Full version: Övervintrad margerit
Ingrid Zon3
Min särbo hade en margerit förra året som hade vuxit sig stor och blommat mycket och länge så han ville övervintra den och frågade mig om råd. Öhh, varken jag eller han har några bra utrymmen för att övervintra sånt, men prova kan man ju alltid. Så det fick bli hans svalaste rum, 16-17 grader, och inte jätteljust. Och jag tyckte nog han vattnade alldeles för mycket. Men - tänkte jag - klarar den sig bara till i februari tar vi sticklingar. Och det gjorde den. För säkerhets skull tog vi en 10-11 sticklingar ("alla kommer säkert inte klara sig, man måste ha några i reserv"). Alla överlevde, så även moderplantan.

Den senare, som först kallades mamma-margeriten, men sen blev Mamma-Maggan, blev ganska risig och vi beskar den rätt hårt. Vid omplanteringen insåg vi att trots att den varit närmare 80 cm hög gick rötterna bara en dryg dm ner i krukan.

Nu ser de ut som en liten allé, alldeles jättesnyggt tycker jag.
[attachment=53253:sm_maggorna.jpg]

Så, om ni har en planta ni gillar, prova att spara den även om ni inte kan ge den optimala förhållnanden. Det kan gå, ibland riktigt bra t.o.m.
rosita
Åh, så fina! Grattis! bravo.gif

Själv lyckades jag en gång att övervintra en lobelia. Jag ska nog prova med en Margerit i vinter.
Anki V
Tack för tipset.....Jag ska absolut försöka övervintra en "mamma-maggan" jag också.

På mitt jobb har dom en jättesöt gul som jag ska försöka ta reda på innan den går i komposten.

/Anki
Lady Hamilton
Jag kan bara hålla med det Ingrid skriver Har övervintrat Marguriter i många år Det är också väldigt lätt att stamma upp dem till små träd men det tar en 2-3 år innan de blir riktiga små träd Men som Ingrid skriver så kan man ta sticklingar på våren när det börjar att skjuta nytt o på så sätt bli självförsörjande på Marguriter
I fjol höstas tog jag reda på Rosa små sticklingar utanför en butik o rotade dem och i våras gav de plantorna en massa småsticklingar som jag kunde rota i sin tur Har sett den Gula varianten och även jag tänker ta mig några sticklingar för övervintring
Sussie F-Flower
CITAT (Lady Hamilton @ 04-08-2010, 23:00) *
Jag kan bara hålla med det Ingrid skriver Har övervintrat Marguriter i många år Det är också väldigt lätt att stamma upp dem till små träd men det tar en 2-3 år innan de blir riktiga små träd Men som Ingrid skriver så kan man ta sticklingar på våren när det börjar att skjuta nytt o på så sätt bli självförsörjande på Marguriter
I fjol höstas tog jag reda på Rosa små sticklingar utanför en butik o rotade dem och i våras gav de plantorna en massa småsticklingar som jag kunde rota i sin tur Har sett den Gula varianten och även jag tänker ta mig några sticklingar för övervintring

Vad kul Ingrid! Grattis, det var bra gjort! tummenupp.gif
wub.gif Hur ser dina Marguiriter ut i år, Lady'n? Kan du inte visa en bild? yes.gif
aldo
Jag övervintrade en Sofieromargerit i 17 år .
Jag klippte bort allt grönt innan hon fick vintervila i c:a + 10 C
Men denna vinter 2009-10 sade hon tack o adjö pga flytt gissar jag .

Så nu ska jag övervintra mina nya ex och hoppas det går bra .

Smarterchild
hur rotar man enklast sticklingarna? vatten el jord?
Lady Hamilton
På våren kan man rota lika lätt i vatten som i jord men på hösten kan det vara lite "kinkigare" Jag brukar använda mig av rotningskuber som jag köpt på wexthuset.com Men behöver jag rota många plantor på våren brukar jag sätta massor med småsticklingar i en burk/låda fylld med fuktad så jord och täcka över för att hålla fuktigheten. Generellt för att lyckas med rotningen är att man tar bort alla ev blommor och knoppar för de motverkar själva rotningsprocessen. Tänker du testa och rota nu så skulle jag rekommendera dig att testa med jord (hellst så jord) och ta en stickling som max är 5 cm och sedan täcka med plast med luftnings hål
Ingrid Zon3
Tack för gratulationerna, vi är mycket stolta över våra "maggor"! De tappar "dvärgväxten" som de behandlats till (antar jag), men det är snarare en fördel tycker jag.

CITAT (Smarterchild @ 08-08-2010, 22:11) *
hur rotar man enklast sticklingarna? vatten el jord?

Vi gjorde som jag brukar med sticklingar: knpsade av precis nedanför ett bladfäste, behöll typ 2 bladpar, satte dem direkt i såjord, flera i varje kruka och utmed kanten. När de börjat växa planterade vi om i krukväxtjord, och sedan en gång till i stora "pottor".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon