Full version: Staketvindruva
Jeanette/västra götaland
Har flyttat till nytt hus och här på tomten finns det 2 staketvindruvor.
Förra ägaren har kapat dem några dm från marken, stammarna är några centimeter tjocka och nu växer det massor med nya skott.
Har bundit upp dem alla för att se hur den såg ut. Det är upp emot 30 skott som kommer från ena plantan, de är runt 1,5-2 meter nu.

Hittar bara hur man skall beskära ny och unga plantor och undrar nu hur jag skall göra med dessa. Troligtvis har plantorna stått mer än 12 år (misstänker att det är förrförra ägarna som planterade dem och det är 12 år sedan de flyttade).
Skall jag spara alla skott eller spara några eller kanske ett par?
När är det bästa att klippa, det är årsskotten jag tänker på.
Vill ha skörd så snabbt som möjligt men den behöver inte vara så stor, några klasar/ planta skulle vara roligt att smaka nästa sommar.
Åsa, mälardalen zon 2
Låt dem bara växa staketvindruvor växer inte som vanliga vindruvor de blir mera buskiga, bara att binda upp mot ex. en vägg eller spalje och om ett par år kan du gallra ifall det blir för tätt. Beskärning stimulerar INTE fruktsättning utan tvärtom.

Jag har klippt ner staketvindruvor ganska hårt (väggarna skulle målas) och de klarade det bra det tog dock 2-3år innan det vart skörd igen.
Jeanette/västra götaland
Tack Åsa, du är en klippa.
(Du var först att svara för några årsedan när min då 1,5 årige som ätit av någon krukväxt vi inte kom på namnet på så vi fick veta att det inte var någon giftig blomma)

Då låter jag helt enkelt dem vara och håller tummarna för att de ger ett par klasar nästa sommar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon