Nolbo
Igår var vi på Norrvikens trädgårdar för första och sista gången. Det mesta var överblommat eller helt enkelt vanvårdat. I vattenträdgården var det torrt. "Mästarrabatterna" var inte särskilt mästerliga nu och i den "Nordtyska trädgården" var det ökenlikt förutom i vattenspegeln som dominerades av alger. Den romantiska trädgården ville vi inte ens gå in i. Trädgården har öppet i några veckor till och därför hade vi förväntat oss att det skulle finnas en hel del att njuta av och inspireras av. Men det blev en besvikelse. Kanske har trädgården mer att bjuda på tidigare på säsongen?
Myosotis
Jag har aldrig varit där, men det har ju varit så fruktansvärt torrt och på vissa håll bevattningsförbud, jag vet inte om de har drabbats av det?
Alexander-VG-zon3
jo jag tror nog också det att även dom har drabbas av torkan som varit och värmebörjan som var innan i sommar.
Aqvakul
Så tråkigt - jag har så många trevliga minnen därifrån....
ingrids
Tror också att det är torkans fel - har sett trädgården i juli och kan inte tänka mig att den i vanliga fall skulle vara jättetrist i augusti. Deras öppettider är nog bestämt utifrån någon sorts normalsommar, den där som vi aldrig har wink.gif
Ralf
Jag tror hela trädgården kommer att vara borta inom några år, bla pga av vänföreningen o deras alla överklaganden.
HelenJ
CITAT (Nolbo @ 08-08-2010, 20:12) *
Igår var vi på Norrvikens trädgårdar för första och sista gången. Det mesta var överblommat eller helt enkelt vanvårdat. I vattenträdgården var det torrt. "Mästarrabatterna" var inte särskilt mästerliga nu och i den "Nordtyska trädgården" var det ökenlikt förutom i vattenspegeln som dominerades av alger. Den romantiska trädgården ville vi inte ens gå in i. Trädgården har öppet i några veckor till och därför hade vi förväntat oss att det skulle finnas en hel del att njuta av och inspireras av. Men det blev en besvikelse. Kanske har trädgården mer att bjuda på tidigare på säsongen?

Inget konstigt alls, med tanke på torkan och att minimalt med pengar läggs på skötseln nu när det är oklart om parken ska gå i konkurs, säljas eller något annat. Det finns bara två anställda som ska sköta hela parken. Vattenträdgården brukar vara torr eftersom hela vattenledningssystemet havererat och behöver renoveras för någon miljon eller så. Pengar som förstås inte finns.

Tråkigt att du hade en trist upplevelse, men jag förstår att du är besviken. De två åren jag tillbringade där lärde mig att älska platsen, och numera vill jag inte ens åka dit eftersom jag fasar för vad jag ska få se.....
mattegbg
Hej såg ditt inlägg om hur du upplevde Norrvikens Trädgårdar.
Jag läser till trädgårdsmästare på Norrviken och är en av de som planerat, planterat och skött om bland annat just Nordtyska planteringen. När jag lämnade Norrviken för 2 veckor sedan var allt superfint efter en jätteinsats av de som praktiserat under 4 veckor sedan skolan slutade.

Därför blev jag väldigt förvånad över ditt intryck och var tvungen att ringa ner till Norrviken (jag bor tyvärr för långt bort för att åka och titta själv) och höra vad som hänt. Statusen i Nordtyska är att i den blå mittenplanteringen har lobelian tyvärr drabbats av svamp vilket inte går att åtgärda utan kommer att tas bort och ev ersättas. Däremot de sex stora orange planteringarna runtomkring är jättefina och det är synd att du missade dem som består av bl a majs, recin, solrosor, röd salvia, ekorrkorn, och flera olika sorters tagetes.

Även elevrabatterna på väg in har fått väldigt positiv respons och har inspirerat många så här långt.

I övrigt kan jag inte tänka mig att parken kan ha sjangserat eller drabbats av "vanvård" på endast två veckor.

Vi trädgårdsmästarelever som går nu har en hög ambition att parken ska vara fin och har lagt ned mycket tid och energi på parken med de resurser vi har. Naturligtvis skulle parken se betydligt bättre ut med mer personal, men det är ändå en fantastisk vacker plats. Hoppas att du och vi andra får tillfälle och möjlighet att besöka parken i framtiden trots allt.

Mattias Månsson
Trädgårdsmästarelev
Norrvikens Trädgårdar, Akademi Båstad

P.S HelenJ du behöver knappast fasa för att åka dit. Om du var nöjd med hur det såg ut tidigare lär du inte bli besviken i år heller.

Hej såg ditt inlägg om hur du upplevde Norrvikens Trädgårdar.
Jag läser till trädgårdsmästare på Norrviken och är en av de som planerat, planterat och skött om bland annat just Nordtyska planteringen. När jag lämnade Norrviken för 2 veckor sedan var allt superfint efter en jätteinsats av de som praktiserat under 4 veckor sedan skolan slutade.

Därför blev jag väldigt förvånad över ditt intryck och var tvungen att ringa ner till Norrviken (jag bor tyvärr för långt bort för att åka och titta själv) och höra vad som hänt. Statusen i Nordtyska är att i den blå mittenplanteringen har lobelian tyvärr drabbats av svamp vilket inte går att åtgärda utan kommer att tas bort och ev ersättas. Däremot de sex stora orange planteringarna runtomkring är jättefina och det är synd att du missade dem som består av bl a majs, recin, solrosor, röd salvia, ekorrkorn, och flera olika sorters tagetes.

Även elevrabatterna på väg in har fått väldigt positiv respons och har inspirerat många så här långt.

I övrigt kan jag inte tänka mig att parken kan ha sjangserat eller drabbats av "vanvård" på endast två veckor.

Vi trädgårdsmästarelever som går nu har en hög ambition att parken ska vara fin och har lagt ned mycket tid och energi på parken med de resurser vi har. Naturligtvis skulle parken se betydligt bättre ut med mer personal, men det är ändå en fantastisk vacker plats. Hoppas att du och vi andra får tillfälle och möjlighet att besöka parken i framtiden trots allt.

Mattias Månsson
Trädgårdsmästarelev
Norrvikens Trädgårdar, Akademi Båstad

P.S HelenJ du behöver knappast fasa för att åka dit. Om du var nöjd med hur det såg ut tidigare lär du inte bli besviken i år heller.
HelenJ
CITAT (mattegbg @ 11-08-2010, 14:31) *

Mattias - jag vet hur ni sliter precis som vi gjorde. Men faktum kvarstår att slitet inte räcker, pga pengabrist förfaller parken mer och mer för varje år. Och det är egentligen det jag tycker är värst, att trots allt slit får besökarna inte en positiv upplevelse av den här hundraåriga kulturskatten. Sen beror det förstås lite på vad man väntat sig också. Tror man att parken ska vara i klass med Sofiero eller Wij är det självklart man blir besviken.

Elevrabatterna i år är så himla läckra att bara de är värda ett besök! blomma.gif
mojan
Var i Norrviken i fjol och då var elevrabatterna inspirerande. Jag tog foton och har "härmat" lite av de roliga idéerna jag fick.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon