Full version: Tips på växt
lalle555
Hej Hej

Jag är en ung student som verkligen tycker om att inreda min lägenhet med växter. Men tyvärr är jag inte jätteduktig på växter och har sannerligen inga gröna fingrar... Så nu undrar jag om någon har något tips på en helgrön, lättskött och tålig krukväxt som jag kan ersätta min Pachira Aquatica, som ligger på dödsbädden...
Den ska gärna växa snabbt då jag tycker om att se förändring hos växter happy.gif, samt att jag vill att den ska vara stor och helst möjlig att beskära så den får den form och storlek jag vill.
Detta kanske är lite många krav, vad vet jag... Men jag uppskattat alla tips!
Tack på förhand
Alexander-VG-zon3
Ficus-arter, Prickblad, Yucca, Dracena, Paraplyaralia, Praktaralia, Kaffe, Avokado, Mango-är några som jag kan komma på som är enkla och behåller bladen åretrunt.
sparvuggla
CITAT (lalle555 @ 18-07-2010, 23:56) *
Hej Hej

Jag är en ung student som verkligen tycker om att inreda min lägenhet med växter. Men tyvärr är jag inte jätteduktig på växter och har sannerligen inga gröna fingrar... Så nu undrar jag om någon har något tips på en helgrön, lättskött och tålig krukväxt som jag kan ersätta min Pachira Aquatica, som ligger på dödsbädden...
Den ska gärna växa snabbt då jag tycker om att se förändring hos växter happy.gif, samt att jag vill att den ska vara stor och helst möjlig att beskära så den får den form och storlek jag vill.
Detta kanske är lite många krav, vad vet jag... Men jag uppskattat alla tips!
Tack på förhand

Ampellilja växer snabbt å trivs hos dom flesta bara den får ljus å vatten. Rätt dekorativ också med sina hängande små knippor som växer ut i toppen på hängandestjälkar.

Ett annat är kristi törnekrona, som tål även torka, kräver dock ljus.

Lycka till !!!!
ängsvädd
Garderobsblomma smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Inte något man kan formklippa men svärmors tunga/svärmors bandrosett är svår att ta död på.
lalle555
CITAT (flaxss @ 19-07-2010, 11:27) *
Ficus-arter, Prickblad, Yucca, Dracena, Paraplyaralia, Praktaralia, Kaffe, Avokado, Mango-är några som jag kan komma på som är enkla och behåller bladen åretrunt.

Jag har följt några av dina tips. Jag fick en Benjaminfikus av min mor (efter lite övertalning) och jag har planterat mango. Fikusen lever och mår bra och mangon har slagit rot men inget grönt än så länge. Sedan tidigare hade jag planterat en avokadokärna som också växer och den är nu ca. 15 cm hög.

Men efter att avokadon växer och att mangon slagit rot blev jag inspirerad att så fler (exotiska) frön. Och nu har jag även planterat granatäpple, passionsfrukt och fikus. Till min stora glädje kom det upp en liten granatäppelplanta för några veckor sedan biggrin.gif och när jag vaknade i morse såga jag tecken på tre passionsfruktsplantor smile.gif Nu hoppas jag bara att de överlever vintern så att de får en chans att uppleva vårsolen...
Alexander-VG-zon3
är det fikon du sått ?

både fikon och granatäpple kan få svårt att trivas inne åretrunt speciellt som äldre (äldre än 1-2år9, då dessa vill ha en svalperiod antingen på hösten eller vintern.

annars är dom lättskötta och vackra växter som trivs i kruka men vill som sagt vara ute när det är frostfritt och sedan övervintras kallt, dom fäller bladen till vintern. har man dock haft dom ute kan dom övervintra varmt under extraljus.

annars blir det nog inga problem för dom att klara sin första vinter, ge dom om du kan gärna extraljus.

passionsblommor är ockås vackra, växer snabbt och täcker stora ytor om dom trivs, för att blomma vill dom dock ha lite kyla. så odlas dom inne åretrunt kan det hända att det bara förblir en grönväxt.
Fny
Jag skulle satsa på ett pengaträd. tummenupp.gif Otroligt lättskött och hemskt lätt att få flera av om man känner för att stoppa ner avklippta grenar i jord. Det gör inte så mycket om du glömmer att vattna den lite då och då, den överlever det mesta!
batski
Du har redan fått en hel del bra tips men här kommer några till:

Crassula ovata (paradisträd) kan med tiden bli rätt stora och tål beskärning. De tål torka bra men vill gärna stå ganska ljust.

Ficus elastica (robusta) är tålig och kan med tiden bli stora. Även den tål beskärning.

Philodendron scandens kan stå skuggigt. De växer relativt fort och jag tycker de blir finast om man har dem i ampel, hänger upp dem nånstans eller helt enkelt ställer dem på en möbel och låter rankorna hänga ner.

Dracaena marginata finns att köpa rätt stora ibland.

En palm som brukar vara lättskött och kan stå skuggigt (tål inte direkt sol) är bergspalmen. Den växer dock rätt långsamt.

Om du även är intresserad av mindre växter så är en del peperomia-arter rätt lättskötta. T ex Peperomia rotundifolia, Peperomia argyreia och Peperomia maculosa.

Kul att du även börja sätta frön och kärnor smile.gif

theseraphim
Nolina(beucarnea), Zamioculcas, Crassula, Sanseveria, Chamaedorpalm, yuccapalm, Spathiphyllum, Clorophytum, Peperomiaarter, Hoya, Schefflera och har nog missat någon mer.
Sofiaf
Jag själv är ny på området växter. fick två garderobsblommor i våras som hade krukor med diametern 14 cm. efter två månader hade de växt och fått så många nya "stammar" att jag fick köpa två krukor med diameter 20 cm och dela på växterna. så nu har jag fyra krukor med garderobsblomma, de två mindre står i fönster och de två större på bord.
efter detta har inga nya stammar kommit, men de som finns växer och är nog snart 1 meter höga. gissar att det kanske blir en ny omgång nya stammar nästa vår så om du kan vänta så får du se mycket hända under våren och de blir väldigt stora väldigt fort smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon