elinh
Hej,

min balkongodling har gått bra. Jättebra! Det växer som tusan. Men, har sett bladlöss och även några små snabba, röda, runda kryp. Vad kan man göra? Är salladen ätbar om man sköljer den? Kan dessa kryp hoppa till andra krukor i närheten? Usch. tråkigt tråkigt...
Peztis
Tycker det är extremt mycket kryp i år: bladlöss, tvestjärtar, broms, blomflugor, hästflugor... Men även nyckelpigor, trollsländor och fjärilar!

De där små snabba röda... Är det inte små små spindlar? Fast jag brukar i o f s inte se den typen av spindlar på växter, du brukar hålla till på varma stenytor.

Om salladen är ätbar är nog rätt mycket upp till hur du är som person. Ser den fräsch ut och är ordentligt tvättad (skölj ordentligt och lägg den därefter i rikligt med vatten ett tag) så hade jag ätit den men jag vet många som ALDRIG skulle göra det.

Får man mask i magen så finns det piller mot dem! biggrin.gif
elinh
jahaja, ut och leta nyckelpigor, alltså :-)
Inget annat sätt?
EmmaHj
Jag var gift med en belgisk mästerkock ett par år under 90-talet, och han lärde mig ett bra trick med färska grönsaker.

De fina restaurangerna tog bara in riktigt färska grödor, ofta levererade direkt från odlarna och aldrig besprutade - alltså, gott om små små levande saker i och på dem. Samtidigt hade restaurangen aldrig överlevt om gästerna fått små små levande saker med sin mat, så vad göra? crying.gif

Jo, så här:
  1. Se till att din diskho är ren, ordentligt ren.
  2. Fyll den till hälften med *kallt* vatten. absolut inget vatten som gått genom någon värmeberedare. Friskt, fräsht kallt (alltså inte isat - bara inte uppvärmt) vatten är nyckeln.
  3. Ta fram ett paket billigt salt och häll 1-2 dl salt i vattnet. Rör om med dina händer (nytvättade, det är MAT du hanterar) tills saltet löst ut sig. Mätta vattnet med salt (går åt mindre i kallt än i varmt vatten - prova dig fram om du vill spara på saltet, annars gör det absolut ingenting om det ligger olöst salt på botten)
  4. I med salladen. Rör om med händerna utan att krossa salladen. Bara liksom "virvla" så saltvattnet kommer åt överallt. Lämna i 5-10 minuter i saltvattnet. Alla kryp tvärdör.
  5. Upp med salladen, ut med saltvattnet, skölj i kallt vatten - antingen i sil under kran eller genom att fulla diskhon igen och göra om proceduren fast utan salt (bättre för salladen - att stoppa den under rinnande vatten är att utsätta den för kraft - att skölja genom doppning bibehåller salladens struktur)
  6. Skaka försiktigt av överskottsvatten, lägg på ren diskhanduk eller hushållspapper av god kvalitet en kort stund för avrinning.
  7. Voila - HELT "djurfri" och krispigt färsk sallad som smakar bättre än något du provat förut. Tro mig smile.gif
Väl värt att göra med alla grönsaker, även de du köpt på ICA. (prova på tomater t.ex. du kommer inte att tro det förrän du smakat det, vad gott det blir). Tar bort allt osmakligt som som andras händer kan ha lämnat, liksom alla eventuella små, till och med microbiska, djur som finns. Samtidigt fräschar det upp grönsaken och drar ihop den så den blir mer krispig. Den lilla, lilla resten av salt efter sköljningen är inte tillräckligt för att det skall smaka salt alls, men tillräckligt som lätt smakförstärkare. Aldrig magsjuk igen, men SJUKT goda grönsaker smile.gif

HTH
Emma

(redigering var stavfel - jag slarvskrev:))
elinh
Tack, Emma!
Det påminner mig lite om hur mamma gjorde när jag var liten... hon sköljde ofta i salt. Det hade jag helt glömt bort. Fast ska man ha salladen färsk i sallad ska man nog göra som du skrev - skölja av saltet också :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon