Full version: Surjordsväxter
Sidor: 1, 2
ingrids
En spännande tråd som måste börjat när jag var utan uppkoppling.

Eftersom jag vill ha en Zilga kommer jag att bygga en upphöjd surjordsbädd 250x70 cm, rejäla bräder på två håll och en lecamur på ena långsidan, vattenmagasin i botten. Det kommer att vara morgon och kvällssol i ganska skyddat läge. Druvstocken ska klättra upp i en pergola med kanalplasttak vilket jag hoppas ska ge bra mognad.

Julrosor vet jag att jag vill ha, och lingon/tranbär som marktäckare (tranbär verkar vara tveksamt härdig här men värt ett försök). Hortensia Limelight, även om den är "floppig" eftersom blommorna har så fin färg. Alla andra växter byts just nu ut med tankens hastighet, särskilt efter att ha läst den här tråden smile.gif
Jan Lindgren
Hej Ingrids!
Jag måste få trassla till ditt liv lite. Har du tittat på honungsbär/ blåbärstry/ bärtry, Lonicera caerulea var kamtschatica. Det är inte en typisk surjordsväxt men jag har testat den i surjordspartiet och de trivs utmärkt. Eftersom den kommer från Sibirien så är den härdig. Blommar tidigt men blommorna tål frost. Goda bär. Jag hade en besökare som fick en näve. Först undrade hon om det var någon sorts blåbär. Sedan är det en korsning mellan blåbär och hallon? Efter sista bäret tyckte hon att det smakade lite äpple också. Det har blivit ett av våra favoritbär. Tvärr så får jag inte sälja Balsgårds nr 112 som jag tycker är godast. Ska du ha det så köp en namnsort och inte en fröplanta. Jag har ett par plantor från vildinsamlat frö och de bären är inte särskilt goda. Leningrads Jätte tycker jag är en bra sort. Sök på nätet så hittar du en norrlänning som testar.

När det gäller tranbär så prova några olika sorter. Jag tror att plantan är härdig hos dig men det är inte säkert att bären hinner mogna.
Hjortron är också skoj. Nyby är en lämplig sort.
Alexander-VG-zon3
just nu på svt1 i grön glädje har dom ett inslag om roddisar. går i repris i morgon 10.10.
Gunilla T
thanks.gif flaxss ...skall försöka titta i morgon...
Gunilla T
Och nu har äntligen en del av mina roddisar kommit i jorden. Oj, så mycket jobb det har varit med denhär rabatten, inte klart än, den nedre delen är nästan klar och så skall omgivningen fixas till också.

Växter som är planterade;

Rh. Roxieanum var. oreonastes
Rh. Bureavii
Rh. pachysantum
Hosta `Country park´
Arisaema amurense - amurkobrakalla
Pinellia tripartita - svanskobrakalla
Rh. azalea sp.
[attachment=53674:DSCN18810001.JPG]
kerstin z5-6
Verkligen snyggt! Gillar kallorna mkt, tycker de är så ovanliga och dramatiska smile.gif
Kesigul
Hur hårt kan man beskära rhododendron? Tål de att radikalt skäras ned så att jag kommer åt att rensa ut den f**de hallonsnåret & lönnarna som trivs i den? Grenarna är långa & kala förutom en tofs av blad längs ut.

Västkustläge, så de är stora, för stora för platsen de står på. Jag gillar dem men som sagt gärna en mindre version av dem. Så, tar jag livet av dem om jag tar fram sågen? Hur mycket skall jag lämna och när skall jag göra det för störst chans att de överlever?

Gunilla T
Jadå, du kan beskära Rhododendron. Troligen är det stora parkrhododendron som kanske inte fått den bästa omsorgen och blivit fula. Den ultimata tiden för beskärning är innan blomning, alltså vår. Inte nu eftersom de slår nya skott vid beskärning och de nya skotten kanske inte hinner invintra ordentligt och så fryser de bort.

Du kan beskära rejält om du gör det i vår - är de friska så kommer nya skott ganska snabbt.

Pyssla gärna om dina roddisar också i vår - gödsla och fyll på med torv/kompost eller rhododendronjord.
Gunilla T
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-08-2010, 19:57) *
Verkligen snyggt! Gillar kallorna mkt, tycker de är så ovanliga och dramatiska smile.gif

Tack Kerstin!...ja, det var ett bra uttryck för kobrakallorna..dramatiska smile.gif
Jan Lindgren
Hej!
Rh. roxieanum var oreonastes är fin. Möjligen lite dåligt härdig och sedan kan det ta 25 år innan den blommar. Fast blomman är inte särskilt upphetsande. Det finns en hybrid med anwheiense som heter Blewbury. Den är lättodlad och har klarat sig utan vinterskador hos mig i zon 3,5. Det går att rota sticklingar av den men för mig fungerar det bra bara vissa år. Eftersom den är sticklingsförökad så tar det inte så lång tid innan den blommar.

Rh. Bureavii är inte härdig hos mig. Jag har tagit livet av något hundratal plantor. Jag har däremot fått fram en fröplanta som ser ut som bureavii och den verkar mycket härdig. Fröet kommer från USA och var handpollinerat. Påstådda föräldrar var bureavii X bureavioides. Det är dock lite tveksamt om det fanns blommande exemplar av bureavoides i USA vid den tiden.
MVH
Jan Lindgren
Gunilla T
Hej Jan!

Visst, jag är medveten om att härdigheten inte är den bästa men man måste ju våga också om man vill ha något. Det är kanske inte kylan som är det största problemet utan dräneringen. Upphöjda bäddar och massor av kross och grus hoppas jag skall bidra till att de överlever. Synd om dina hundratals bureavii - en förmögenhet upp i rök!

Jag bryr mig inte om någon blomning på dessa plantor - de har helt andra kvaliteter och det är därför jag planterat dem.
Jan Lindgren
Hej Gunilla!
Jag håller verkligen med dig att blomningen inte alltid är så viktig. Alltför många människor stirrar sig blinda på blommor när det finns så många fantastiska blad.

Det behöver inte vara så dyrt att ta livet av massor av vildarter. Det går bra att ta fram fröplantor. Alla fattiga som vill testa vildarter av rhododendron kan köpa frön och så själva. Sår man inomhus under konstljus och använder växthus eller bänkar de första åren så går det ganska snabbt att få fram plantor. Enda sättet att få fram härdiga varianter av vissa arter är att så och ta fram massor av plantor och sedan låta naturen gallra. Ibland så lyckas man.
MVH
Jan Lindgren
ingrids
Hej Jan,
nej egentligen trasslar du inte till det för mig - även Ezereht har talat sig varm för blåbärstry - så snarast stort tack för informationen att buskarna växer även i surjordsrabatter!, det hade jag, som det heter, ingen aning om. Ska göra vad jag kan för att snoka reda på namnsorter, men då blir det nog fokus på druva, blåbärstry och julrosor i rabatten, med lite lingon i kanten. Den får gärna vara lite halvhög och insynskyddande (sittplats precis på "insidan" av rabatten).
Gunilla T
En liten "efter vintern" rapport om mina Rhododendron.

Något förvånad får jag konstatera att mina rariteter har klarat vintern helt utan skador. Vildarterna Rh. `Koichiro wada´ Rh. pachysantum, Rh. bureavii, Rh.rox Oreonastes, Rh. proteoides är helt utan skador. Rh. insigne ser lite ledsen ut men inga synliga skador. En del av de små kinesiska dvärgrhododendron har lite vinterskador men har överlevt.

Däremot har de mera traditionella Rhododendron ur bl.a.Catawbiense gruppen en hel del bruna blad och frusna blomknoppar.

Mycket märkligt!

Magnoliorna vågar jag inte säga något om ännu...
Gunilla T
Trädgård bär på ständiga överraskningar - både positiva och negativa. Denna Rhdodendron köptes och planterades i fjol, en lite speciell Rhododendron med blad som mera liknar barr än sedvanliga blad. Den är så vacker i formen och utseendet och fyller väl sin plats utan blomning. Hade inga förväntningar på att jag någonsin skulle få se den blomma men nu gör den det biggrin.gif

Rhododendron rox. var. Oreonastes

[attachment=60601:DSCN03070001.JPG] [attachment=60602:DSCN03080001.JPG]
kerstin z5-6
ÅH så fin! smile.gif
Gunilla T
Inte många här som är intresserade av surjordsväxter? Det finns ju ett enormt utbud som kan tillföra trädgården många spännande växter. Många växter klarar ju också att växa i både normal trädgårdsjord och surjord.

Varför är intresset så litet? ....bara nyfiken....
EKLO
För mig som mest odlar grönsaker börjar intresset ändå spira något. Jag har en naturtomt (sommarstället) i södra bohuslän, och där det är vilt är det surt - massor av vilda blåbär, vanlig ljung, vilda enar, ek, björk, rönn, hönsbär, ekorrbär, lite klockljung på sina ställen, vild kaprifol... etc.

Vad jag undrar är hur det ligger till med ljusbehovet för de växter ni talar om här, jag tänker då eg. mest på örter (tror jag) inte på vedartade buskar som roddisar (inte än i alla fall)

Backarna är proppade av sten och rötter, mest blåbärsdito - men jag skulle gärna "plocka in" lite annat som passar i en ganska trädskuggad och vindskyddad del som nu är blåbärstäckt (fast där blir just inga blåbär pga av skuggan). På delar av den yta jag tänker på är marken fr a täckt av ett runt "gräs" som är kort och som jag inte kan namnet på (än), den delen är kanske fem kvadratmeter och ligger vid några tallar som planterades i sl. av 50-talet.

Tips, ni som har lite vana?
Rihane
Prenumenerar på tråden så nog är jag intresserad.

Edit: tillägger att jag gör det med 2-3 trådar
HelénE
CITAT (Gunilla T @ 16-05-2011, 11:04) *
Inte många här som är intresserade av surjordsväxter? Det finns ju ett enormt utbud som kan tillföra trädgården många spännande växter. Många växter klarar ju också att växa i både normal trädgårdsjord och surjord.

Varför är intresset så litet? ....bara nyfiken....

Jo jag är intresserad, men kan dåligt om surjordsväxter. Har några rhododendron och blåbär. Skulle gärna ha mer men är rädd att det kräver för mycket arbete eftersom min trädgård till största del är utan surjord och ganska torr.

Har funderat där vi planterade blåbären och en rhododenron för några år sedan om man skulle våga utöka med några azaleor eller liknande, lingon tänkte jag just i helgen att jag skulle kunna kanta blåbären med, men det är ännu bara en tanke. Rhododendron o blåbären vi satte har tagit sig ordentligt, så trots att det är rätt torrt (fast vi vattnar rejält då och då) så verkar de ju trivas. Det är förvisso ganska skuggit just på den delen av tomten, inte jätteskuggigt, men en björk o 2 körsbärsträd i jätteformat tar en hel del av solen.

Tanken finns således men vi får se vad det blir av den.

Helén
embees
Jag är intresserad av surjordsväxter och har förra året byggt en upphöjd bädd med torvblock runt om och fyllt den med speciell grovriven torv för roddisar.
Har inte gjort mer än att flyttat dit tre stora Rhododendron som redan fanns i trädgården samt två blåbärsbuskar.
Såklart vill jag fylla på med andra surjordsväxter och läser din tråd med spänning.
Behöver komma igång med lite tips och förslag. Rabatten ligger på norrsidan av huset men den har väldigt mycket silat ljus genom en björk en bit ifrån.
Gunilla T
Men så roligt att det finns ett intresse!....annars känns det som om jag pratar för mig själv....känner mig inte riktigt redo för det ännu wink.gif

Vi får väl försöka hålla liv i tråden och så kommer jag med bilder när jag har något att visa..

Rihane, hur går det med din vackra Rhododendron?
Rihane
CITAT (Gunilla T @ 17-05-2011, 13:33) *
Men så roligt att det finns ett intresse!....annars känns det som om jag pratar för mig själv....känner mig inte riktigt redo för det ännu wink.gif

Vi får väl försöka hålla liv i tråden och så kommer jag med bilder när jag har något att visa..

Rihane, hur går det med din vackra Rhododendron?

Det gick inget vidare. Ersatte den med den ,för mig, mer lämpliga "Ramampo". Den har sällskap bla av blodört, Saxifraga fortunei ‘Rubrifolia’, Calluna vulgaris ‘Sirsson’ och en Campanula Makaschviliii som jag sådde i februari och har planterat ut.
Hoppas på att mina surgjordsväxter inte prompt måste ha Rhododendron-jord. Har svårt för att köpa bjässesäckar med jord och torv och bara använda bråkdelen.
Men ge mig tid så gör jag nog även det.
Odjuret
staketdruvan 'Zilga'

http://butik.odla.nu/produktpop/4103

Är en annorlunda sort som gillar att ha det surt. Har köpt två plantor av odla.nu och väntar med spänning.
Gunilla T
Nästan glömt bort denhär tråden...en bild på Rh. chameunum - en lågväxande vildart som blommat oförtrutet hela sommaren. Ett bra köp får jag nog säga. Nu finns bara plats för en Magnolia och en mindre perenn i min nya surjordsrabatt. Det skall bli en lunddocka - Glaucidum palmatum

[attachment=63132:DSCN07960001_1.JPG] [attachment=63133:DSCN07970001.JPG]

Jan Lindgren
Hej!
Jag har många sorter av amerikanska tranbär som jag fått från amerikanska genbanken. Det är en utmärkt marktäckare bland dvärgrhododendron och andra surjordsväxter, lätt att föröka från sticklingar och goda bär.. Åker du förbi norra Skåne så får du sticklingar alldeles gratis. Jag har även en del färdiga plantor till salu för 20:- st. Av medicinska skäl så har jag inte möjlighet att själv bevara sorterna i Sverige så jag vill att de sprids.
Jag har skrivit lite om sorter och odling i Handboken på www.alternativ.nu
Jag bor i Osby. Skicka ett PM om du är intresserad.
MVH
Jan Lindgren
Gunilla T
Nu väcker jag till liv denhär gamla tråden - min passion för surjordsväxter har inte minskat utan tvärtom. Gör nästan bara surjordspartier numera.

Är dethär ett udda intresse på Odla forum eller finns här flera som är intresserade och vill dela med er av vilka surjordsväxter ni odlar?
BellaSuu
Hej! nu har jag läst genom den här tråden, sweatingbullets.gif mycket intressant att läsa.
jag har själv några olika surjordsplantor som jag påtat ner lite här och där, och dom överlever trots vanlig jord. min trädgård ar lite på hälft, så jag samlar för framtiden, smiley_small_hug.gif skall försöka få mitt woodland klart i sommar. där passar många surjordsväxter. mossträdgården var riktigt mysig smile.gif Hälsningar BellaSuu
addo
Jag gillar också surjordsväxter, då större delen av tomten består av en torr och solig tallbacke så blir det mest ljung och dvärgbarr för min del.
vanjalarsa
OJ vilken bra tråd!
Jag har Buskrosling, en liten buske som går jättebra i ph sur jord. En perenn som passar bra är KIrengeschoma Vaxklocka. Den går bra där det är skugga.
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
oliv
Jag har ett litet surjordsparti, där är det redan fullt (två rhododendron - en Ben Moseley och en Virginia Richards, två blåbärsbuskar, allåkerbär och lite trillium, samt testar lingon). Och så glömde jag nästan azalean Herbert.

Den där rabbatten gjorde jag därför att jag ville ha något fint på norrsidan av huset.

Problemet är att det kostar för mycket att utöka, jag planterar helst i den jord jag har. Det är inget fel på surjordsväxter, men mina förhållanden är ju inte sådana (har skånsk lerjord).
Natur liv
Jag hittade den här tråden om surjordsväxter. Den får gärna leva vidare och du som har rhododendron eller andra surjordväxter får gärna bidra med din kunskap. Jag har planer på att göra ett område vid ett stort lärkträd till ett surjordsparti och jag behöver läsa på lite för att det ska kunna bli bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon