Full version: Tips på växt
lalle555
Hej Hej

Jag är en ung student som verkligen tycker om att inreda min lägenhet med växter. Men tyvärr är jag inte jätteduktig på växter och har sannerligen inga gröna fingrar... Så nu undrar jag om någon har något tips på en helgrön, lättskött och tålig krukväxt som jag kan ersätta min Pachira Aquatica, som ligger på dödsbädden...
Den ska gärna växa snabbt då jag tycker om att se förändring hos växter happy.gif, samt att jag vill att den ska vara stor och helst möjlig att beskära så den får den form och storlek jag vill.
Detta kanske är lite många krav, vad vet jag... Men jag uppskattat alla tips!
Tack på förhand
Alexander-VG-zon3
Ficus-arter, Prickblad, Yucca, Dracena, Paraplyaralia, Praktaralia, Kaffe, Avokado, Mango-är några som jag kan komma på som är enkla och behåller bladen åretrunt.
sparvuggla
CITAT (lalle555 @ 18-07-2010, 23:56) *
Hej Hej

Jag är en ung student som verkligen tycker om att inreda min lägenhet med växter. Men tyvärr är jag inte jätteduktig på växter och har sannerligen inga gröna fingrar... Så nu undrar jag om någon har något tips på en helgrön, lättskött och tålig krukväxt som jag kan ersätta min Pachira Aquatica, som ligger på dödsbädden...
Den ska gärna växa snabbt då jag tycker om att se förändring hos växter happy.gif, samt att jag vill att den ska vara stor och helst möjlig att beskära så den får den form och storlek jag vill.
Detta kanske är lite många krav, vad vet jag... Men jag uppskattat alla tips!
Tack på förhand

Ampellilja växer snabbt å trivs hos dom flesta bara den får ljus å vatten. Rätt dekorativ också med sina hängande små knippor som växer ut i toppen på hängandestjälkar.

Ett annat är kristi törnekrona, som tål även torka, kräver dock ljus.

Lycka till !!!!
ängsvädd
Garderobsblomma smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Inte något man kan formklippa men svärmors tunga/svärmors bandrosett är svår att ta död på.
lalle555
CITAT (flaxss @ 19-07-2010, 11:27) *