LenaFriman
Hej alla "pallkragsälskare"!

Viket är bäst, Öppen botten eller markduk under pallkragarna??

Mvh Lena.
DykUnderYtan
Jag har tidningar i botten, som med tiden förmultnar så att det senare blir "öppen botten".
Bassam
Hej
. Jag tycker marktäck bättre på grund att förbjuda ogräs kommer
H:Bassam

malcolm
CITAT (LenaFriman @ 25-07-2010, 13:22) *
Hej alla "pallkragsälskare"!

Viket är bäst, Öppen botten eller markduk under pallkragarna??

Mvh Lena.

Jag skull välja markduk och dessutom ha ett relativt finmaskigt nät för att hålla sorkarna borta.
mamamaggan
Har både tidningar och markduk , både livrem och hängslen alltså. rolleyes.gif
Bolltistel
Jag kör öppen botten. Idén är att vatten då kan sugas upp med kapillärkraften, plus att maskar, andra små nyttodjur och svampmycel lättare kan etablera sig och trivas i lådan. Jag har ett tjockt täcke halm på toppen. Under det har jorden varit fuktig och lucker nästan hela tiden. Jag har djupvattnat i lådorna två gånger på hela sommaren (båda gångerna i juli när det var som allra hetast). Inget vatten i övrigt. Rotogräs underifrån har inte varit något problem, någon enstaka kärs har letat sig upp.

Har någon provat både stängd och öppen låda och märkt någon skillnad?

LenaFriman
Jag trodde att dom flesta hade öppen botten just med tanke på maskar och andra nyttodjur.

Kan de verkligen komma upp ogräs från botten när man har så tjockt lager med jord över?

Mvh Lena
mamamaggan
Läste här i någon tråd att t ex kirskål kan ha sina rötter mer än 40 cm ner i marken och ändå titta upp. Vi garderar oss så rejält eftersom kirskålen dyker upp överallt hos oss och det går inte att få bort den .

Nu kommer det antagligen att bli lite frösådd kirskål ändå men vi försöker täcka med gräsklipp och hålla efter allt ogräs direkt vi upptäcker det.
pibe02

Jag har anlagt 2 komposter med pallkragar och 5 odlinglådor och tänkte att jag inte behövde något under för att det var mycket sten/berg och inte någon direkt växtlighet. Visserligen en syren häck i närheten men tänkte inte direkt på det. Men jag antar att det är den som spökar för ALLA min lådor är bara fyllda med röttter. Jag kommer knappt ner med spaden och jag kan inte tänka mig att det är potatis, sallad och morötter som fyller lådorna med rötter.
Jag ser ingen växtlighet men antar att syren sprider ut små finmaskiga rötter som sträcker sig upp i lådorna eller vad tror ni. Helt kompakt och nästan omöjligt att tränga ner spaden.

Är rädd för att jag måste göra om allt och med tanke på att det ligger högt upp så är det enormt slit bara att gräva upp allt och sen göra mig av med rötter/jord. Vad skall jag lägga det? Eftersom även komposten bara är full med rötter. HJÄLP, SUCK har nästan lust att ge upp odling sad.gif

Så mitt råd är, använd både markduk och tidningar, det skall jag göra om jag gör om det!!!
Bassam
Hej

Det är fel att lägga rötter i kompost, det är problem kommer från början när man lägga rötter i kompost.

Obs

du behöver ta bort rötter från jord.

H:Bassam
Jan Lindgren
Hej!
Jag använder tät plast. Det är det enda som stoppar trädrötter och kvickrot.
MVH
Jan Lindgren
Taraxacum
Man får nog testa sig fram, men min erfarenhet är att det funkar bra med tidningar om man inte har rotogräs. Behövs tidningar om man inte har rotogräs? Svar: vet ej, men jag tror det är bättre att växtligheten under separeras från odlingsjord med tanke på vissa skadeinsekter/larver som kan ta sig upp och äta rötter (jordvivlar, eller vad det var). Mot kirskål räcker det inte. Inte heller räcker det att täcka med sk "barkduk") som ska hindra ogräs. Har man besvärligt rotogräs får man ta till kraftig plast eller presenning. Kirskål tar sig genom minsta hål. Vad som är bäst, hänger m a o på hur det ser ut där du ställer dina pallkragar.
beritskoloni
Jag har haft pallkragar i mer än tre år på samma ställe och jag har haft alla helt öppna utan markväv eller annat under. Har inte några problem med ogräs i pallkragarna. Det är mycket feta daggmaskar i jorden och jag fyller på med kompostjord varje år.

Däremot har jag ganska mycket ogräs i gångarna mellan pallkragarna och då har jag ändå lagt tidningar/markväv och täckbark över på gångarna. Ska nu sätta gräs på de största gångarna så att jag kan använda gräsklippare där.

Titta gärna in på min hemsida: www.beritskoloni.se
ingelsgarden1
Hej!
Läste någonstans men kommer inte ihåg var, att ett lager färsk stall / ko gödsel effektivt dödar all växtlighet på marken om man ska anlägga en rabatt, så det bör väl fungera i en pallkrage också.
annaanna
Hej, endast tidningar i botten. Än så länge endast lite ogräs i kanterna som kikar upp mellan pallkrage-kant och jord. Har bara haft dem en säsong så får väl se om det straffar sig denna sommaren?

/Anna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon