Sidor: 1, 2
Gossen Ruda
Jag skyller min glömska på att jag är född 6 år efter krigsslutet.
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 09-08-2010, 21:42) *
Jag skyller min glömska på att jag är född 6 år efter krigsslutet.

ett bra år! tummenupp.gif
Blomstertanten
CITAT (AndersKbg @ 09-08-2010, 21:21) *
Vi ska ta hand om de invandrare som behöver det, inget snack om saken, men vi ska definitivt inte acceptera att utomeuropéer driver upp vår brottsstatistik, speciellt inte den grövre.

Men det är alltså okej om de är européer? confused.gif Eller menar du att det bara är utomeuropéer som driver upp brottsstatistiken? dunno.gif Eller att det bara är dom som begår de grövre brotten? g.gif
AndersKbg
CITAT (Blomstertanten @ 09-08-2010, 21:45) *
Men det är alltså okej om de är européer? confused.gif Eller menar du att det bara är utomeuropéer som driver upp brottsstatistiken? dunno.gif Eller att det bara är dom som begår de grövre brotten? g.gif

Vet inte om man ska bemöta dina medvetna missuppfattningar men okej:

"Driver man upp" en statistik så är det inte enbart en grupp det handlar om. "Vi" européer ingår givetvis i samma diagram. Ska försöka skriva enklare nästa gång.
gnon49
Har du inte ett europeiskt utseende eller ett namn som låter europeiskt så har du en uppförsbacke i stort sett med allt i Sverige. Myndigheter,företag,bank,bostad, överallt finns graderingen av dig som människa. Visst, jag tycker att vi skall begränsa invandringen rejält, men är man svensk medborgare så skall man givetvis behandlas som just svensk medborgare. Annars får vi förortsghetton typ rosengård. Men sverige är bara pk på ytan. Att tala klarspråk är att häda. Och förlorarna är svenskar med invandrarbakgrund och udda namn.
Gita
CITAT (malcolm @ 09-08-2010, 21:02) *
Samma tankegångar verkar dock finnas, främlingshat och rädsla för andra människor/kulturer.

Fast jag måste säga att det finns inslag i en del kulturer som jag helt tar avstånd från. Exemplvis kvinnosynen bland en del invandrare och den s.k. hederskulturen.
Kallar du det för rädsla eller rasism?
Gita
Pirum
CITAT (Jan Lindgren @ 09-08-2010, 18:23) *
Hej!
Som far till ett par av andra generationens invandrare så protesterar jag mot påståendena att de generellt begår mer brott än andra. Mina barn är kvalificerade forskare inom en statlig forskningsanläggning och är noggrannt kontrollerade av säkerhetspolisen. Svenska staten ha alltså ett stort förtroende för dem trots att de är andra generationens invandrare. Undrar om mitt barnbarn är accepterad som riktig svensk?

Strunta i var brottslingarna kommer ifrån. Lås in dem länge istället och utvisa de som ej är svenska medborgare.
MVH
Jan Lindgren

Väl talat.

(Nu fortsätter jag med lite allmänt svammel ej riktat direkt till ovanstående postare)

Tyvärr kan vi väl inte utvisa EU-medborgare lika enkelt som förut (såvida de inte är tiggare, då går det tydligen väldigt enkelt, hm...), men brottslighet (såväl inhemsk som uthemsk) måste bekämpas hårdare. Både proaktivt och reaktivt (i brist på bättre ord), både med arbete mot segregation och med åtgärder för att minska arbetslöshet. Och längre straff, speciellt för återfallsförbrytare.

Trist nog verkar segregationen uppmuntras av de flesta politiska partier, det är iaf få partiledare som bor i Biskopsgården eller Hjällbo här i Göteborg, exempelvis, så där är nog en lång väg att gå. Inte bara den geografiska segregationen förresten, den ekonomiska segregationen ökar också och det är väl måhända den som skapar mest split i samhället - även om bilbrännarna här i Göteborg inte främst anger pengabrist som motivation utan snarare brist på fantasi - det är roligt att bränna bilar när man är uttråkad helt enkelt.

Vi talar här om främst våldsbrottslighet (eftersom tråden startade på det temat), vad gäller generell kriminalitet gissar jag att en typisk markör på en brottsling är, tja, att han (för sådana är det nog oftast) bär slips och bor i stor villa. Är helt övertygad om att skattefusk, och andra former av kriminella ekonomiska handlingar, är mer utbrett bland människor med stora tillgångar än med små.

Man kan notera att jag ovan buntar ihop slipsbärarna till en grupp, och det är lite det som är det farliga med att diskutera vårdslöst - lika lite som alla slipsbärare är kriminella, lika lite är gruppen invandrare kriminella. Eller, nu är jag snäll mot slipsbärarna. Det skiljer dessutom enormt mellan subgrupperna inom gruppen "invandrare", flera invandrargrupper är säkerligen mer hederliga än "svensken" i snitt.

Oavsett om man säger att "anmälningsbenägenheten" är högre i Sverige, snackar om "mörkertal" och annat filifjokus, så är det ett faktum att det begås många våldtäkter i Sverige. De flesta inomhus, av någon offret känner. Men utomhusvåldtäkterna ökar, och det är rationellt att oroa sig över det. Risken att bli överfallen utomhus är väldigt liten, men jag oroar mig för att min sambo, eller någon annan jag känner, ska råka illa ut.

Ibland kritiseras media för att spä på rädslan genom att köra löpsedlar om våldtäkter och misshandelsfall, men jag menar att så allvarliga brott SKA ligga på löpet. Man SKA inte snacka tyst om gruppvåldtäkter, det vore att håna offren. Den dag en gruppvåldtäkt inte hamnar som förstanyhet ska det sannerligen ha hänt något annat väldigt jävligt för att kunna motivera en sådan undanskuffning.

Angående signalement bör polisen försöka maximera chansen till en korrekt utredning (och dom), och då kan de inte gå ut med fantombilder etc som kan förvirra vittnen, men samtidigt kan ju brist på signalement försvåra ett uppklarande av brottet. I vilken mån polisen ska samarbeta med media kan man diskutera. Om polisen hemlighåller signalement så kanske inte media bör spekulera och röja signalement. Om polisen däremot går ut med signalement, då bör nog media välja att antingen publicera hela, eller inget. Inte klippa och klistra (vilket har hänt, mest klippa vad jag sett).
Motti
Män från icke skidåkande nation har en annan kultur och får inte ha sex före äktenskap,kvinnorna hålls åtskillda från alla män utom far och bröder dessutom bär många slöja Burka osv.När innvandrare kommer till Norden och ser våra kvinnor i ibland ganska vulgära kläder eller flickor som festar vilt och är ute långt in på nätterna !ja då blir det ju en chck för dom alltså tror de att våra flickor är fritt byte ,de borde få bättre information om vår nordiska kulltur när de kommer hit ,våra flickor är inte fritt villebråd bara för de har en annan livstil klädstil och religon eller för att kvinnor och flickor i norden är gämnlika med män (nästan i alla fall)våldtäktsmän som är innvandrare ska skickas hem då de inte respekterar nordens kvinnor och deras frihet.Man får ta seden dit man kommer och leva efter det landets lagar,det får ju vi svenskar göra när vi åker utomlands på semester eller när vi tex flyttar till Arabiska länder i mellan östern som är musslimska.
Aqvakul
Pirum!
Kul att se dig igen, det var ett tag sen... smiley_small_hug.gif
AndersKbg
CITAT (Aqvakul @ 09-08-2010, 22:32) *
Pirum!
Kul att se dig igen, det var ett tag sen... smiley_small_hug.gif

Haha, det här fick mig att garva lite.
Du är moderator och den som gick tvär-OT på grund av glädje.

Men det är bra. Mer sånt!
tepa
Hur i helvete kan ni fråga en sån här sak. Kan en svensk våld-ta, mera än en norskfödd? Har jag förstått
frågan rätt? Vad är det för skillnad på om man är född svensk, eller norsk? Jag undanber mig såna här konstiga
debattunderlägg. Men vá faaa----aaaan ? Vad är det ni säger? Skulle en infödd svensk vara mera benägen till
att våldta en annan, mer än en infödd norsk ? Hur skall JAG uttrycka mig, jag som är infödd finsk i Åbo och in-
flyttad till Åland för några år sen ?

Hälsn Tepa
Motti
Våldta är ju inte ett normalt betende det handlar om dominans,statistiskt set så har vi nog fler våldtäktsmän i Sverige eftersom vi är fler invånare här än i Norge,bara en gissning!Vådltäkter förekommer i alla länder dessutom,inte specifikt för Norden alls.
Piccante
CITAT (Motti @ 09-08-2010, 23:06) *
Våldta är ju inte ett normalt betende det handlar om dominans,statistiskt set så har vi nog fler våldtäktsmän i Sverige eftersom vi är fler invånare här än i Norge,bara en gissning!Vådltäkter förekommer i alla länder dessutom,inte specifikt för Norden alls.

Sverige och Norge är lika iofs men det kan även vara skillnader i lagstiftning hur brott bedöms och vad som räknas som våldtäkt och benägenheten att anmäla. Förmodligen finns det ett stort mörkertal i båda länderna med som gör jämförelser osäkra.
bergvallmo
CITAT (tepa @ 09-08-2010, 22:47) *
Hur i helvete kan ni fråga en sån här sak. Kan en svensk våld-ta, mera än en norskfödd? Har jag förstått
frågan rätt? Vad är det för skillnad på om man är född svensk, eller norsk? Jag undanber mig såna här konstiga
debattunderlägg. Men vá faaa----aaaan ? Vad är det ni säger? Skulle en infödd svensk vara mera benägen till
att våldta en annan, mer än en infödd norsk ? Hur skall JAG uttrycka mig, jag som är infödd finsk i Åbo och in-
flyttad till Åland för några år sen ?

Hälsn Tepa

Läs solstorms första inlägg med länk, så kanske du förstår frågeställningen...
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 09-08-2010, 21:27) *
En grov generalisering - om man ska sortera efter nationalitet så finns det såväl europeiska som utomeuropeiska länder, vars medborgare är klart överrepresenterade i statistiken - och tvärtom.

Japp, och det har nog ett samband med varför folk från vissa länder har lättare att accepteras i Sverige. Om dom accepteras för att dom har låg brottslighet eller om dom har låg brottslighet för att dom accepteras kan man fråga sig. Så här skriver BRÅ om olika nationaliteters brottslighet:
CITAT
Andelen personer som är misstänkta för brott är större i grupper från vissa
geografiska områden än från andra. Det gäller till exempel personer från
vissa delar av Afrika och Västasien. Andelen personer från Nordafrika som
är misstänkta för brott under perioden är till exempel nästan fyra gånger
högre än vad den ”borde” vara med utgångspunkt från deras andel av befolkningen.
De som kommer från västra Europa, från Sydostasien och från
USA, Kanada, Australien och Nya Zeeland tillhör de grupper som i minst
utsträckning är misstänkta för brott bland de utrikes födda.

Att folk från just de platser som anges som mera brottsliga utgör en så stor del av invandringen till Sverige är lite olyckligt.
Myosotis
CITAT (Huggorm @ 09-08-2010, 17:21) *
Det där med taxikörande hjärnkirurger är jag ganska säker på är en myt...

Jag har i alla fall träffat en tandläkare från Ryssland som fick gå igenom i princip hela utbildningen en gång till, det tog flera år innan hon fick börja jobba som tandläkare. wacko.gif

CITAT (Gossen Ruda @ 09-08-2010, 21:09) *
Nazisterna var väl bara mot judar om jag kommer ihåg rätt.

Hoppsan.
malcolm
CITAT (Gossen Ruda @ 09-08-2010, 21:09) *
Nazisterna var väl bara mot judar om jag kommer ihåg rätt.

Du minns fel, zigenare, svarta, homosexuella, förståndshandikappade mfl. var också lovligt byte och hamnade i koncentrationslägren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon