|
Solstorm
28-07-2010, 11:03
Jag har lite småfunderingar. Skulle det vara roligt att ha en liten skördemarknad som är lika enkel som vår första bakluckeloppis? Jag har nog dåligt med skörd att sälja men skulle tycka det var roligt att åka dit och handla. Någon som har mer än vad ni själva behöver och kan tänka sig att sälja lite äpplen, plommon, morötter, tomater, gurkor, svamp och vad det nu kan finnas. Det finns ju inget som hindrar att man tar med perenner och krukväxter också.
Jag har nog inte så mycket att sälja men skulle väldigt gärna köpa lite olika plommon mm.
Hur låter det? Kan någon tänkas vara intresserad?
Jag är mycket intreserad!!! Perenner och krukväxter har jag hur mycket som helst att sälja. Men det förutsätter att jag är ledig och kan få skjuts.
Olle
ingrid fuxwall
28-07-2010, 22:10
Även jag anmäller mitt intresse - fruktträden har ju dött så jag köper gärna av andra
CITAT (Solstorm @ 28-07-2010, 12:03)  Jag har lite småfunderingar. Skulle det vara roligt att ha en liten skördemarknad som är lika enkel som vår första bakluckeloppis? Jag har nog dåligt med skörd att sälja men skulle tycka det var roligt att åka dit och handla. Någon som har mer än vad ni själva behöver och kan tänka sig att sälja lite äpplen, plommon, morötter, tomater, gurkor, svamp och vad det nu kan finnas. Det finns ju inget som hindrar att man tar med perenner och krukväxter också.
Jag har nog inte så mycket att sälja men skulle väldigt gärna köpa lite olika plommon mm.
Hur låter det? Kan någon tänkas vara intresserad? Låter som en jättebra idé! Jag har ingen frukt, grönsaker eller annat i skördeväg att sälja men däremot en del växter som jag vill bli av med.
Solstorm
29-07-2010, 10:27
Det svåra kan ju vara att komma på vilken datum som skulle kunna passa. Frukt och annat mognar ju vid olika tider. Jag hoppas att några fruktsäljare hör av sig, i så fall så är det nog bäst att de får föreslå datum. Någon gång i september kanske?
Ska vi fråga glasbruket om vi får låna deras parkering?
Med tanke på att det mognar olika så skulle man väl egentligen behöva två-tre marknader men vi får nog nöja oss med en.
Jeanette/västra götaland
29-07-2010, 13:18
Jätteintresserad.
Här finns inte så mycket, kanske äpplen. Lite plantor finns också som rosablommande jordgubbsplantor och kanske vita smultron. Det jag däremot vill köpa är vit vinbärsbuske, krusbär och annat spm kan ge framtida skörd. Små rotade avläggare eller så. Och fröer till nästa år.
Hoppas hon som har INGEFÄRSMARMELAD kommer och säljer för det jag köpte sist är slut sedan länge och den saknas här. Köpte i affären men den var äcklig, kanske blivit bortskämd av den undernbara hemgjorda.
För mig och andra växtsäljare skulle det vara bra om det inte blev för sent på hösten. Perenner kan visserligen planteras ända tills det börjar bli risk för frost, men mot slutet blir folk allt mindre sugna och inser ofta inte att det fortfarande går. Början av september går nog bra, kanske 4/9? Den 11/9 är det växtmarknad på Landbadet utanför Uddevalla.
Olle
...och helgen 4-5/9 är det en akvarieträff som jag väldigt gärna vill vara med på. Tydligen är det snart slut på sommaren och dags för den tid då jag ständigt är uppbokad på allt möjligt...
Olle
Solstorm
29-07-2010, 21:46
Vi får väl se om det dyker upp några säljare som har någon skörd att sälja. Vi får nog rätta datum efter dem. Jag har ev lite äpplen men det är så lite så det är inget att ta hänsyn till.
HALLÅ ALLA FRUKT OCH GRÖNSAKSODLARE! VAR ÄR NI NÅGONSTANS?
ninnisky
31-07-2010, 17:41
Jag har ett plommonträd (viktoria) som brukar bära långt mer än vad vi kan göra av med. Så det kan kanske vara något. Jag köper också gärna frukt och grönsaker från andra för jag har i övrigt dåligt med sånt. Som det ser ut nu så kan jag både 4 och 11 september Dessutom är det ju såååå himla kul att träffas
Solstorm
01-08-2010, 12:07
Skulle 11/9 vara bra datum för dina äpplen Jeanette och för din plommon Ninnisky?
Ulrica och Dito, vem är det man ska kontakta för att få låna glasbrukets parkering? Eller är det någon som har något bra förslag på annan plats. Jag tycker den parkeringen är jättebra.
ninnisky
01-08-2010, 13:38
CITAT (Solstorm @ 01-08-2010, 11:07)  Skulle 11/9 vara bra datum för dina äpplen Jeanette och för din plommon Ninnisky? Jag tror 11/9 är jättebra för mina plommon!
11/9 låter som ett bra datum tycker jag. Jag har iofs inga grönsaker eller frukt att komma med men har andra skörder istället. Rosor, bäckanemon, romersk malört (ingen absolut garanti att det är just denna dock), liguster, kanske lite inneväxter för kommande höst och vinter att gona sig med.
Jeanette/västra götaland
01-08-2010, 20:13
CITAT (Solstorm @ 01-08-2010, 13:07)  Skulle 11/9 vara bra datum för dina äpplen Jeanette och för din plommon Ninnisky? Har ingen aning när de är klara, första året här på tomten. Sorten är Katja och jag bor i zon 2 om någon annan kanske vet. Söker främst vita vinbärsplantor krusbärsplantor och gula hallonplantor om någon kanske har en liten avläggare eller 2. Kan nog båda datumen som nämnts.
ninnisky
01-08-2010, 23:27
CITAT (Jeanette/västra götaland @ 01-08-2010, 19:13)  Har ingen aning när de är klara, första året här på tomten. Sorten är Katja och jag bor i zon 2 om någon annan kanske vet. Söker främst vita vinbärsplantor krusbärsplantor och gula hallonplantor om någon kanske har en liten avläggare eller 2.
Kan nog båda datumen som nämnts. Kan nog fixa några krusbärsavläggare också!
Jeanette/västra götaland
02-08-2010, 11:01
CITAT (ninnisky @ 02-08-2010, 00:27)  Kan nog fixa några krusbärsavläggare också!
Meriona
02-08-2010, 20:11
4-5 sept är det skördefest på Värmlandsnäs så det är säkert en bra helg som ni nämner (den 11:e). Själv har jag aldrig några lediga lördagar på hösten, men jag hoppas att ni får trevligt!
Solstorm
04-08-2010, 10:36
Jag var ute och slogs med mitt ilska bisamhälle igår iklädd flera lager kläder som var fasttejpade vid stövlarna och med skyddsklädseln överst. Tuffa tag för en nybörjare. Kom att tänka på att honung är ju faktiskt en skörd från trädgården också så jag kommer att ha honung med mig.
Cilla, du brukar ju ha fina växter, ska bli roligt att se hur de ser ut i september. Har inte din mamma lite onödigt mycket frukt som hon vill bli av med?
Jeanette, jag har Katja i zon 2. Om man ska äta dem som de är så är de godast om de fått hänga kvar på trädet tills de blivit riktigt röda. Om man ska använda dem till paj, sylt och annat så är det bättre att ta dem innan de är fullt mogna. Jag brukar ha svårt för att plocka dem bara för att träden är så otroligt vackert när det är fullt med röda äpplen. Ser ut som den allra vackraste teckning ur en sagobok. Förra året var det rekordmycket äpplen, i år får jag inte lika mycket. Jag tror att det är ganska vanligt att äpplen ger mycket varannat år. Andra kan mer om det än jag gör.
Eva i Höga, nu har ni väl inte högsäsong längre? Hoppas att du får tid för höstmarknaden. Och alla andra också förstås.
varghem
04-08-2010, 11:27
Kan gräva upp en massa gula hallon om nån vill ha
Solstorm
04-08-2010, 11:37
Jag tror säkert det är många som vill ha gula hallon.
ninnisky
04-08-2010, 15:09
CITAT (varghem @ 04-08-2010, 10:27)  Kan gräva upp en massa gula hallon om nån vill ha Tack, jag vill gärna ha några! Jag har visserligen aldrig odlat hallon förut och vet inte riktigt vad de vill ha för betingelser men vill ändå försöka. Hur är det med rådjur är de intresserade av hallon? - i så fall är det kanske inte så lyckat!
anne-li i olofstorp
04-08-2010, 20:55
OK. mina vänner! Hade tänkt att ha "Öppen trädgård" i augusti, men ´har vi ingenstans att vara så kan vi väl vara hos mig"..... i september...... här är för j-gt nu! jag har inte hunnit med något i sommar i och med att mamma blev dålig första dagen av min semester, men jag har ju ytan, och vill ni kan ni få gräva upp smultron, lungört och hjälpa mig att klippa ner buskar (sticklingar) gräva upp självsådda saker,,,,, (skoja bara) Men utrymme finns om ni vill....
Jeanette/västra götaland
05-08-2010, 11:42
CITAT (varghem @ 04-08-2010, 12:27)  Kan gräva upp en massa gula hallon om nån vill ha anne-li: Tycker att det låter som ett bra alternativ, kommer gärna och "rensar/ansar". Är nog intresserad av det mesta i växtväg, helst ätbart eller att det ger ätbart men fina växter är inte fel det heller.
ingrid fuxwall
05-08-2010, 20:24
Den 11:e och 12:e september är jag upptagen men annars kan jag både augusti och september.
Har en känsla av att jag kommer att en mängd squach och pumpa till övers och så har jag mängder av perenner, mest sådant som jag sådde och som jag inte haft plats att plantera.
Här finns intresse om jag hinner med, lovar inget.. Har inget att skörda tyvärr, men man kan ju ta med årets första skörd av fröer också!
Solstorm
06-08-2010, 09:33
Jag tycker det låter jättetrevligt att komma hem till dig Anne-Li! Fast då blir det väl en odlaitträff eller tänkte du att det skulle vara en marknad för allmänheten också? Du får vara enväldig "kommendora" och bestämma tid och datum osv.
varghem
09-08-2010, 14:12
CITAT (Jeanette/västra götaland @ 05-08-2010, 12:42)  anne-li: Tycker att det låter som ett bra alternativ, kommer gärna och "rensar/ansar". Är nog intresserad av det mesta i växtväg, helst ätbart eller att det ger ätbart men fina växter är inte fel det heller. Du är så välkommen så, du har kanske inte så långt hit???
intresserad
Österläge
11-08-2010, 13:40
Låter jättekul med skördemarknad, lovar inte våga att jag kommer och har inget att sälja, men kul idé iaf! Om jag kommer är jag jätteintresserad av hallonplantor, både röda o gula.
Nå, hur kommer det att bli i september? En skördemarknad eller en träff hos Anne-Li, eller till och med bägge två? Vilka tider är det som gäller, eller vilket datum till att börja med?
Solstorm: I år är äpplena ganska maskätna redan, det återstår att se hur skörden ser ut i september. Bäckanemonerna som är frösådda i år, är inte stora men kommer växa till sig fint nästa år. Får se vad mer, än det jag redan nämnt, som jag tar med mig.
Om datumet blir rätt  kommer jag också, jättekul och hallon är jag väldigt intreserad av  ingen som har jordgubbar?? plantor allså!!
Solstorm
15-08-2010, 14:58
Jag undrar också lite. Om vi ska träffas hemma hos Anne-Li så är det såklart hon som bestämmer när och hur hemma hos henne. Vet ju att hon har mycket omkring sig nu så vi får väl hoppa hon hör av sig i tråden när hon har haft tid att tänka på det.
Skriver med små bokstäver, vill inte vara påstridig när du har mycket omkring dig:
Har du funderat vidare på om och i så fall när vi ska träffas hos dig Anne-Li?
Jeanette/västra götaland
15-08-2010, 19:59
Har rosablommande jordgubbar jag kan ta med.
ingrid fuxwall
15-08-2010, 20:41
CITAT (Bettis @ 15-08-2010, 08:14)  Om datumet blir rätt  kommer jag också, jättekul och hallon är jag väldigt intreserad av  ingen som har jordgubbar?? plantor allså!! Hur många som helst
anne-li i olofstorp
17-08-2010, 20:26
OK! Efter att ha varit "sjukdomsfixerad" hela sommaren kan jag säga som så,...... Den 18 september är alla som vill, välkomna hem till mig..... Under förutsättning att ni tar det som jag har det ( I år är inget bra år för min trädgård, eftersom jag har "bott" på sjukhuset hos min mamma) men ta med er påsar, etc, så har jag rätt mycket at bjuda på.... Dessutom har jag alltid kaffe, saft och the,,,,,, PM a mig så får ni vägbeskrivning,..... vad tror ni om kl 12.00 (nej inte .00..... utan c:a kl 12.--....)???? Kan det varea något???? Har ingen stor parkering, men har 1 500 km trädgård..... Välkomna! Hör av er så jag vet!!!!!!!
CITAT (anne-li i olofstorp @ 17-08-2010, 21:26)  OK! Efter att ha varit "sjukdomsfixerad" hela sommaren kan jag säga som så,...... Den 18 september är alla som vill välkomna hem till mig..... Under förutsättning att ni tar det som jag har det ( I år är inget bra år för min trädgård, eftersom jag har "bott" på sjukhuset hos min mamma) men ta med er påsar, etc, så har jag rätt mycket at bjuda på.... Dessutom har jag alltid kaffe, saft och the,,,,,, PM a mig så får ni vägbeskrivning,..... vad tror ni om kl 12.00 (nej inte .00..... utan c:a kl 12.--....)???? Kan det varea något???? Har ingen stor parkering, men har 1 500 km trädgård..... Välkomna! Hör av er så jag vet!!!!!!! Vad kul! Jag kommer! Och släpar med mig nån eller några, och givetvis växter och fröer, och lite annat till dig, min vän  . Känn dig inte tvingad till detta Anne-Li nu, men jag skulle nog tro att du kan behöva lite annat att tänka på än jobb och sjukhus och allt vad detta innebär. Även du behöver lite rehab efter denna sommaren.
ingrid fuxwall
17-08-2010, 20:52
Kommer gärna
anne-li i olofstorp
17-08-2010, 21:00
CITAT (CillaM @ 17-08-2010, 21:36)  Vad kul! Jag kommer! Och släpar med mig nån eller några, och givetvis växter och fröer, och lite annat till dig, min vän  . Känn dig inte tvingad till detta Anne-Li nu, men jag skulle nog tro att du kan behöva lite annat att tänka på än jobb och sjukhus och allt vad detta innebär. Även du behöver lite rehab efter denna sommaren. Vännen Cilla M: jag känner mig inte tvingad.... bara generad över hur jag låtit min trädgård förfalla.......... Men "skit samma", kom hit, ge mig goda råd och beskåda eländet.....!!! VÄLKOMNA!!!!
ninnisky
17-08-2010, 21:04
Kommer väldigt gärna och har med mig Viktoriaplommon (och krusbärsplantor till Jeanette)
Tyvärr kan jag inte komma, eftersom jag är på fiskutställning i Köpenhamn då. Hoppas att ni får en riktigt trevlig träff!
Olle
 jag kan inte heller den 18 vi har hundutställning på klubben den dagen  hoppas ni får en trevlig dag...
Meriona
17-08-2010, 21:40
Det är ett datum som inte är helt omöjligt (om man skippar ett par andra saker), men då vill jag nog få med Wilmer, så at jag slipper åka själv.  Vore kul att se hur du bor Anne-Li!
anne-li i olofstorp
17-08-2010, 21:45
CITAT (Meriona @ 17-08-2010, 22:40)  Det är ett datum som inte är helt omöjligt (om man skippar ett par andra saker), men då vill jag nog få med Wilmer, så at jag slipper åka själv.  Vore kul att se hur du bor Anne-Li! Välkomna!!! jättevälkomna! hör av er för vägbeskrivning!!!
Meriona
17-08-2010, 22:00
Ska tillbringa hela lördagen med WIlmer, ska försöka komma ihåg att övertala.
Solstorm
17-08-2010, 23:28
Åh, vad roligt! Jag har skrivit upp det i almanackan nu. Tror väl inte att jag har så mycket att ha med mig men borde väl hitta något. Ta med er spadar och grejer nu så kan vi göra ett ryck!
Jösses, ser efteråt vad dumt det ser det jag skrev. Ser ur som jag inte tänker ha något med mig men borde hitta något att roffa åt mig. Det var INTE så jag menade, utan jag ska väl försöka hitta något här hemma att ta med.
Menade inte att vi ska ha spadar med för att plundra trädgården utan för att hjälpa till och ta en dust mot ogräs.
Jo, jag ska ha med grepe också, hjälper vi alla till så kommer det snart se snyggt ut Anne-Li!
OK, detta är vad jag kommer ha med mig:
Pil, som har stått i vatten alldeles och har finfina rötter. En del av dessa kommer min mamma troligen att ta men det blir över, med råge.
Daggrosor
Fröplantor av bäckanemon 'Flore minore', alltså inte helt säkert att det blir samma som moderplantan. Men det kan ändå vara värt det lilla priset på 20:-, detta pga de står i kruka.
Några småplantor av svarta vinbär, som akut behöver komma i marken, de är krukade men är gratis.
1 krusbärsbuske, liten.
Ett antal krukade romerska malört, urläckra.
Krukväxter:
Ampellilja (ifall intresse finns)
passionsblomma Passiflora suberosa, 1 st.
Passiflora caerulea, som växer lite halvdant i år då jag inte planterat om den
Passiflora 'Eynsford Gem' och det är samma med den, jag har inte brytt mig om den heller.
O så kommer jag att ha fröer med mig, vilka säger jag inte än, det kan bli mycket o det kan bli precis tvärtom.
Finns det intresse för något av ovanstående så säg till för det kan nog bli trångt i min lilla Honda Civic ändå....
Myosotis
19-08-2010, 09:26
CITAT (CillaM @ 18-08-2010, 19:54)  Pil, som har stått i vatten alldeles och har finfina rötter.  Kan de stå i vatten lite till tror du? Tänkte att OM Meriona kommer kanske jag skulle kunna be henne att ta med sig någon/några till mig när hon kommer sen.
CITAT (Myosotis @ 19-08-2010, 10:26)   Kan de stå i vatten lite till tror du? Tänkte att OM Meriona kommer kanske jag skulle kunna be henne att ta med sig någon/några till mig när hon kommer sen. Ja visst Myosotis, hur många behöver du? Jag kommer behöva kapa dom i mitten i vilket fall som helst då de inte går in i bilen. Pilen är från ett projekt på en pilflätningskurs för några år sedan och arbetet satte jag bara i jorden o detta är nu ett mindre träd. De avkapade kan ju också användas, sätt i vatten eller direkt i jorden, hur bra det funkar med rotningen nu på hösten vet jag inte.
Myosotis
19-08-2010, 20:17
Om de tar sig räcker det med 1-2, kanske 3. De behöver inte alls vara långa för mitt ändamål, jag ska inrätta lite till hönsen och hade tänkt att ta fläder, men bara 4 pinnar tog sig så nu ska jag göra om det. En liten cirkel som jag ska fläta ihop till en kupol sen som de kan söka skydd i. Det skulle vara kul med lite olika, men hasseln och häggen ville inte ta sig alls.
Solstorm
20-08-2010, 11:09
Ingrid, du brukar ju ha gott om kantareller. Kan du tänka dig att byta kantereller mot honung?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|