Christa
Jag har i alla fall för mig att påsen kommer från odlas erbjudande för några år sedan. Det är en vacker squash med citrongult skal och ljusgrön topp.

Frågan är om man tillagar den som annan squash? Skalet känns hårdare men jag har inte öppnat den än. Har skördat den första och lagt som prydnad på köksbordet. Det är så vacker så jag knappt nens skära i den.

Vill i alla fall tillaga den på ett sätt så den kommer till sin rätt. Om nu skalet är hårdare så kanske den behåller sina egenskaper längre än vanlig squash. Fast det kanske blir mer kärnor om man sparar den ett tag.

Skulle vara intressant om någon mer har erfarenheter av denna squash.
Christa
Den måste ju inte vara köpt hos odla. Jag är intresserad av om någon odlat denna squash över huvud taget. Den jag tog in för några dagar sedan ser likadan ut fortfarande och om man knackar på skalet så låter det hårdare än den gröna jag har.

Citrongult skal och ljusgrön topp. Så vacker wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Vet inte om det är samma som odlas squashsort men jag har odlat sommarsquash med den typen av utseende. Sommarsqash bör skördas innan skalet blivit hårt och det bildats kärnor. Ofta skördar man lite för sent ex. vanlig grön sommarsquash = zucchini bör skördas vid 2-3hg men ofta växer de ju så fort att man kan lätt missa att skörda med några dagar och då hinner de bli lite för stora.

Om det är sommarsquash spelar färg eller form inte in på hur man tillagar den utan de kan tillagas på samma sätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon