Full version: Hatar du dej själv?
Sidor: 1, 2, 3
fuchsian

Stämmer bra. Man måste "odla" sig själv med det man kan och tro på det att det växer vackert med all omsorg, då lyser det utåt och kanske hjälper andra el. att nån börjar tänka på sitt eget välbefinnande.

Inte genom sorg och olyckor som kan hända under livets gång, utan den man är just nu.... tummenupp.gif ...fuchian ...
Gita
CITAT (*Stintan* @ 01-08-2010, 13:54) *
Att vara nöjd med sig själv har varken med pengar eller sjukdom att göra. Varför skulle man vara mindre nöjd med sig själv om man blev sjuk eller mera nöjd om man har gott om pengar? Det är väl i så fall en väldigt ytlig nöjdhet.
Man väljer själv om man vill se positivt eller negativt på livet och tillvaron. Att kunna glädjas åt det lilla tycker jag är stort.

Hur man blir bemött av andra beror nog till största delen på hur man framställer sig själv och bemöter andra.

Gita, jag tycker absolut inte att det är fult att vara nöjd med sig själv och det liv man skapat oavsett man är rik eller fattig, men det är fult om man framställer sig som bättre än andra för att man har en massa pengar att spendera på materiella ting och annat och skryter om det.

Så klart att man kan vara nöjd med sig själv även om man råkat ut för sjukdom, det har väl mer med livsinställning och självkänsla att göra huruvida man är nöjd eller inte. Såklart att jag skulle gärna ha min tjugoårskropp tillbaka, men å andra sidan vill jag ju inte bli av med fyrtio års livserfarenhet, så det är bra som det är.
Såklart att inte pengar är viktigast, fast man kan ju göra mycket som är kul och givande för pengar.
Slutligen tycker jag nog att skillnaden kan vara hårfin mellan skryt och äkta glädje och stolhet över något.
Det du uppfattar som skryt kanske jag uppfattar som äkta stolthet och naturligtvis vice versa.
Gita
sqrulan
CITAT (Red Top @ 01-08-2010, 14:54) *
Det märks.

angry.gif Lägg av!
Aqvakul
En erfarenhet jag gjort är att många människor som upplevs som positiva, empatiska och riktiga energikällor, ibland brottas med fruktansvärda demoner. En positiv livsinställning behöver alltså inte motsvaras av en inre trygghet, en god självkänsla eller självtillit.
*Stintan*
CITAT (Gita @ 01-08-2010, 15:22) *
Såklart att inte pengar är viktigast, fast man kan ju göra mycket som är kul och givande för pengar.
Slutligen tycker jag nog att skillnaden kan vara hårfin mellan skryt och äkta glädje och stolhet över något.
Det du uppfattar som skryt kanske jag uppfattar som äkta stolthet och naturligtvis vice versa.
Gita

Kan vara hårfin ja men är det långt ifrån alltid vilket vi sett tydliga exempel på den senaste tiden. Det beror som sagt på hur man framför det. Stolt och nöjd kan man vara utan att för den skull vara egocentrisk vilket ofta är en mindre trevlig egenskap hos skrävlarna.
silos
CITAT (Aqvakul @ 01-08-2010, 15:47) *
En erfarenhet jag gjort är att många människor som upplevs som positiva, empatiska och riktiga energikällor, ibland brottas med fruktansvärda demoner. En positiv livsinställning behöver alltså inte motsvaras av en inre trygghet, en god självkänsla eller självtillit.

Det stämmer, i alla fall så var det på det viset för mig flera år tillbaka i tiden och visst finns det fortfarande mycket kvar att arbeta med och befria mig från dessa "demoner" inom mitt väsen!

Att vara positivt när man är tillsammans med andra människor är bra mycket bättre än tillåta sina "demoner" spy ut här eller IRL!
*Stintan*

Låter lite motsägelsefullt i mina öron. Utan det ena så är det nog svårt att vara det andra.
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 01-08-2010, 15:56) *
Låter lite motsägelsefullt i mina öron. Utan det ena så är det nog svårt att vara det andra.

Jag har mött alldeles för många exempel för att inte tro på det. Vi människor är väldigt komplicerade och fungerar ofta på flera nivåer...
Huggorm

Många som mår dåligt är riktigt duktiga på att bygga upp en blänkande fasad utåt
silos
CITAT (*Stintan* @ 01-08-2010, 15:56) *

Oj oj oj,om du bara visste!!!
För mig gick det alldeles utmärkt att vara glad,fastän hatet och självhat brann inom mig!
Men medmänniskorna ser ganska snart igenom sådan fasad skydd mot smärtan som man bär på och är inte ens medveten om detta själv.

Så var det i alla fall för mig och när ens sätt utåt inte är överens med vad man har inom sig så reagerar medmänniskorna just för den sanna kännslorna som man har "gömt" inom sig.
Detta gjorde att jag kunde inte fatta varför några människor inte tyckte om mig...jag var jo sååå glaad sååå!!!
Men allt som jag hade inombords var så smärtsamt att jag omöjligen kunde ta den till mig....

Bakom hatet finns alltid en massa rädslor är ett som är säkert och bakom detta i djupet av ens själ ande finns endast kärlek.
smiley_small_hug.gif
*Stintan*
CITAT (Aqvakul @ 01-08-2010, 16:01) *
Jag har mött alldeles för många exempel för att inte tro på det. Vi människor är väldigt komplicerade och fungerar ofta på flera nivåer...

Men då är det ju ett spel för gallerierna och inget äkta och det märker man ju ganska snart.
sqrulan
g.gif Har du "märkt" nåt Stintan?
silos
CITAT (Huggorm @ 01-08-2010, 16:06) *
Många som mår dåligt är riktigt duktiga på att bygga upp en blänkande fasad utåt

Så är det många gånger!Jag själv gjorde inte att jag ville det själv,utan det bara blev så under livets gång och jag tror att det är ett skydd som man själv inte ens är medveten om att man har skaffat,för annars hade man gått sönder,vilket jag gjorde till slut...
sqrulan
CITAT (Gita @ 01-08-2010, 15:22) *
Så klart att man kan vara nöjd med sig själv även om man råkat ut för sjukdom, det har väl mer med livsinställning och självkänsla att göra huruvida man är nöjd eller inte. Såklart att jag skulle gärna ha min tjugoårskropp tillbaka, men å andra sidan vill jag ju inte bli av med fyrtio års livserfarenhet, så det är bra som det är.
Gita

Bra skrivet!
Pengar är bra att ha men lyckan sitter nog nån annanstans. Det finns rika personer som mår jätte dåligt för dom blev för RIKA!!!
Något som irriterar mej just nu är att vi tar in sk"flyktingar" i vårt land så att dom får skapa sitt eget "lilla krig" i vårat sverig!? angry.gif
Vem hjälper dom som inte .......orkar...... bråka? Dom som sitter i Sudan med flugor i sina ögon!? sad.gif
Gita

Det är väl så att även om man är nöjd med sig själv, känner sig trygg i själv, så är man väl också ledsen ibland. De flesta av oss råkar ut för motgångar lite då och då, sorg och saknad efter älskade anhöriga drabbar ju dom flesta. Alla har nog mer eller mindre bra dagar, men har man en optimistisk och trygg syn på sig själv så vet man att efter regn kommer solsken
Skillnaden är kanske mera hur man hanterar motgångar och misslyckanden. Är man nöjd med sig själv och sitt liv så anklagar man kanske inte sig själv när saker går på tok utan tänker "egentligen kan jag ju" och ser inte ett misslyckande som ett personligt nederlag. För man kan ju inte lyckas jämt och för övrigt duger jag utmärkt precis så som jag är. Så tänker i alla fall jag.
Gita
sqrulan
CITAT (Gita @ 01-08-2010, 16:39) *
Det är väl så att även om man är nöjd med sig själv, känner sig trygg i själv, så är man väl också ledsen ibland. De flesta av oss råkar ut för motgångar lite då och då, sorg och saknad efter älskade anhöriga drabbar ju dom flesta. Alla har nog mer eller mindre bra dagar, men har man en optimistisk och trygg syn på sig själv så vet man att efter regn kommer solsken
Skillnaden är kanske mera hur man hanterar motgångar och misslyckanden. Är man nöjd med sig själv och sitt liv så anklagar man kanske inte sig själv när saker går på tok utan tänker "egentligen kan jag ju" och ser inte ett misslyckande som ett personligt nederlag. För man kan ju inte lyckas jämt och för övrigt duger jag utmärkt precis så som jag är. Så tänker i alla fall jag.
Gita

tummenupp.gif tummenupp.gif Kan inte säga mer, det var precis mina tankar! Jag är nog en sorglös galning! giggle.gif Varför ska man gräva ner sig då man har ett liv att leva, sorg, smärta, glädje,empati är en del av livet.
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 01-08-2010, 16:10) *
Men då är det ju ett spel för gallerierna och inget äkta och det märker man ju ganska snart.

Det mänskliga psyket är mycket mer motsägelsefullt än man kan tro. Att kalla människor försök att skapa glädje trots en inre melankoli, kan knappast avfärdas som ett spel för gallerierna...
*Stintan*
CITAT (sqrulan @ 01-08-2010, 16:18) *
g.gif Har du "märkt" nåt Stintan?

Jag har stött på människor som har en påklistrad fasad ja eller vad menar du?

CITAT (Gita @ 01-08-2010, 16:39) *
Gita

tummenupp.gif

CITAT (Aqvakul @ 01-08-2010, 16:48) *
Det mänskliga psyket är mycket mer motsägelsefullt än man kan tro. Att kalla människor försök att skapa glädje trots en inre melankoli, kan knappast avfärdas som ett spel för gallerierna...

Konstig mening du skrev där men jag har aldrig påstått att det skulle vara ett medvetet spel för gallerierna och inte heller att det är något fel att försöka skapa glädje.
sqrulan
Ja va tro du? Stintan? Är alla här som jag o du vill att dom ska vara? giggle.gif

sqrulan
CITAT (Aqvakul @ 01-08-2010, 16:48) *

tummenupp.gif Bra skrivet! Ja som det nu ser ut så behöver jag inte skriva nånting alls och det känns bra i "hjärtat"/hjärnan.
Ett litet inlägg bara som min pappa alltid sa: Ärlighet varar längst!
Skriver hans ord i rosa bokstäver för han var en av dom som lärde mej känslor, vi hadde djupa diskusioner om livet o dess mening!
Min son sa i går på telefon: Du morsan har gjort mej till det jag är idag!!!!!!!!!!!!! -cry-.gif
Ja då brast allt och vi kunde inte prata mer! wacko.gif
*Stintan*
CITAT (sqrulan @ 01-08-2010, 17:03) *
Ja va tro du? Stintan? Är alla här som jag o du vill att dom ska vara? giggle.gif

Jag har ingen företällning om hur jag vill att andra människor som jag inte känner ska vara. Varför ska man gå omkring och fundera på det? Du kan ju bara vara du och jag jag och andra är som dom är. Jag lär aldrig kunna bestämma hur andra ska vara och har inte heller någon önskan om det. Var och en väljer själv sen får folk ha synpunkter om dom vill. Vissa gillar man mer och andra mindre, här precis som irl. Det vore ju urtrist om alla var stöpta i samma form.

CITAT (sqrulan @ 01-08-2010, 17:11) *
Min son sa i går på telefon: Du morsan har gjort mej till det jag är idag!!!!!!!!!!!!! -cry-.gif

Vad synd att ni inte kunde prata mer.

En förklaring kanske till dina nattliga funderingar trostar.gif
sqrulan
smiley_small_hug.gif Kram på er alla som har varit med och diskuterat, måste sluta nu eller spy för jag blev så djäkla bakfull! sick.gif
*Stintan*
CITAT (sqrulan @ 01-08-2010, 17:22) *
smiley_small_hug.gif Kram på er alla som har varit med och diskuterat, måste sluta nu eller spy för jag blev så djäkla bakfull! sick.gif

confused.gif confused.gif
Gita
CITAT (sqrulan @ 01-08-2010, 17:11) *
tummenupp.gif Bra skrivet! Ja som det nu ser ut så behöver jag inte skriva nånting alls och det känns bra i "hjärtat"/hjärnan.
Ett litet inlägg bara som min pappa alltid sa: Ärlighet varar längst!
Skriver hans ord i rosa bokstäver för han var en av dom som lärde mej känslor, vi hadde djupa diskusioner om livet o dess mening!

Lite märkligtt att du tar upp din pappa för den här tråden får mig att tänka på min pappa, en stark, levnadsglad och fantastisk människa. Det var han som lärde mig att jag är värdefull, inte underlägsen någon, precis som jag är, det var han som lärde mig att livet är fantastiskt, det var han som lärde mig att varje ny dag är ett äventyr, det var han som lärde mig att det är en mänsklig rättighet att misslyckas ibland och att man alltid kan försöka på nytt.
Gita
Alba
CITAT (sqrulan @ 01-08-2010, 17:22) *

Då är det nog bättre att inta horisontalläge.
Krya på dig.
Aqvakul
CITAT (Gita @ 01-08-2010, 17:45) *
Lite märkligtt att du tar upp din pappa för den här tråden får mig att tänka på min pappa, en stark, levnadsglad och fantastisk människa. Det var han som lärde mig att jag är värdefull, inte underlägsen någon, precis som jag är, det var han som lärde mig att livet är fantastiskt, det var han som lärde mig att varje ny dag är ett äventyr, det var han som lärde mig att det är en mänsklig rättighet att misslyckas ibland och att man alltid kan försöka på nytt.
Gita

En sån insats är ovärderlig! tummenupp.gif
Red Top
CITAT (Gita @ 01-08-2010, 17:45) *
Gita

Hade vi samma pappa? smile.gif
Myosotis
CITAT (*Stintan* @ 01-08-2010, 16:10) *

Det var dumt sagt. crying.gif Ogenomtänkt. Du har inte funderat på att man kan hata sig själv och älska andra? Vara snäll och hjälpsam mot andra därför att det är så man är, alldeles äkta? Skulle aldrig falla mig in att låtsas vara något jag inte är. Jag hatar mig själv och engagerar mig ändå, eller kanske just därför, för hemlösa katter, min sjuka vän, ledsna nätkompisar. När man vet hur det känns att vara nere unnar man ingen annan det utan har kanske extra nära till tröstande ord, precis de orden som man själv behöver höra. När jag tar hand om skadade fåglar eller räddar katter från avlivning eller hemlöshet gör jag inte bara en insats för dem, utan samtidigt för mig själv, för det känns bra att kunna göra någon nytta, att vara behövd. Det är precis sådant som håller en över ytan.
ängsvädd
CITAT (Myosotis @ 01-08-2010, 20:47) *
Det var dumt sagt. crying.gif Ogenomtänkt. Du har inte funderat på att man kan hata sig själv och älska andra? Vara snäll och hjälpsam mot andra därför att det är så man är, alldeles äkta? Skulle aldrig falla mig in att låtsas vara något jag inte är. Jag hatar mig själv och engagerar mig ändå, eller kanske just därför, för hemlösa katter, min sjuka vän, ledsna nätkompisar. När man vet hur det känns att vara nere unnar man ingen annan det utan har kanske extra nära till tröstande ord, precis de orden som man själv behöver höra. När jag tar hand om skadade fåglar eller räddar katter från avlivning eller hemlöshet gör jag inte bara en insats för dem, utan samtidigt för mig själv, för det känns bra att kunna göra någon nytta, att vara behövd. Det är precis sådant som håller en över ytan.

smiley_small_hug.gif
Biggan_

Så ledsamt att du känner så! trostar.gif

Jag tycker i allafall om dej Myo! kompiskram.gif smiley_small_hug.gif
Aqvakul

smiley_small_hug.gif Gillar dig skarpt, precis som du är!
ängsvädd
CITAT (Aqvakul @ 01-08-2010, 21:33) *

Instämmer smile.gif
herkules

eller kanske just för att myo är som hon är? smile.gif

myo - det är tråkigt att du inte är riktigt komfortabel med att vara den du är. jag tror att du är en alldeles förtjusande person, varm och medkännande och en bra vän.

smiley_small_hug.gif
ängsvädd
Det är svårt att tycka om sig själv om man inte blivit älskad av föräldrarna under sin uppväxt. Det var ingen kommentar ang. Myos uppväxtförhållanden för dem känner jag inte till eller diskuterar utan det var bara ett allmänt konstaterande.
herkules

visst är det så.
ninnisky
CITAT (Myosotis @ 01-08-2010, 18:47) *

smiley_small_hug.gif en till som gillar dig skarpt för att du är den du är!
*Stintan*

Förstår precis vad du menar men vi pratar nog inte om samma sak riktigt. Jag har heller inte sagt att detta skulle gälla alla. Det du säger är ju äkta men tyvärr finns det dom som har en påklistrad fasad. Kanske som ett sorts skydd. Människor är ju naturligtvis olika. Om du har läst vad jag skrivit tidigare i tråden så kanske du förstår vad jag menar. Jag gav nedanstående svar till Aqua tror jag det var tidigare:

"Konstig mening du skrev där men jag har aldrig påstått att det skulle vara ett medvetet spel för gallerierna och inte heller att det är något fel att försöka skapa glädje."

Det är väl jättebra om man kan vara till glädje för andra och kan känna att man gör nytta. Alla behöver få känna sig behövda.
Kan man allt det där hur kan man då gå omkring och hata sig själv? Självklart går det upp och ner för alla människor men man kan ändå vara nöjd med sig själv. Man kan ju ändå inte bli någon annan. Om man inte spelar teater.
netha
CITAT (ninnisky @ 01-08-2010, 22:23) *
smiley_small_hug.gif en till som gillar dig skarpt för att du är den du är!

och en till smiley_small_hug.gif
Piccante
....., för det känns bra att kunna göra någon nytta, att vara behövd. Det är precis sådant som håller en över ytan.

Absolut! tummenupp.gif när jag har haft motgångar i livet så har just arbete i någon form lönearbete elelr ideellt varit en räddning och gjort att man känner att man behövs och tillför något.
Snöflinga

Absolut .. instämmer helt smiley_small_hug.gif
silos
CITAT (Markus_H @ 01-08-2010, 22:45) *
Absolut! tummenupp.gif när jag har haft motgångar i livet så har just arbete i någon form lönearbete elelr ideellt varit en räddning och gjort att man känner att man behövs och tillför något.

Att göra någonting för sinn nästa gör att man säjlv mår bra då!
Skruttis

Det där känner jag så väl igen från mig själv en gång i tiden.
Ju sämre jag mådde och ju mer sk** jag fick ta, desto mer brydde jag mig om andra.
Det som t ex en okänd katt gav tillbaka-för att man strök lite på den-i form av lite spinnande eller en kärvänlig stuff med huvudet, var helt tillräckligt för att kunna stå ut ett tag till.
Jag mådde jättedåligt t o m när personer som var dumma emot mig, råkade ut för något tråkigt. Ett totalt självförakt.

Min man sa en gång till mig: När jag träffade dig så bad du t o m om ursäkt för att du andades och tog syret från andra.

Så här i efterhand när jag inte längre avskyr mig själv, förutom min risiga kropp ibland, så ser jag själv att det var helt sant.
Den här ömheten gentemot alla andra var absolut inte en uppbyggd fasad eller ett spel för gallerierna.
Det var helt enkelt jag!
Myosotis
Tack för alla snälla kommentarer [attachment=53244:grouphugg.gif]

CITAT (*Stintan* @ 01-08-2010, 22:30) *
Förstår precis vad du menar men vi pratar nog inte om samma sak riktigt. Jag har heller inte sagt att detta skulle gälla alla...

Okej, i så fall tar jag tillbaka "dumt" och "ogenomtänkt". kompiskram.gif

CITAT (*Stintan* @ 01-08-2010, 22:30) *
...Det är väl jättebra om man kan vara till glädje för andra och kan känna att man gör nytta. Alla behöver få känna sig behövda.
Kan man allt det där hur kan man då gå omkring och hata sig själv?...

Man behöver inte hata den delen av sig som är djurälskande, hjälpsam etc. Om jag fick byta ut mig (garantin har tyvärr gått ut, men man kan ju önska) skulle jag behålla vissa väl valda delar av min personlighet. Jag vill inte vara annat än ärlig, konsekvent etc, men det räcker inte för att tycka om mig.

CITAT (Skruttis @ 02-08-2010, 09:19) *
...Det som t ex en okänd katt gav tillbaka-för att man strök lite på den-i form av lite spinnande eller en kärvänlig stuff med huvudet, var helt tillräckligt för att kunna stå ut ett tag till...

yes.gif Bra sagt!
Meriona
CITAT (Myosotis @ 02-08-2010, 21:42) *
Tack för alla snälla kommentarer [attachment=53244:grouphugg.gif]
Okej, i så fall tar jag tillbaka "dumt" och "ogenomtänkt". kompiskram.gif
Man behöver inte hata den delen av sig som är djurälskande, hjälpsam etc. Om jag fick byta ut mig (garantin har tyvärr gått ut, men man kan ju önska) skulle jag behålla vissa väl valda delar av min personlighet. Jag vill inte vara annat än ärlig, konsekvent etc, men det räcker inte för att tycka om mig.
yes.gif Bra sagt!

Och jag älskar dig över allt annat oavsett hur du än är, bättre människa och vän kan man inte ens gräva upp med grävskopa. Men din dåliga självkänsla skulle jag mer än gärna sparka all världens väg, jag förstår inte ens varifrån den kommer. help.gif wub.gif
Myosotis
CITAT (Meriona @ 02-08-2010, 21:46) *
...gräva upp med grävskopa...

biggrin.gif Hur vet du att det inte är precis det de gjort?! naughty.gif Tycker jag har lite jord i håret. Det skulle förklara en hel del...
smiley_small_hug.gif
*Stintan*
....det räcker inte för att tycka om mig.

Synd! smiley_small_hug.gif
Meriona
CITAT (Myosotis @ 02-08-2010, 21:48) *
biggrin.gif Hur vet du att det inte är precis det de gjort?! naughty.gif Tycker jag har lite jord i håret. Det skulle förklara en hel del...
smiley_small_hug.gif

Aha, har du grävt till hönsen igen? cool.gif De KAN sprätta själv har jag läst...
Skruttis

Jag lider med dig Myosotis. Jag förstår precis vad du menar och antagligen rätt bra hur du känner. smiley_small_hug.gif

Det spelar liksom ingen roll att man själv vet att man har goda sidor som andra får glädje av. Självföraktet och hatet ligger betydligt djupare än så.
Det är inte det lättaste för någon annan heller att hjälpa en ur det. Finns ingen mall över hur man kan lyckas heller.

Jag tror inte att det här hjälper dig direkt heller Myosotis, men jag säger ändå, att jag tycker du är en helsympatisk person som många runtomkring dig (både djur och människor) får stor glädje av att lära känna. Du har bara, tyvärr, hamnat på sniskan med dig själv av någon hemsk anledning.

Hoppas innerligen att du någon gång kan få hjälp av någon/något att ändra din självsyn. Livet blir så mycket trevligare då.

Jag håller tummarna (nej just ja det går ju inte, de är ingipsade), stortårna och resten av fingrarna för dig och önskar dig verkligen lycka till med din självkänsla. kompiskram.gif DU ÄR BRA!!!
sqrulan
CITAT (Alba @ 01-08-2010, 17:55) *
Då är det nog bättre att inta horisontalläge.
Krya på dig.

flirting.gif Jag överlevde men var dålig i två dygn! Man är ju inte klok ibland, tur att det är sällsynt! Man kan lugnt påstå att hjärnan hadde tagit semester för så mycket tokigt var det länge sedan jag skrev. blush.gif
*Stintan*
CITAT (sqrulan @ 03-08-2010, 13:15) *
flirting.gif Jag överlevde men var dålig i två dygn! Man är ju inte klok ibland, tur att det är sällsynt! Man kan lugnt påstå att hjärnan hadde tagit semester för så mycket tokigt var det länge sedan jag skrev. blush.gif

Vi gör alla våra misstag flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon