Fiskis
Hej.

Jag letar efter spårämnestillskott till mina tre nyinköpta utepalmer men hittils har jag bara i olika affärer sett gödning med kväve, fosfor och kalium i.
Det vill jag inte ha då allt jag läst om gödning till utepalmer säger att sådana inte ska gödslas efter midsommar då det kan orsaka rotröta när vädret blir kallare.
Viktigt är att utepalmträd får extra tillskott av magnesium och mangan och koppar för att kunna bygga upp sin köldhärdighet.

Så nu undrar jag, finns det växtnäring att få tag på med enbart spårämnen/mineraler ? kanske någon sorts tabletter man lägger ner i jorden eller något flytande.

Palmerna är Wagners palm (Trachycarpus Wagnerianus), Väderkvarnspalm (Trachycarpus Fortunei) och Nålpalm (Rapidophyllum Hystrix)
ängsvädd
Det finns en växtstimulerare som heter Green Age Plant stimulator med lågt NPK.

Green Age Soil Enhancer kan kanske vara något, här med återförsäljaren.

http://www.wexthuset.com/default.asp?ct=85...select_method=1

Benmjöl o stenmjöl kanske kan vara något.

http://www.sneckenstrom.se/GodningVaxtskydd.asp
Fiskis
Stenmjölet dom hade eller Rockdust verkar vara det jag letade efter, synd bara att man inte kunde se exakt hur mycket av varje mineral som det innehöll.
Alexander-VG-zon3
är dom i marken eller i krukor, oftast så finns dessa ämnen mycket av i marken redan.

och även om du ger extra gödsel så gör det ingen större skillnad när det gäller härdighten.

jag har själv använt höstgödsel (heter så och finns att köpa på plantskolor). och dom har lika bra (eller dålig) härdighet som när jag inte använde det.
ängsvädd
CITAT (Fiskis @ 27-07-2010, 11:11) *
Stenmjölet dom hade eller Rockdust verkar vara det jag letade efter, synd bara att man inte kunde se exakt hur mycket av varje mineral som det innehöll.

Jag har hört att stenmjöl ska vara jättebra för växterna. Lycka till smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon