Lillpluttan
01-08-2010, 13:36
Skördade min första gula squash förra veckan. Jag har två plantor som står i komposten från förra året. De växer så det knakar och det är massor med blommor och små och lite större squash på väg. Som sagt, skördade den första förra veckan, sedan blev den liggande i en försluten plastpåse i kylskåpet i en vecka. Idag tillagade jag den och såg fram emot en smarrig lunch, men när vi smakade på den så var den fruktansvärt besk och oätbar. Så nu undrar jag om någon vet vad det kan bero på...jag hoppas att det beror på att jag hade den i kylskåpet för länge...så alla mina squash inte är utdömda...
Någon som vet??
(Den jag skördade var ca 25-30 cm lång och ca 6cm bred på största stället. Gul sort.)
/Lillpluttan
Biggan_
01-08-2010, 19:45
Har du vattnat rejält i sommar?
Lilla hjärtat
01-08-2010, 21:12
Tack för att du ställer frågan. Har också fått besk squash. Odlade samma förra året och den var jättefin i smaken.
Vänligen
//Linda
PS! Jag skördade och åt direkt och squashen var definitivt inte förväxt, utan liten och fin.
Anja Danmark
01-08-2010, 21:41
Prøv at læse om besk squash her - man må ikke spise dem, da de er giftige:
http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/koekkenhaven/8457.htmlmvh
Anja
Biggan_
01-08-2010, 22:00
CITAT (Anja Danmark @ 01-08-2010, 22:41)

Prøv at læse om besk squash her - man må ikke spise dem, da de er giftige:
http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/koekkenhaven/8457.htmlmvh
Anja
Tack för länken Anja!
Lillpluttan
02-08-2010, 19:10
Tusen tack för informationen och länken, Anja! Vi provsmakade bara var sin tugga, men blev rejält dåliga båda två, nu förstår jag varför!! Inte hade jag en aning om att de var giftiga!
officinalis
06-08-2010, 21:01
Låter som vattenbrist eller obalanserad näringstillförsel. Att den skulle vara giftig tror jag inte på.
Jag har tillagat squash många ggr, på många olika sätt och med ett mycket gott resultat utan förgiftningssymptom.
Taraxacum
08-08-2010, 16:32
Länken är intressant, men jag har också mina tvivel ang. giftigheten. Vattenbrist eller näringsobalans låter rimligare. En gång övergödslade jag mina plantor med hönsgödsel när de pracis satt knopp. Frukterna blev oätliga. Därefter vattnade jag dem rikligt och mot slutet av säsongen var de ätliga.
Lillpluttan
08-08-2010, 17:49
Jag har skördat ytterligare fyra squash och ingen av dem har varit besk som tur är. Vi har luktat och smakat innan tillagningen...
Så det kan inte bero på att plantan är dålig, då hade ju alla frukterna varit beska.
Jag är också inne på teorin att det beror på ojämn vattning. Jag glömde nog att vattna alla dagar när det var så varmt och sedan åkte vi bort i drygt en vecka och glömde att be grannen att vattna squashen i komposten.
Men det är fortfarande intressant varför både jag och min man fick magkramper och hemsk diarré efter att vi ätit lite av den beska squashen...
Kan det vara så att det beska är smaken av det där ämnet ......cucurbicin? och det blir mer koncentrerat om den lider av vattenbrist?
Bara gissar alltså....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.