Full version: Hjälp mig tänka!
MrMurphy
Hej!

Har en eländig framsida som jag skäms ögonen ur mig för, torrt som attan, ständigt dött gräs, på en platå, häck runt om, området det gäller är på 3*4 meter, stockholm och sol till större delen av dagen. Kruxet är att jag älskar att pilla på tomten men har noll intresse att vara där framme och fixa. De tidigare ägarna måste ha tillbringat varje kväll med vattenkannan vilket jag fullständigt vägrar att göra där.

Ni här har visat er vara en outsinlig ström av bra ideér så nu tigger jag om råd!

Hur skulle ni där ute göra med en sådan framsida under förutsättningarna att det ska undervikas vattnande? Jag har funderat på någon form av buskar ev och tanken är att all form av gräs ska utraderas där.

Men vilka buskar uppskattar sol och överlever torka, visst, jag kan vattna under de första åren men tanken är att det ska överleva utan överdriven skötsel. Vill helst att det inte ska se allt för skruttigt ut de övriga månaderna utöver sommaren heller...

Så snälla, hjälp mig tänka! Hjälp mig med inspiration och tips!
Sussie F-Flower
Söderläge?
MrMurphy
Men förlåt, det borde jag ha skrivit! Det stämmer!
ingrids
Jag skulle nog faktiskt säga gräs ändå - men torktåligt prydnadsgräs och jorden täckt med grus. Vajar snyggt i vinden, ofta helt ok vippor och om de torkar ihjäl förtas effekten egentligen inte nämnvärt wink.gif. Komplettera med torktåliga buskar (kommer tyvärr inte på några nu) lökväxter och torktåliga perenner som t.ex. kärleksört och kattfot.
MrMurphy
CITAT (ingrids @ 04-08-2010, 23:28) *
Jag skulle nog faktiskt säga gräs ändå - men torktåligt prydnadsgräs och jorden täckt med grus. Vajar snyggt i vinden, ofta helt ok vippor och om de torkar ihjäl förtas effekten egentligen inte nämnvärt wink.gif . Komplettera med torktåliga buskar (kommer tyvärr inte på några nu) lökväxter och torktåliga perenner som t.ex. kärleksört och kattfot.

Det där har jag varit inne på!

När vi flyttade in så var det en rejäl rabatt på den andra sidan av ytterdörren med massa perenner och stenpartiväxter, denna rabatt såg ut som sju svåra år innan första sommaren var avklarad... Flyttade tillslut bla en ömklig kärleksört och taklökar till baksidan så jag har dessa kvar. Men merparten av rabatten var stendöd efter en 3 veckors semester men vet inte vilken form av växter som fanns i rabatten egentligen. Finns en jättevallmo som jag grävt upp 4 gånger nu, som dock verkar trivas bra där utan en gnutta vatten men det är nog den enda växten som egentligen har överlevt så någon form verkar överleva där, dock så överlevde inte dessa klassiska silvriga marktäckarna a la stenparti..? Jag börjar tro att det nästan är för bra dränerat här..? Kruttorr sandjord på den sidan, vet dock inte hur jorden är egentligen på den sk gräsmattan. Men det bör väl kunna åtgärdas hyggligt om inte annat? Jag har gett upp den urspungliga rabatten och vi håller på att bygga en liten minimur och gjort en större stengång. Tanken i stenmuren är att ha större krukor med bla lavendel, stäppsalvia och just prydnadsgräs och dessa kan jag vattna utan problem när jag ändå vattnar inne. Det är just detta att slippa kånka vatten och vara rädd att saker stryker med om man är bortrest hela juli. Krukväxter kan jag ta att det går åt fanders med men lite tristare när det blir ett uttorkat ökenlandskap i den "riktiga" trädgården.

Jag har också klurat på just detta med några buskar, stenar och riktigt tåliga stenpartiväxter. Men velar hit och dit om allt, gaaahh! Vill väl helst att framsidan inte blir ett totalt stenlandsskap 75% av året, och dessutom är det ju trevligt med prunkande växter som fyller upp, frågan är dock vad... *grubbel*

Trevligt med bollplank! Tack! :-D
Sussie F-Flower
Min första tanke var att slänga ut några nävar med taklöksfrön....

Om det är buskar eller träd som man vill behålla så kan man lägga på mera fuktbevarande jord över dessa. Ev gräva bort den jord/sand som redan ligger där och därefter ersätta med bättre jord.
blomkronan
Om du har vårblommande växer då? Mycke sten på framsidan och bara någon rabatt, vårblommade som du kan klippa bort innan ni reser bort, jag tänker på exp. lupin... nu tycker många att lupin är ett ogräs, men lipin är otroligt vackra då dom står i grupp, och när dom blommat färdigt runt midsommar tål dom att klippas ner helt och du kan använda klippet att täcka jorden runt växterna på din baksida så fukten stannar i jorden där medans du är bortrest och så tillsätter du kväve samtidigt (gröngödningsväxt). Sen får du hitta på något du kan dekorera rabatterna med... g.gif som du gillar wink.gif
kerstin z5-6
[attachment=53353:DSC02821.JPG]
[attachment=53352:DSC01985.JPG]
[attachment=53351:96ixa6ip...n1dh8mw0.jpg]

Underbart läge för vissa växter!
Ta bort gräsmattan täck jorden/ev med duk om den har mkt rotogräs och anlägg en grusgård,I gruset kan du plantera
Lavendelruggar
Yucca filamentosa
utomhuskaktusar mfl torktåliga solälskande växter.Finns många många

Vill du ha buskar får du snitta i duken under gruset o helt anläga dessa "hål" redan när du planterar)
Gräs i höga vippor, Miskantus tex
Växter med grått bladverk tål ofta torka mkt bra.
Träd o buskar får du tilläggssvattna säsong 1 likaså ev perenner o gräs, därefter sköter sig detta mkt bra själv bara du väljer rätt växter.
Gruset behåller fukt mkt bra bättre än jord
Några större stenar är fint som dekor
Bettis
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-08-2010, 12:06) *
[attachment=53352:DSC01985.JPG]
[attachment=53351:96ixa6ip...n1dh8mw0.jpg]
Underbart läge för vissa växter!
Ta bort gräsmattan täck jorden/ev med duk om den har mkt rotogräs och anlägg en grusgård,I gruset kan du plantera
Lavendelruggar
Yucca filamentosa
utomhuskaktusar mfl torktåliga solälskande växter.Finns många många

Vill du ha buskar får du snitta i duken under gruset o helt anläga dessa "hål" redan när du planterar)
Gräs i höga vippor, Miskantus tex
Växter med grått bladverk tål ofta torka mkt bra.
Träd o buskar får du tilläggssvattna säsong 1 likaså ev perenner o gräs, därefter sköter sig detta mkt bra själv bara du väljer rätt växter.
Gruset behåller fukt mkt bra bättre än jord
Några större stenar är fint som dekor

Sååååå snyggt tummenupp.gif (vill ha -cry-.gif ) flirting.gif
kerstin z5-6
[attachment=53356:DSC02821.JPG]

Finns fler exempel i min Inspirationsblogg från anläggningen Appeltern Holland på
Appeltern
Kaktusen är dock min:) samt nedanstående bilder
Alexander-VG-zon3
tips på buskar - Frilandshibiskius, Havtorn, Silverbuske, Saltbuske, Ginst, buddleja, Berberis, Skäggbuske, Perukbuske, Rosenkvitten, Äkta kvitten, Fikon, Try, Ölandstok, Tamarix, Prakttry, Pors, Perovskia, Blåsärt, Sommarbuddleja, Ärtbuske, Oxbär, Prästkragebuske.

klätter och kläng - Vinranka, Trumpetranka, Kaprifol, Blåregn.

och sedan alla (eller de flesta) kryddor funkar. och så lök och knölväxter.

och jag håller med Kerstin anlägg en grusträdgård blir snyggt och med olika buskar så ser det snyggt ut även på vintern. du kan ju ockås plantera torktåliga barrväxter som ger grönska på vintern.
Kesigul
Läste någonstans på nätet (eller kanske allt om trädgård) att man kunde anlägga våtbädd genom att gräva ner presenning och sedan fylla på makadam & jord (gällde annan plantering mellan 2 tallar). Innebär ju att vattningen kan begränsas till enstaka insatser samtidigt som möjligheterna ökar för mer törstiga växter. Bygger man upp mur får man ju ännu mer möjlighet att bunkra vatten.
MrMurphy
Men vilka klippor ni är! Tack, tack! Inspirationen flödar och vet ni vad? Nu har jag rannsakat mig själv. Jag blev så less och arg på denna framsida när det blev sådan katastrof vid inflytt plus att vi under tre års tid tänkt dra igång med att bygga en farstukvist där dessutom. Man har inte orkat bry sig om det området. Har varit hemma med två småbarn, nu 1 och 3 år så framsidan har inte varit aktuell att vara på heller när man har en perfekt barnsäkrad baksida. Men faktum är att barnen blir större och att jag petar sönder hela baksidan på jakt efter nya projekt och möjligheter att peta in ännu en växt. Kryper i min sekatörhand men det finns inte en kvist att peta på längre.

Nu håller jag på att krypa sönder i iver att ge mig in i den stora frösvängen så faktum är att det oavsett inte kommer att gå att helt lämna detta åt sitt öde, vatten kommer tomten att kräva.

Jag har med andra ord börjat konstatera att det är en tidsfråga innan jag på allvar börjar odla sönder varenda kvadratmillimeter på denna tomt och nu känns det ganska korkat om jag inte passar på att göra något kul av denna lilla bit. Lusten har verkligen kommit över mig nu när den lilla muren/stenplattorna verkligen lyft denna framsida något ohyggligt. *glad*

Kerstin: Fantastiska bilder! Finns inte någon form av levande här förutom vanligt gräs som ev vaknar lite till liv om det regnar tillräckligt mycket, det är den enda fördelen på denna sida. Jag rycker upp maskrosor direkt när jag ser dem för de lyser verkligen mot det döda gräset.

Jag har noll form av koll när det kommer till detta med jordar, förr köpte jag säckar men det rann bort lika snabbt kändes det som, den gick jag över till samfällighetens kompostjord och då fick jag kirskål överallt. Numera så tar jag befintlig jord och blandar med torv och kogödsel där det krävs, utöver så petar jag ner gräsklipp överallt. Jorden är ruskigt trevlig på baksidan men medveten om att olika växter kräver olika men än så länge verkar det fungera strålande. Frågan är om jag kan rycka undan gräslagret och göra likadant med torv/gödsel och gräsklipp när det gäller denna form av torktåliga växter? Dräneringen tycks det inte vara fel på iom att hela biten är uppe på en platå och oavsett var jag petat ner spaden så har man dykt på ett lecalager en bit ner.

Nu hade jag tänkt att skriva en massa till men det verkar visst vara hungriga barn här... *skäms* Återkommer senare med alla tankar och funderingar! Är det något som slår er så dela med er, jag är idel öra och vill drunkna i ideér och förslag!

Ni är änglar!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon