|
CITAT (xlxl67 @ 08-08-2010, 21:54)  Ja hur gör man det? Hade jag börjat höra röster från mitt inre så hade jag bokat tid hos doktor snarast.
Det där med bibeln också o andra religösa skrifter/böcker. De är skapade under tidsepoker då människan för det mesta levde i stprt armod. Sjukdomar, hög barnadödlighet o annat. Det var nog en stor tröst att det fanns ngt att hänge sig till o hitta en gnutta hopp i detta. Idag har vi så mkt bättre o färre personer sökr sig också till religionn ivf i Västvärlden. VA,har du då aldrig frågat ditt inre och fått svar i form av tankar? Detta gör jag dagligen och du kan inte ana vilka kloka svar jag får! Jag vet inte hur och när Bibeln och andra Heliga böcker skapades... Visst har vi det bättre idag materiellt sett,men ur andlig synpunkt är vi oerhört fattiga.
herkules
08-08-2010, 21:33
CITAT (Gossen Ruda @ 08-08-2010, 21:33)  Bibeln och andra religiösa böcker är skrivna av människor för människor därför stämmer mycket in på verkligheten. Mycket är dock rena fantasier som kanske inte gick att motbevisa förr men som nu ter sig helt galet. Beträffande svagheten så blir människorna skenbart starka av religionen men tyvärr försvinner samtidigt förnuftet. Gäller exempelvis självmordsbombare. Hade de varit starka som människor hade de inte gått med på galenskaperna. vad är det som ska motbevisas, tro är inte samma sak som vetenskap, tänk att folk hela tiden ska blanda ihop saker och ting ..
Gossen Ruda
08-08-2010, 21:36
Att ifrågasätta religioner är inte samma sak som att ifrågasätta enskilda personers tro. Möjligen tycker dessa personer illa om detta men det är inget att göra åt.
Beträffande andlighet, vad 17 är det? Jag förstår inte riktigt vad som menas. Som xlxl67 skriver, har man någon inom sig själv att prata med är det dags för psyket.
CITAT (Gossen Ruda @ 08-08-2010, 22:36)  Att ifrågasätta religioner är inte samma sak som att ifrågasätta enskilda personers tro. Möjligen tycker dessa personer illa om detta men det är inget att göra åt.
Beträffande andlighet, vad 17 är det? Jag förstår inte riktigt vad som menas. Som xlxl67 skriver, har man någon inom sig själv att prata med är det dags för psyket. Jag tar inte illa vid! Att vara andlig,ja vad är det? Jag själv tror mer och mer på att det betyder att vi skall leva och vara empatiska och kärleksfulla mot allt levande,att komma underfund med att den ovillkorliga kärleken och tjänandet är nummer ett i ens liv. Dagens människor har pengar som nummer ett,tror jag.... Edit jag tog bort videoklippet
CITAT (netha @ 08-08-2010, 22:12)  Varför driva med folks åsikter och uppfattningar? Varför tro att du har den absoluta sanningen i allt? Varför inte respektera andras åsikter som du vill att de ska respektera dina (det förstod jag av ditt hånfulla inlägg) Jag undrar bara hur man gör för att lyssna till sitt eget inre. Har hört det mga gånger men förstår ej innebörden.  Jag kan väl få uttrycka mig säkert om ngt också - inte bara de som tror på Homepati/religion o annat som får det?
CITAT (xlxl67 @ 09-08-2010, 08:36)  Jag undrar bara hur man gör för att lyssna till sitt eget inre. Har hört det mga gånger men förstår ej innebörden.  Jag kan väl få uttrycka mig säkert om ngt också - inte bara de som tror på Homepati/religion o annat som får det? Du får uttrycka dig,men det vore på sin plats att du utrycker dig med repekt! Jag förstår att du inte kan förstå detta med att lyssna till sitt eget inre,mem inre "rösten"är människans intuition,tror jag.
malcolm
09-08-2010, 19:30
Var och en blir salig på sin egen tro och att förkasta det som andra människor har som rättesnöre eller tror på är inget annat än att göra dessa människor illa. Kan inte de troende få ha sin tro utan att behöva försvara den i tid och otid..? Många människor har funnit frid och hjälp när de kommit till insikt om att det finns en högre makt och jag ser ingen anledning till att ta ifrån dem detta. Jag personligen är inte troende och bekänner mig inte till någon speciell lära och har tom. gått ur svenska kyrkan men kan ändå känna en viss andlighet över naturens mirakel. Det handlar om insikt om hur liten man är egentligen i det stora hela och en känsla av ödmjukhet för hur vackert och fint saker kan vara. Vi människor förstår inte allting hur gärna vi än vill och vissa saker går inte att förklara trots vetenskap och datorer.
"Gud"
Giv mig sinnesro att accpeptera det jag inte kan förändra Mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.
*Stintan*
09-08-2010, 19:51
Tycker att folk får tro vad dom vill så länge dom inte leker predikanter.
CITAT (*Stintan* @ 09-08-2010, 20:51)  Tycker att folk får tro vad dom vill så länge dom inte leker predikanter. Hoppas att jag inte uppfattad som en sådan....
Religion,krig o död har väl alltid gått hand i hand, så även idag. Dom sju dödssynderna är väl riktsnöre för dom större religionerna vi har. Undantag finns men dom är få. Fler människor har säkert dött, och dör, i religionens namn än vad regelrätta krig har gjort. Visst vill jag tro på något, men jag vill inte bli pådyvlad min tro av någon som tror sig veta bättre. För ingen vet bättre än jag, för ingen vet något säkert om livet är det enda vi har eller om det finns något mer. Då har man satt sig på höga hästar och är inte ärlig i sitt uppsåt.
malcolm
09-08-2010, 20:10
I skyttegravar finns inga ateister.
*Stintan*
09-08-2010, 20:44
CITAT (malcolm @ 09-08-2010, 21:10)  I skyttegravar finns inga ateister. Nä där ser man vad religioner ställer till. Ateisterna håller sig väl därifrån.
Gossen Ruda
09-08-2010, 20:45
CITAT (malcolm @ 09-08-2010, 21:10)  I skyttegravar finns inga ateister. Inte? Det kan du ge dig på att det finns/fanns. För övrigt är jag för fullständig religionsfrihet. Dvs, frihet från religioner. God natt.
CITAT (silos @ 09-08-2010, 20:55)  Hoppas att jag inte uppfattad som en sådan.... Jag tycker du tänker fint. Predikande kan jag också (Stintan) ha lite svårt för. Det är lätt att bli lite bortdribblad när man inte förstår en annan person som talar om egna upplevelser.
CITAT (xlxl67 @ 10-08-2010, 07:41)  Jag tycker du tänker fint. Predikande kan jag också (Stintan) ha lite svårt för. Det är lätt att bli lite bortdribblad när man inte förstår en annan person som talar om egna upplevelser. Men du,Stintan är jo faktiskt lite av en predikare,det vill säga:motvalls predikant
Överbölingen
10-08-2010, 17:54
Jag har bara skummat inläggen så jag hoppas att jag upprepar vad många känner.
Det spelar ingen roll vilken religion vi talar om. Förrr eller senare börjar troskrig. Kristendom, katolisism, islam, judendom, shiva, shintu, buddism osv. För att inte tala om snedsprång med moderna lokala varianter inom och utom landet.
Den rätta läran finns inte. Därför att tollerans och grundrespekt för andra människor än likatänkande finns inte. Om alla trodde på sitt och gav tusan i vad andra tror så skulle världen sett bättre ut. Det enda goda med alla former av missionerande är utbildning och sjukvård. Resten är religiös politik och ärelystnad. Människor som tror på stenar och stubbar är inte sämre människor för det. Tänk vilka skador korstågen är skuld till. Ignatius Loyola med sin inkvistation. Vad pågår just nu i mellanöstern.
Marcus Aurelius var nog på rätt väg i tänkandet om än något cyniskt.
fuchsian
10-08-2010, 18:15
Överbölingen,
Ack ja, så himla rätt du har! Äntligen ett vettigt inlägg i dessa debatter om tro och annat. Det skapar bara krig, större eller mindre i helt onödan. varför får man inte tycka si el. så och acceptera varandra för vad kan vi göra åt det? det råder ju ingen diktatur här som bestämmer.
Du vet vad jag har skrivit om saker och ting, men jag har inte heller satt mig till doms om någon inte tror på mig, har ju påängterat att det är åt var och en att tro det de vill utan att ta hänsyn vad jag tror och vad jag upplever .... de är ju mina egna upplevelser, men aja baja att man har något innom sig och har varit med om saker som inte ska ens nämnas här.
Det har givit mig en vidare tolerans och jag är inte medvetet elak med mina medmänniskor. Jag vet att vissa saker är som "bränsle", men har inte startat sådana tråd utan svarat på andras undringar, sedan är det upp till var och en tro vad katten de vill, men håna mig inte.
Kanske är jag extra "blödig", men jag ville inte berätta om mamma när jag kom i forumet, men nu är det ett faktum och jag tar dagen som det kommer, även om jag gråter igenom mina nätter, men jag kommer att klara även detta, för vi har haft detta sedan i våras och har inte vetat från den ena dagen till den andra.
Jag låter mig inte nedslås, för ingen nytta och min tro hjälper mig och mina syskon behöver tröst --- 2 ateister och minstingen troende, men orkar inte. Jag är äldst i skaran och känner mitt ansvar. Hur mitt liv ser ut, har jag gett lite inblick och flera söker mig med PM, men ämnen som är annorlunda har ingen plats här, och det har jag insett till fullo. Jag tackar för ditt inlägg, fler borde tänka efter..... ....fuchian...
CITAT (silos @ 10-08-2010, 18:11)  Men du,Stintan är jo faktiskt lite av en predikare,det vill säga:motvalls predikant  Menar inte att Stintan predikar utan att det är mer predikande i grunden i trådarna om homeopati o mga av de andra nystartade lite flummiga trådarna
*Stintan*
10-08-2010, 18:44
CITAT (silos @ 10-08-2010, 18:11)  Men du,Stintan är jo faktiskt lite av en predikare,det vill säga:motvalls predikant  Har det tagit slut på argumenten???
mamamaggan
10-08-2010, 19:38
CITAT (Överbölingen @ 10-08-2010, 18:54)  Jag har bara skummat inläggen så jag hoppas att jag upprepar vad många känner.
Det spelar ingen roll vilken religion vi talar om. Förrr eller senare börjar troskrig. Kristendom, katolisism, islam, judendom, shiva, shintu, buddism osv. För att inte tala om snedsprång med moderna lokala varianter inom och utom landet.
Den rätta läran finns inte. Därför att tollerans och grundrespekt för andra människor än likatänkande finns inte. Om alla trodde på sitt och gav tusan i vad andra tror så skulle världen sett bättre ut. Det enda goda med alla former av missionerande är utbildning och sjukvård. Resten är religiös politik och ärelystnad. Människor som tror på stenar och stubbar är inte sämre människor för det. Tänk vilka skador korstågen är skuld till. Ignatius Loyola med sin inkvistation. Vad pågår just nu i mellanöstern.
Marcus Aurelius var nog på rätt väg i tänkandet om än något cyniskt. Klokt som vanligt ! Varför tror ni att det enda jag tror på är de mänskliga rättighetrna ?!
CITAT (*Stintan* @ 10-08-2010, 19:44)  Har det tagit slut på argumenten???  Har det tagit slut på argumenten???
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|