Full version: Tips för gödsling
The Poacher
Hej,
Har köpt många lass jord och skapat en lång 10-12 meter rabatt med lite pioner, liljor och tulpaner samt lite annat smått och gott.
Har även gjort i ordning ett grönsaksland på sissådär 4x5 meter.

Men... det växer riktigt illa, jag misstänker att jorden är dålig så jag grävde upp ett gäng purjolökar (såg ut som gräslök sad.gif) och hällde i jord från en påse (K-rauta) och planterade tillbaka purjon. Jomän, nu två veckor senare så är dessa omplanterade purjos betydligt större än de andra... så jorden är problemet.

Så, vad kan man få tag på billigt för stora ytor? Hästgödsel! Men min flickvän hävdar bestämt att om vi vänder ned en massa hästgödsel så kommer vi att få en ogräsexplosion pga att det finns så mycket frön av olika slag i hästskiten. Stämmer det?
Är det en bra idé med hästgödsel?
Om inte vad rekommenderar ni?

Det enda som växer hyffsat är vitlöken, allt annat är miniatyrer av vad det borde vara crying.gif

Tacksam för hjälp!
TP
Åsa, mälardalen zon 2
Gödsel från djur brukar vara det bästa de ger inte bara näring utan även jordförbättring, hästgödsel kan innehålla ogräsfrö men så farligt tycker inte jag det är oftast är det ju fröogräs som lätt kan dras upp, kan man få tag på billig eller gratis brunnen hästgödsel skulle jag satsa på det. Annars brukar kogödsel funka och den på påse är ogräsfri men man måste ju lägga ut 5-10cm så det går ju åt en del. Grönsakslandet brukar man ofta grundgödsla på våren och sedan ger man mera näring medans grönsakerna växer och då brukar hönsgödsel, nässelvatten och liknande funka. +Har man tillgång på gräsklipp kan man lägga ut det i grönsakslandet (ej ända upp mot grönsaksplantorna). Grönsakslandet brukar vara det stället där man måste gödsla mest, allt man tar bort från marken (skörd) måste man ersätta med gödning.

Rabatterna kan man ge rejält med kogödsel el dyl. på våren och sedan kanske någon giva innan midsommar ifall det är väldigt magert. Fleråriga växter bör ej gödas efter midsommar. Tänk på att pioner ofta inte blommar ifall knölen hamnar för djupt i marke så på den bör man inte slänga på några större mängder gödsel, knölen ska ju bara vara några cm under jordytan.
The Poacher
Tack för svar Åsa.

Vad tror ni om följande.

Jag gräver upp pioner och liljor nu till hösten.
Vänder ner rejält med brunnen hästgödsel.
Är riktigt noga med att pionerna inte hamnar för långt ned. Faktum är att jag tagit bitar av pioner från min fars landställe och i år var första gången vi fick en ynka (men vacker smile.gif ) blomma på dem. Men en omplantering kan ju inte skada, right?
Liljorna har förökat sig och mår ändå bra av att planteras om och spridas ut lite.

Jag brukar ösa på med ett lager täckbark varje år, dels för att det är snyggt och dels för att det blir så lätt att hålla borta ogräset. Men eftersom jag lägger runt pionerna också så kanske de kommer för djupt med åren?....

Grönsakslandet... tja det blir väl samma där. Nu har jag slängt lite blåkorn bara, det är den enda näring som vi tillsatt, det kanske är i snålaste laget?

/TP
Åsa, mälardalen zon 2
Om du ska vända ner gödsel är nog tidig vår bättre, växterna behöver ingen gödsel på hösten och blir det höstregn/snö så lakas det mesta av näringen bort innan våren kommer då växterna behöver mat. Om du använder täckbark måste du vara lite extra generös eftersom barken stjäl kväve. Och ja slänger du på täckbark varje år så hamnar pionerna för djupt.

Grönsakslandet behöver även jordförbättring, konstgödsel ger inte speciellt mycket åt det hållet+ det är lättlösligt och snabbverkande = man måste ge väldigt många doser gödning eftersom det inte lagras speciellt länge i marken.
The Poacher
Ursäkta min okunskap, men varför stjäl täckbark kväve?
flouee
Växtmaterial som bryts ner (t ex täckbark) använder kväve i nedbrytningsprocessen.
kerstin z5-6
och pioner mår in te bra av att ha fötterna täckta heller...
Taraxacum
Pioner mår inte bra av hästgödsel nära plantan. Jag la ut hästgödsel på hösten vid mina pioner. Året därpå drabbades de av röta och vissnade ner. När jag sedan läste på så fick jag svaret. Stallgödsel innehåller svampsporer som kan göra att plantan ruttnar. Med åren har de blivit friskare, men det har tagit tid. Lägg gödsel på på jorden fast inte helt nära. Anpassa mängden efter styrkan på gödslet. När jag lägger ut algomin eller hönsgödsel på våren, så strör jag sedan över lite barkmull. Använder jag hushällskompost (halvfärdig) eller påsko, så lägger jag det en liten bit från plantan. Men gräv intener hästgödsel och plantera pion i det - mitt råd!
Crazy4Flowers
Du behöver inte vända ner kogödsel i rabatterna, mylla den ytligt näringen åker nedåt till rötterna vid regn. Är jorden hyfad i övrigt så behövs det nog inte så mycket mer än att du tillför lite näring, den blir säkert bra om några års odling. Barkmull och kogödsel är mumma för dåliga jordar (strukrurmässigt).
Garden bliss
Angående "ogräsexplosionen" som nämndes tidigare: Hästar äter ofta havre, hela korn, men är slarviga tuggare. En hel del av kärnorna går alltså osmälta genom hästen och kommer ut i gödseln. Och kan sedan gro. Kanske det som menades?
Gunilla T
Jag har aldrig märkt att det skulle bli en ogräsexplosion av hästgödsel. Jag odlar ekologiskt och varje vår gödslar jag hela trädgården med häst- ko- eller fårgödsel. Har aldrig märkt någon skillnad. Det kommer alltid ogräs på våren när allt börjar gro men det mesta är fröogräs och enkelt att rensa bort. Är man lite petig och rensar noga på våren brukar det inte bli så mycket ogräs senare på säsongen.

Man måste återföra till jorden det man förbrukar, så fort något växer tar det näring ut jorden. Om man systematiskt gödslar med stallgödsel varje år får man så småningom en jättefin mulljord, full av mask som luckrar och bearbetar jorden.

Mata maskarna och du får trädgårdens bästa medarbetare.
Bolltistel
Ja, det enda som brukar explodera av hästgödslet är maskpopulationen. Men jag täckodlar ju.
Ezereht
Ett ytterligare alternativ (eller kanske tillägg till allt annat) är att gröngödsla. Det gjorde jag förra sommaren på en del platser och där växte det otroligt mycket bättre nu i sommar. Jag tror de luckrar upp jorden också förutom tillför humus (struktur) och lite näring (när dom bryts ner). Jag använde honungsfacelia.

Jag sådde på en del platser där jag inte hade något annat att odla och ville motverka ogräs, och lite mellan en del andra saker för att jag läst det skulle vara bra och ändå hade frön kvar.
Bassam
Hej
Det Är bästa att blanda din jord med komposten eller naturliga gödsel.

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon