lane
Hej,

Jag sådde två sorter (10 av varje) i slutet av februari ("Espelette" samt "Sarit Gat")

De har fått exakt samma jord (KRAV-märkt) och bott i likadana krukor (fast olika länge beroende på om de var redo att omplanteras eller inte). De har stått i samma belysning samt fått i princip lika mycket vatten och näring (flytande Biobact enligt anvisning på flaskan).

Jag har bara kvar 5 st "Espleletter" och 4 "Sarit Gat" (de andra dog av någon anledning eller grodde inte)

Mina Esplette-plantor är ca 60 cm stora och har massor av blommor (samt början till frukter) och riktigt kraftig stam och sitter just nu i 5 L krukor (verkar lite litet)

Mina Sarait Gat är bara 10-15 cm, men har precis fått blomknoppar och ser friska ut. Sitter fortfarande i ganska små krukor.

Frågor:
1. Varför är det så stor skillnad på storleken, är det enbart pga att det är olika sorter, jag har ju hanterat dem exakt likadant?
2. Kommer styrkan (hettan i frukten) att påverkas om jag vattnar mycket eller lite medan frukten utvecklas (dvs från och med nu)?
3. Är det vettigt att plantera om mina plantor fast de är mitt i blomning? Vill inte att de påverkas negativt så att frukten uteblir men jag misstänker att de verkligen behöver närig för att kunna producera frukten.

tack för att du tog dig tid att läsa, svara gärna om du känner att du kan

MVH Lars

Preussen
CITAT (lane @ 06-07-2010, 11:57) *
Hej,

Frågor:
1. Varför är det så stor skillnad på storleken, är det enbart pga att det är olika sorter, jag har ju hanterat dem exakt likadant?
2. Kommer styrkan (hettan i frukten) att påverkas om jag vattnar mycket eller lite medan frukten utvecklas (dvs från och med nu)?
3. Är det vettigt att plantera om mina plantor fast de är mitt i blomning? Vill inte att de påverkas negativt så att frukten uteblir men jag misstänker att de verkligen behöver närig för att kunna producera frukten.

tack för att du tog dig tid att läsa, svara gärna om du känner att du kan

MVH Lars

1. ja, troligen är det så. sarit gat kanske är mer kinkig när det gäller krukstorlek.
2. hettan påverkas nog mer av hur mycket sol och värme plantan får.
3. Om du har tillgång till 10L krukor/spannar så plantera över dem. annars får du vattna oftare med näring i vattnet. har du inte krukor/spannar så åk förbi närmsta blomsterhandel. de svarta spannar de har snittblommor i brukar de ofta kasta, fråga snällt får du säkert någon.
Du har gjort rätt när det gäller omplanteringen. Capsicum växer bättre om de krukas om ofta i succesivt ökad krukstorlek.
Bassam
Hej

Själv jag tycker inte omplantering under blomning tiden.

: H:Bassam
lane
Tack för svaren!

Jag planerade om igår, allihop, och jag tror det kommer att funka. Jag tog i princip bara hela klumpen och satte ned i en större kruka med jord omkring. Jag pillar ju väldigt lite på rötterna. Det var 4:e omplaneringen, hoppas jag slipper fler nu.
Anja Danmark
Jeg har også plantet alle mine 40 chilier/paprika om, selv om de havde både blomster og frugt, og det har ikke givet problemer overhovedet...
Ginflyer
Vissa hävdar att en uttorkning då och då gynnar styrkan på våra små bomber.
Moonbeam
Kan inte svara specifikt på dina frågor men jag odlar alltid i kobajs, ren sådan. Och de ska helst inte torka ut, i alla fall inte mina peruanska chilisorter. Då tappar de bladen och blir ledsna. Det här året är de i växthus, för förra året stod de ute och fixade inte häftiga stormar, kyla och framför allt, ohyran som kom.
Här kommer några bilder från förra årets skörd av rocoto från Peru.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon