Maricas_Blomster
Jag undrar om man kan plocka blad av plocksallad och frysa in dem? 000.gif
zissi
Nej, tyvärr inte har jag lyckats med det i alla fall. Har fryst överbliven smörgåstårta några gånger och salladsbladen på den har bara blivit sliskiga och inte aptitliga alls. Har inte provat något annat sätt.
Det är ju synd för oftast blir det ju så mycket sallad färdig på kort tid. Bäst är nog att så i omgångar ett par tre gånger med 2-3 veckors mellanrum. Nu har min andra såomgång precis tittat upp ur jorden.
Maricas_Blomster
CITAT (zissi @ 02-07-2010, 17:45) *
Nej, tyvärr inte har jag lyckats med det i alla fall. Har fryst överbliven smörgåstårta några gånger och salladsbladen på den har bara blivit sliskiga och inte aptitliga alls. Har inte provat något annat sätt.
Det är ju synd för oftast blir det ju så mycket sallad färdig på kort tid. Bäst är nog att så i omgångar ett par tre gånger med 2-3 veckors mellanrum. Nu har min andra såomgång precis tittat upp ur jorden.

ja det är synd att det inte går. får tugga i mig ännu mer då, det är ju ändå så gott.
Bassam

Hej

Jag läste i dag att ni kan frysa dem under 0 gradar.

Obs
om du ser på mat butiken så du kan hitta fryst sallad, men de behöver special teknik om man läser på paket, de skriver att de fryste material under (- 18).

. H:Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 02-07-2010, 22:48) *
Hej

Jag läste i dag att ni kan frysa dem under 0 gradar.

Obs
om du ser på mat butiken så du kan hitta fryst sallad, men de behöver special teknik om man läser på paket, de skriver att de fryste material under (- 18).

. H:Bassam

sallad innehåller mycket vatten, fryser de och sedan ''tinas'' upp så kollapsar cellerna.

jag har aldrig i mitt hela liv sett sallad som sålts som frysvara i butik.
Platinum
Man kan frysa in sallad, men den går inte att använda som färsk sallad efteråt eftersom den blir som slajm när den tinar så man får använda den i en varmrätt istället. Funkar bra när man wokar som exempel.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon