|
Hej!
När mina plantor vuxit till sig till säg en 30 cm satte jag ner dem i hinkar. Dränerade en bit upp på sidan och med leca i botten, fyllde upp med kogödsel/plantjord 2:1 . Det här var i mars-april och de plantorna har nu vuxit till iaf 150 cm och har 5-9 blomklasar och ett par småtomater och ser ut att trivas. Har gett svag näringslösning ofta den senaste månaden. Nu vill jag fylla upp jorden som sjunkit ner och tänkte fylla med kogödsel/minileca 2:1 och ta bort en del av den gamla jorden för att lufta upp allting lite.
Hade även ett par plantor som fått stå 2 st och trängas i 15 liter som jag nu satte om och planterade med kogödsel/minileca/plantjord 6:3:1. De är nu väldigt korta och små, så jag hoppas de sätter fart nu när fötterna får plats. Har gett näringslösning till dessa hela tiden också. Höll upp med näringen en vecka innan jag planterade om.
Jag undrar om jag ger för mycket kväve nu när de står i blom? Jag har biobact Innehåll: Hunus (mullämnen) ca 30%, aktiva mikroorganismer, Kväve (N) 2,7%, Fosfor (F) 0,4%, Kalium (K) 1,7%,kalcium, Agnesium, Svavel m fl. som jag antar att jag får hålla upp med nu när det har börjat komma frukt? Kogödslet likaså? Behöver de inget mer nu?
Mvh Sebbe
*Stintan*
01-07-2010, 15:11
Varför ska du sluta ge näring för att det börjat komma frukt? Jag skulle fortsätta ge svag näringslösning men kanske göra ett uppehåll på någon vecka eller två efter att du fyllt på med kogödsel. Jag skulle inte ta bort något av den gamla jorden utan bara fylla på lite.
Kväve främjar ju främst bladtillväxten och har hört att man får sämre smak på tomaterna då.
Åsa, mälardalen zon 2
01-07-2010, 20:29
Det är om man ger gödning som i stort sett bara innehåller en stor mängd kväve typ gräsmattegödsel det blir sämre för tomaterna biobact är en ganska svag gödning och 2,7% kväve är ganska låg halt.
+Det är när växterna växer som mest och förbrukar som mest som de brukar behöva gödning.
Ger man för mkt kväve blir det mest blad och få blommor, blomnmorna kommer sent dessutom. Så det verkar inte alls som du har givit för mkt kvävegödning. Kogödsel är långtidsverkande. Biobact kan du ge ett tag till.
Okej, då fortsätter jag med kossa och biobact ett tag till  Ska besöka plantskolan och leta schysst gödsel med mest pk nu till veckan. Tack. Jo, juste. Jag har friserat tomaterna rejält för att få ljus på karten. De ser lite halvnakna ut nu  Tänkte klippa till ena physalisen också. Har rensat en bit på stammen, jag vill stamma upp den, fixa en tät boll till krona typ! Om grenen ser ut såhär: <->-->->--<-I (stam), ska jag klippa efter andra bladparet för att den ska dela sig: <-> X->->--<-I ? //s
Anja Danmark
04-07-2010, 11:34
CITAT (kulnog @ 04-07-2010, 11:51)  Jag har friserat tomaterna rejält för att få ljus på karten. De ser lite halvnakna ut nu  Tänkte klippa till ena physalisen också. Har rensat en bit på stammen, jag vill stamma upp den, fixa en tät boll till krona typ! //s Du skal passe på ikke at klippe for meget i tomaterne - de har brug for bladene til at modne frugterne og til fortsat vækst... Når de første frugter er modne, kan du evt. klippe grenene af under dem for at give luft.
CITAT (Anja Danmark @ 04-07-2010, 12:34)  Du skal passe på ikke at klippe for meget i tomaterne - de har brug for bladene til at modne frugterne og til fortsat vækst...
Når de første frugter er modne, kan du evt. klippe grenene af under dem for at give luft. Jo det har du rätt i, men var i alla fall tvungen att klippa till dem lite försiktigt nu, såg varken tomaterna eller blommorna för alla blad! Haha, stod halva förmiddagen och trasslade upp ampeltomaterna. Så får jag gå lös i slutet av sommaren o klippa tuppkam på dem  Men vad tror du om physalisen jag vill stamma upp, jag har aldrig toppat något innan så är lite vilsen hur jag ska gå till väga för att få en fin krona? Räcker det alltså att ta av en bit ut på grenen, mellan 2 bladpar för att den ska vilja dela sig?
Anja Danmark
04-07-2010, 21:11
Det ved jeg godt nok ikke - måske nogen anden her ved det?
*bump* Nån som vet hur man kan stamma upp en physalis?
officinalis
07-07-2010, 19:23
Hur ligger det egentligen till med det där med sol på frukterna? Jag har fått saftiga, goda och mogna tomater som skuggats av blad vilket vittnar om att bladen tar upp solenergi nog för att ge god frukt. Brukar dock tjuva höga växthustomater.
Har inget vettigt att tillföra näringsdiskussionen i denna tråd. Sorry! Men jag reagerade på trådens namn: såg framför mig någon som stod med gödsel upp till knäna på balkongen samt blommor som hängde över kanten!  Förlåt! Är på rätt bra humör, har precis fått nytt jobb!
CITAT (Peztis @ 07-07-2010, 20:50)  Har inget vettigt att tillföra näringsdiskussionen i denna tråd. Sorry! Men jag reagerade på trådens namn: såg framför mig någon som stod med gödsel upp till knäna på balkongen samt blommor som hängde över kanten!  Förlåt! Är på rätt bra humör, har precis fått nytt jobb!  Kan nästintill bekräfta din bild, 500 liter kogödsel på 4 (?) kvm balkong är för mycket Grattis till jobbet  CITAT (officinalis @ 07-07-2010, 20:23)  Hur ligger det egentligen till med det där med sol på frukterna? Jag har fått saftiga, goda och mogna tomater som skuggats av blad vilket vittnar om att bladen tar upp solenergi nog för att ge god frukt. Brukar dock tjuva höga växthustomater. Skönt att höra, för min frisering höll bara någon dag. Då ger jag mig inte in på det så mycket mer =)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|