esters-tradgard
04-07-2010, 22:54
Hej,
Nu var det längesen jag skrev här. Hoppas allas rosor blommar som bara den :-).
Förra året började jag arbetet med att skapa en rosengård på ca 110kvm. Arbetet går framåt :-) Det skall ju såklart stå stommarna i rubriken och inget annat.
Vi har i flera veckor kämpat med stommarna i rosengården... det går framåt och snart snart är det klart. Grus ska på i rosengången och mellan rosenfyrkanterna och i pergolan skall vi lägga sten. Sedan skall pergolan byggas, vi får se hur långt vi hinner i sommar/höst.
Här kommer några bilder. Fler bilder och funderingar hittar ni på min blogg: www.rosegardeninstockholm.blogspot.com

tvilling77
05-07-2010, 08:02
Oj vad fint! Ska bli spännande att se utvecklingen!!
Mycket prydligt, snyggt med en stenkant, lite mindre ogräs kanske det bli så. Vad ska du ha för rosor, någon särskild grupp, eller blanda ?
AK i Sura
16-07-2010, 10:38
Härligt att ni kommit en bit på väg med er rosgård! Jag blir så imonerad över alla som planerar och skissar ordentligt. SJälv är jag mer typen som hittar en fin ros, har ingen plats och då måste jag gräva en ny rabatt. Hoppas du kan visa oss fler bilder vartefter arbetet fortskrider.
esters-tradgard
19-07-2010, 11:46
Kajsa: Jag har satt massa olika rosor, de flesta är rotäkta dock och ganska många är pom rosor. I röd-rosa delen har jag satt: La Negresse (damask ros). Thyra Hammerich (remontant) Apotekarrosen, Marie Victorin (kanadensisk ros) Alida Lovett (klätterros) John Davis som också skall få klättra på motsatt sida, Vårdsätravägen (pom) D´archet (pom det skall vara en mossros), Balder, Balsgårdsrosen "Anna", Järna gallican, Wasagaming, L´Evêque, Cardinal de Richelieu, Manette,, Irma också balsgårdsros, Souvenier d´Alphonse lavalle, Salabackar (pom), Hertha (pom). Quadra, summer wine, wild mountain, wild eagle, louise odier, albertine, constance spry.
Sedan i vita rabatten där pergolan är har jag satt än sålänge, det är inte färdigt men det är inte färdigt i röd-rosa rabatten heller:
Madam hardy
Buff Beauty
Thisbe
Long john silver
Louise Bugnet
Axsel Olsen
White Night
Maigold
Oj va många det blev och jag har säkert glömt massa också. Samanlagt kommer det bli ca 60rosor och sedan klematis som skall få klättra på pergolan och i rosengången. Jag ska inte ha klätterrosor på fler ställen än i pergolan och två andra ställen.
Åh så fina rosor du valde till din rosengård,det kommer att blir fantastiskt.Och så klematis bland rosorna,jag är helt matt.Rabatterna ser så prudliga ut.
Ezereht
21-07-2010, 00:42
Har du tänkt ha något att skärma av mot tomtgränsn? Rosor? Spalje? Häck? Plank? Det kanske är nått på g där, ser några pinnar?! Det skulle nog ge mera rumskänsla i alla fall. Fin stomme och noga anlagt så långt! Hejja!!
esters-tradgard
21-07-2010, 07:46
Vi har satt en avenbokhäck men den är bara ca 1meter än sålänge och tar flera år innan den blir fin och tät. Vi har tänkt en ca 2meter hög häck mot allmänningen. Eftersom vår tomt är ny och alla hus nybyggda på vår gata så tar allt väldigt långt tid och det är svårt att se helheten innan allt är uppvuxet och stort.
stennie
21-07-2010, 12:37
Kan tänka mig att det blir en riktigt tjusig rosenträdgård när det har fått växa till sig!
Själv är jag mer som AK i Sura
Ezereht
22-07-2010, 22:22
Låter som det kan bli hur fint som helst! Är det Avenbok som silar ljuset så fint och blir härligt ljusgrön?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.