Victoria
Hej,

Jag har försökt läsa på om gödsling men blir knäpp av alla olika motsägelsefulla råd. Ibland ska man gödsla för att det ska blomma bättre, ibland ska man inte gödsla för då blommar det inte alls. Är det olika för olika växter och olika för olika gödselsorter?

I år tänkte jag tex att jag skulle göra det lätta för mig och hällde blåkorn till en del växter. Pelargonerna och Dahliorna är tex jättestora men blommar dåligt. ANdra växter tycks vara obemärkta av blåkornen. Vad är det eg för skillnad på blåkorn, kogödsel och hönsgödsel. När ska man gödsla sommarblommor, perenner, buskar och träd?

Kan jag få lite grundläggande tips för att få växterna att få rätt gödsel vid rätt tid och rätt sort. OM det nu finns någon "gyllene regel"
Åsa, mälardalen zon 2
Blåkorn är konstgödning = gödning framställt i fabrik. Blåkorn är ett märke det finns en massa olika blåkorn som passar för olika saker. Om det växer kraftigt och blommar dåligt kan det ju vara så att det var en blåkornsort med mycket kväve i. Konstgödning är ofta snabbverkande och ger effekt snabbt och försvinner ur marken snabbare än naturlig gödning = det kan vara bäst att dela upp gödningsdoserna.

Kogödsel och hönsgödsel är något mer långsamverkande och kogödseln bidrar ju även med nyttiga bakterier och mullämnen utöver gödningen. Kogödseln på påse är dock ganska svag så man måste lägga på mycket.

Ettåriga sommarblommor kan man göda hela säsongen, de ska prestera som en idrottare hela säsongen och blomma långt in på hösten och måste då ha ork att göra det (samma gäller för grönsaker de ska växa optimalt fram till skörden). Fleråriga växter göder man tidigt på våren och möjligtvis någon till giva innan midsommar sedan ger man inget mer då kan de få svårt att övervintra (fleråriga växter i kruka kan dock gödas längre tid). Många växter behöver man dock inte göda speciellt ofta, växer perennarabatter, träd och buskar bra så behöver man ofta inte springa och göda varje år. Man kan titta på buskar och träd ex. äppelträd har de kraftiga långa årsskott så nej då behöver de ingen gödning, jag har inte gött mina träd på många år och de växer kraftigt och sätter massor av frukt = helt onödigt att göda trädet visar ju klart och tydligt att det finns tillräckligt med näring i marken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon