Full version: Plantera pioner
flouee
Jag håller som bäst på att plantera ett antal pioner, men har ett par frågor för att utreda om jag kanske redan gjort bort mig smile.gif

1. De ska placeras grunt, ca 5 cm under ytan, men vilken del menar man? De flesta av mina plantor har en rot, som någonstans har en uppstickare där skotten kommer (öga?). Just nu har jag lagt roten ca 5cm under jord, medan ögat (?) blir nästan ovan mark. Borde jag fylla på med jord? Är det 5 cm som gäller? Jag är livrädd för att plantera för djupt....

2. Jag har i princip bara använt min lerjord i planteringsgroparna, förutom i den nedre halvan av gropen där jag blandat ut med grus och även en del stubbflis. Därefter ett par nävar benmjöl och sedan mer lerjord. Borde jag ha t ex kogödsel också? Kan det räcka att byta ut en del av den översta jorden runt plantorna och låta maskarna blanda runt?
varghem
Kanske bäst att vänta med gödning till våren...
kerstin z5-6
Ja håller med o tänk -ögat -det ska vara precis under jordytan .. hur långt ner roten hamnar beror ju på rotens storlek ..
Sussie F-Flower
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-08-2010, 20:16) *
Ja håller med o tänk -ögat -det ska vara precis under jordytan ..

Vad menas med det, Kerstin?
Jag såg inget "öga" när jag planterade min nyinköpta luktpion som blev planterad för några veckor sedan... Fast jag kanske inte tittade så noga heller...
Vad ÄR ett "öga"? Vad är det som menas då? confused.gif

Passar på att fråga nu då det inte gått så lång tid efter min plantering... Jag kanske måste göra om...?

I min gamla trädgårdsbok (från 70-talet, av Sven Green) läste jag att man skulle plantera 10 cm under vad pionen stått i krukan... Men då hade jag redan planterat min, på samma djup som i krukan... g.gif
Sussie F-Flower
Förlåt flouee!
Det var inte meningen att "kapa" din tråd. blush.gif
Jag läste bara tråden efs jag var intresserad då jag nyss planterat själv, och blev lite fundersam om jag gjort fel...?
Hoppas du har överseende...
smiley_small_hug.gif
mimmi 1
Man ska plantera pioner i samma höjd som de stått tidigare. är det en gammal planta som man flyttar, så sätt den inte djupare än den stått tidigare, man ser ju var jordytan är. är det en nyinköpt pion, så är det samma princip, jordytan i krukan ska inte under planteringsgropen, utan jäms med...
Åsa, mälardalen zon 2
Allt beror ju lite på vart knölen är, knölen ska bara vara runt 4-5 centimeter under jordytan så köper man i kruka kan det ju vara bra att kolla hur djupt de planterat knölen i krukan. Hamnar knölen för djupt får man ofta få eller inga blommor.
kerstin z5-6
ögat sitter där ev stjälkar kommer ut från knölen.Om krukan man köper i är fylld med fuktig torvjord kan det även vara idee att ta bort en hel del av den jorden vid plantering
flouee
Hmm, där ser man. Nåja, jag har höjt upp alla pioner idag för att få lite bättre avrinning, så nu har dessutom jag utforskat pionanatomin lite mera smile.gif Nu sitter ögonen mer eller i mindre vid ytan, och resten av knölen ca 5 cm ner i jorden. Hoppas det blir bra?

Sussie: Ingen fara, var ju i princip samma fråga jag själv hade smile.gif

En annan sak. När jag delade ett par större pionplantor i våras fanns det en hel del rötter som låg väldigt djupt ner, utan några s.k. ögon. De har jag nu satt i krukor, men kan de utvecklas till nya plantor? Eller måste rotbiten ha ögon?
mimmi 1
det är väl bara att prova och se... jag gjorde samma sak, men min rotbit ruttnade upp, och växte alltså ingenting...
kerstin z5-6
kan gå, men då inte i kruka det blir för blött utan i jord/rabatt
Sussie F-Flower
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 08-08-2010, 08:00) *
Allt beror ju lite på vart knölen är, knölen ska bara vara runt 4-5 centimeter under jordytan så köper man i kruka kan det ju vara bra att kolla hur djupt de planterat knölen i krukan. Hamnar knölen för djupt får man ofta få eller inga blommor.

Tack!

CITAT (kerstin z5-6 @ 08-08-2010, 10:00) *
ögat sitter där ev stjälkar kommer ut från knölen.Om krukan man köper i är fylld med fuktig torvjord kan det även vara idee att ta bort en hel del av den jorden vid plantering

Tack igen! smile.gif Nu förstår jag...

Jag har ingen aning om vart min pions ögon sitter...
Borde jag pilla bort jorden och kolla...?
lenamarita
Hej Läste av en tillfällighet din insändare,kanske lite sent påtämkt. Ögat för mig på pionen är de röda/rosa små utskotten, de som ska bli blad och blommor. De ska vara 3 till max 5 cm under jorden för annars blir det för lite ljus på dem och då kommer de inteupp. Rotknölarna får komma längre ner i jorden allteftersom de växer. Benmjöl ska du ge lite grand max en näve. Pioner vill inte ha för mycket gödning.
Du lyckas säkert pioner är ett tåligt släkte.
Hälsningar Lena i Skåne.
kerstin z5-6
Exakt, och med åren sjunker de, efter 10 år är det dags att
lyfta knölarna
dela de som går
plantera ytligt
sen har man fler Pioner smile.gif
omk
Nu är det bara 2 år sen jag planterade mina pioner (efter konstens alla regler) och tydlligen blev det ganska bra eftersom de blommade både förra och denna sommaren ...

Men hur "delar" man dem egentligen ?? Man måste ju naturligtvis gräva upp dem, men sen ? Med händerna, en hacka, spade, eller ??

Jag har dessutom hört, från olika håll, att pioner inte VILL bli uppgrävda !?
kerstin z5-6
Vill o vill.. efter 10 år blommar de sämre pg trängel och jordlager som är för mycket -ovanpå dem
då gräver man upp alla knölar separerar ser till att de har ögat nära jordytan o kan få 15 st av en ..
De kan ta ett paus år, sen har man desto fler
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon