla som vanligt redan nästa vår? Typ att jorden är väldigt lerig och tung? Vad mer?

Tack för alla svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon