Full version: Biologisk mångfald
Sidor: 1, 2
Piccante
CITAT (Orkidétjuven @ 22-07-2010, 23:29) *
Och tänk på.. Likt en kanariefågel i en kolgruva är världens grodpopulation och deras hälsa antagligen en bra indikator på vad som kommer att hända i en nära framtid!

Denne mannen tror att mänskligheten bara har 2- 300 år kvar....
http://www.theecologist.org/Interviews/545...t_on_earth.html
Orkidétjuven
Lite artiklar från dagens Dn ang minskning av biologisk mångfald om ni inte redan har läst det och hur poiltiken misslyckats i sina miljömål.

http://www.dn.se/nyheter/valet2010/biologi...-bort-1.1144153

http://www.dn.se/nyheter/valet2010/allians...malen-1.1144145

Det är synd att det alltid är politik som ska styra och ställa i allt.

Hur skulle det hela kunna skötas bättre egentligen, ngn som har ngn ide??

Ngn som vet förresten varför man inte har volontärer i Sverige för? Som ex kan vara involverad i olika projekt eller så. Det fungerar ju så bra i andra länder som Tyskland, Frankrike, England, USA, Au osv...
De gör en så otroligt stor skillnad.
I karori sanctuary där jag arbetar 3 ggr i veckan är vi 16 heltidsanställa, tillsammans med folket på kontoret och över 400 volontärer.
Varför kan vi inte ha så i Sverige med. Ngn som vet?
Jag skulle definitivt vilja vara volontär hos naturskyddsföreningen tex.
Piccante
WWF hade ett volontärsprogram som lades ned tyvärr. Vi har nog inte traditionen på samma sätt med volontärsarbete utan man har förlitat sig på ideellt arbete i föreningsregi. Volontärer utomlands får väl ofta mat o husrum och ibland till och med en liten lunchersättning.
Orkidétjuven
Kan tillägga dock att jag får inget alls. Jag får betala för transport till och från, för min egen lunch osv. Dock står Department of conservation för min biljett med färjan ut till ön. Men allt annat betalar jag själv.
silos
CITAT (Orkidétjuven @ 15-07-2010, 23:32) *
Precis, tror inte många tänker det. Vi arbetar ju här med att kunna skapa gröna korridorer vilket innebär att organismer ska bättre kunna röra sig och sprida sig mer mellan små utsatta populationer där risk för inavel osv är stor. Sådna korridorer är mycket viktiga för ett fungerande system och speciellt för arter som inte kan flyga mellan "öar"

Vad är gröna korridorer?
Piccante
CITAT (silos @ 28-07-2010, 15:29) *
Vad är gröna korridorer?

Om du tänker dig att man har tex ett skogsparti (A) norr om en stad och ett skogsparti (B) söder om en stad och däremellan bara hus, vägar, industriområden mm. Då kan iofs fåglar och insekter som kan flyga röra sig mellan skog A och B men växter som sprider sig med rötter, utlöpare eller frön, svampar, krypande djur, maskar mm kan inte förflytta sig mellan A och B. När populationer blir isolerade ökar risken för utarmning. Därför är det viktigt att det finns gröna kilar med vegetation som går in mot städernas utkanter och korridorer med växtlighet där djur och växter kan spridas.
Piccante
Jag förklarar med två bilder.
Stad utan gröna korridorer
[attachment=52953:gr_nkorr1.jpg]
Stad med gröna korridorer
[attachment=52954:gr_nkorr2.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon