|
malcolm
12-08-2010, 17:04
Vad säger ni om följande artikel i Expressen idag? http://www.expressen.se/debatt/1.2093746/p...in+kommentar%21Personligen anser jag att samma regler skall gälla på sjön som på land.
*Stintan*
12-08-2010, 17:53
CITAT (malcolm @ 12-08-2010, 18:04)  Vad säger ni om följande artikel i Expressen idag? http://www.expressen.se/debatt/1.2093746/p...in+kommentar%21Personligen anser jag att samma regler skall gälla på sjön som på land. Absolut och det ska gälla oavsett båtens storlek! Knäppa lagstiftare
Snöflinga
12-08-2010, 17:54
CITAT (malcolm @ 12-08-2010, 18:04)  Vad säger ni om följande artikel i Expressen idag? http://www.expressen.se/debatt/1.2093746/p...in+kommentar%21Personligen anser jag att samma regler skall gälla på sjön som på land. Absolut och att han sedan sa att tjejen rattat båten fritar honom inte det minsta. Det var första gången hon gjorde det också  Skulle ni överlåta ratten till någon som aldrig kört förut ? Icke jag.
Gunilla T
12-08-2010, 17:55
Håller med dig Malcolm - grabben är bara sur för att han åkte fast. Dåligt underbyggda argument!
malcolm
12-08-2010, 18:00
CITAT (Gunilla T @ 12-08-2010, 18:55)  Håller med dig Malcolm - grabben är bara sur för att han åkte fast. Dåligt underbyggda argument! Liknar tonårsursäkter enl. mig, vad då...jag...? Har ingen motordriven båt numera men att sätta mig i kanoten påverkad av alkohol skulle aldrig falla mig in, lika illa som att sätta sig på en cykel när man har druckit.
Huggorm
12-08-2010, 18:35
Icke desto mindre har han en del poänger. Att ha samma regler för biltrafik med millimeterprecision i 110km/ och bör båtar som tuffar omkring på sjön är lite löjligt. Antingen är reglerna för bilar för slappa, eller de för båtar för hårda. På sjön utsätter man in princip inte någon annan än sig själv för fara, och därför tycker jag att det kan få vara lite friare där. Byråkrati och regler finns det nog av ändå.
malcolm
12-08-2010, 18:42
CITAT (Huggorm @ 12-08-2010, 19:35)  Icke desto mindre har han en del poänger. Att ha samma regler för biltrafik med millimeterprecision i 110km/ och bör båtar som tuffar omkring på sjön är lite löjligt. Antingen är reglerna för bilar för slappa, eller de för båtar för hårda. På sjön utsätter man in princip inte någon annan än sig själv för fara, och därför tycker jag att det kan få vara lite friare där. Byråkrati och regler finns det nog av ändå. Hur många drunknade hittas inte med gylfen öppen när de drullat överbord från ekor och liknande när de stannat för en pisspaus...
Huggorm
12-08-2010, 18:48
CITAT (malcolm @ 12-08-2010, 19:42)  Hur många drunknade hittas inte med gylfen öppen när de drullat överbord från ekor och liknande när de stannat för en pisspaus... Lika många hittas flytande i åar och älvar som rinner genom städerna, där det råkat ur för samma sak efter en blöt natt på krogen. Ekor är hur som helst undantagna från lagen, dom får man framföra trots att man är stupfull.
malcolm
12-08-2010, 18:57
CITAT (Huggorm @ 12-08-2010, 19:48)  Lika många hittas flytande i åar och älvar som rinner genom städerna, där det råkat ur för samma sak efter en blöt natt på krogen. Ekor är hur som helst undantagna från lagen, dom får man framföra trots att man är stupfull. ..och det gör sjöfylla okej då...?
Huggorm
12-08-2010, 18:59
CITAT (malcolm @ 12-08-2010, 19:57)  ..och det gör sjöfylla okej då...? Att nästan enbart personen själv råkar illa ut gör att reglerna kanske inte måste vara riktigt så stränga
Gossen Ruda
12-08-2010, 19:04
I Sverige är det inte förbjudet att aktivt ta livet av sig, inte ens att försöka. Om man inte samtidigt bryter mot någon lag.
Gunilla T
12-08-2010, 19:07
Fast Huggorm..detdär är nog inte riktigt korrekt att endast personen själv råkar illa ut. När man fått lite alkohol i kroppen kör en del som galningar, inte kul att ligga förtöjd vid en strand eller brygga när galningarna kommer i hög fart och drar upp svall så ankaret släpper och båten hackar i bryggan eller åker upp på land...
Smala farleder är farliga, ännu farligare blir det när dårarna kommer i full fart..att det inte händer mera olyckor på sjön är en gåta så som en del beter sig.
Huggorm
12-08-2010, 19:10
CITAT (Gunilla T @ 12-08-2010, 20:07)  Fast Huggorm..detdär är nog inte riktigt korrekt att endast personen själv råkar illa ut. När man fått lite alkohol i kroppen kör en del som galningar, inte kul att ligga förtöjd vid en strand eller brygga när galningarna kommer i hög fart och drar upp svall så ankaret släpper och båten hackar i bryggan eller åker upp på land...
Smala farleder är farliga, ännu farligare blir det när dårarna kommer i full fart..att det inte händer mera olyckor på sjön är en gåta så som en del beter sig. Det är inte enbart fyllerister som gör så
Gunilla T
12-08-2010, 19:16
Det brukar höras på volymen i båten om folket ombord inte är nyktra...det första av våra sinnen som påverkas av alkohol är hörseln..
Huggorm
12-08-2010, 19:17
CITAT (Gunilla T @ 12-08-2010, 20:16)  Det brukar höras på volymen i båten om folket ombord inte är nyktra...det första av våra sinnen som påverkas av alkohol är hörseln.. Förvisso, men det är inte säkert att föraren hör till de berusade. Man hör ofta samma från bilar där det sitter ett gäng fyllskallar, men chauffören brukar vara någorlunda nykter.
Ja jo visst kan man tycka om detta, hur många av er har båt ? Jag är uppvuxen med träeka har ägt själv sedan dess plastekor, 2 träsnipor o nu en styrpulpet. Jag tycker att båttrafiken ökat markant de senaste åren på havet och vettet är inte det bästa vare sig man är nykter eller inte hur folk kör på havet!
När det gäller alkohol så dricker jag inte själv när jag är ute o kör båt men kan tycka lite som Huggorm sa att det fanns en poäng i inlägget på aftonbladet....bilar är en sak o båtar en annan. Ser gärna en gräns på alkohol men kanske inte riktigt så hårt som för att köra bil.
Huggorm
12-08-2010, 20:08
CITAT (Tikka @ 12-08-2010, 21:01)  Ser gärna en gräns på alkohol men kanske inte riktigt så hårt som för att köra bil. Precis, det tror jag är den optimala lösningen. Att man inte skall köra båt när man är ordentligt full är vi nog alla överens om, men om man tar sig en öl samtidigt som man pilkar makrill så tror jag inte det gör varken till eller från.
CITAT (Huggorm @ 12-08-2010, 21:08)  Precis, det tror jag är den optimala lösningen. Att man inte skall köra båt när man är ordentligt full är vi nog alla överens om, men om man tar sig en öl samtidigt som man pilkar makrill så tror jag inte det gör varken till eller från. o dom som pilkar omfattas inte precis av nuvarande lag....
Huggorm
12-08-2010, 20:12
CITAT (Ralf @ 12-08-2010, 21:10)  o dom som pilkar omfattas inte precis av nuvarande lag.... Nja, det går att pilka från större eller snabbare båtar också
Aqvakul
12-08-2010, 20:14
CITAT (Huggorm @ 12-08-2010, 21:08)  Precis, det tror jag är den optimala lösningen. Att man inte skall köra båt när man är ordentligt full är vi nog alla överens om, men om man tar sig en öl samtidigt som man pilkar makrill så tror jag inte det gör varken till eller från. Det låter väl rimligt...
CITAT (malcolm @ 12-08-2010, 18:04)  Vad säger ni om följande artikel i Expressen idag? http://www.expressen.se/debatt/1.2093746/p...in+kommentar%21Personligen anser jag att samma regler skall gälla på sjön som på land. Jag tycker han har helt fel o försöker skyla över sitt eget ansvar. Självklart skall man inte köra båt heller efter att ha druckit. Olika mskor tål olika mkt. Hade han 0,6? Det är rätt mkt. kanske kan han dricka mkt o hålla sig "skärpt" men mga andra kan det inte. Pinsamt att dra in att kompisen fick köra som inte hade kört innan. Polisen kanske gjorde tt misstag där men han hade gjort ett mkt större.
CITAT (Huggorm @ 12-08-2010, 21:12)  Nja, det går att pilka från större eller snabbare båtar också Folk som har så snabba båtar pilkar inte mkt Fö övrigt åkte ju tex Persbrant o många andra fast med den gamla lagstiftningen.
Nja det vet jag inte om jag håller med om....kompisen har en båt med en 90hk motor just för att sticka ut o fiska snabbt o lätt bla makrill (fast han dricker inte heller på havet). O där jag fiskar finns en hel del både stora o små båtar som fiskar makrill.
Ändrat felstavning.
0-tolerans både på vägar och vatten!! Man MÅSTE väl inte dricka alltid??
Bengalow
12-08-2010, 20:30
Stora båtar, små båtar...Åker man inte fast om man cyklar och är full? Varför skall båtägare/sjötrafikanter ha respit mot fyllerilagen? Är dom ett annat slags människor eller...?
Platinum
12-08-2010, 20:49
Det är bra att det finns kontroller även på vatten, men att likställa båtförsel med bilåkning vet jag inte om jag vill göra. En racerbåt går ju fort likt en speedwaybil medan en handrodd träeka är mer likt en cykel i hastighet, ju högre hastigheten är desto större är ju risken att skada sig/andra vid kollision...ju snabbare/större fordon desto hårdare straff tycker jag.
Sen en annan sak man kan fundera över är att det är lag på att samtliga färdandes i samma bil skall ha bilbälte, hur många båtförare åker på böter för att inte medpassagerare har flytväst? Båda kan ju vara en livförsäkring menar jag.
Det är skillnad på att ro båt och köra motorbåt !att ro och ta sig ett par öl är ganska ofarligt och risken är lite att man ror på någon,att åka motorbåt och dricka vill jag jämföra med rattfylleri ! ja visst en starköl kan man ta men inte mer,kör man motorbåt full eller onykter kan man åsamka mycket mer skada tex genom att köra över tex en Robåt eller in i en skara båtar tex an regatta.Svårt att ro ihjäl någon !men däremot kan man utsätta sig själv för fara som Malcom påpekar,en del får för sig att stå upp i båten och pissa ! Malcom har rätt hur många drunknade har inte hittats med jylfen öppen!Och en sak till !ha alltid flytväst på dig på sjön det kan rädda ditt liv.Vi kör aldrig vår motorbåt onyktra, efter att ha set "Kustbevakningen " på TV så har man fattat ett och annat.
herkules
12-08-2010, 22:30
vad är det för fel på nolltolerans? att vara på sjön är ju en njutning i sig, då behövs ingen alkohol.
Vissr kan man vara på sjön utan öl !men en öl slår inte ihjäl någon.
netaave
12-08-2010, 22:48
0-tolerans är det enda vettiga, på sjö som på land.
andersen
12-08-2010, 22:49
CITAT (Motti @ 12-08-2010, 23:41)  Vissr kan man vara på sjön utan öl !men en öl slår inte ihjäl någon. Men omdömet,blir kanske ett annat? som i sin tur kan leda till att någon dör, inga droger vare sig i båt eller annat fordon är ok.
Men !om du har en robåt och tar EN starköl vem kan du ha ihjäl då ?`på en insjö ?möjligtvis dig själv men det är nästan omöjligt !skillnad på Smögern osv där det är flera hundra människor som är onyktra i alla sorters båtar,men här i vår sjö näää !
andersen
12-08-2010, 23:07
Är det inte ditt eget liv värt något? om inte så tror jag att dina anhöriga och vänner tycker att det är det.
Är helt säker på att en starköl kan avgöra om du orkar ta dej iland även i en liten insjö.
malcolm
12-08-2010, 23:11
CITAT (herkules @ 12-08-2010, 23:30)  vad är det för fel på nolltolerans? att vara på sjön är ju en njutning i sig, då behövs ingen alkohol.  CITAT (Motti @ 12-08-2010, 23:54)  Men !om du har en robåt och tar EN starköl vem kan du ha ihjäl då ?`på en insjö ?möjligtvis dig själv men det är nästan omöjligt !skillnad på Smögern osv där det är flera hundra människor som är onyktra i alla sorters båtar,men här i vår sjö näää ! I vilket vattendrag en människa än försvinner så påkallar det pådrag från räddningsstjänsten och oro från anhöriga fast nu handlade det ju inte om EN öl.
Men kära nån !En starköl kan väl inte dimma igen förståndet !men fem kan det.
andersen
12-08-2010, 23:27
CITAT (Motti @ 13-08-2010, 00:12)  Men kära nån !En starköl kan väl inte dimma igen förståndet !men fem kan det. Jo det tror jag, en starköl motsvarar 8,75 cl ren sprit. men jag vet inte säkert= är näst intill nykterrist.
en starköl är = en snapps inte kan man mista förståndet på det !
det vill säga en normal starköl på 5,00 procent
andersen
12-08-2010, 23:44
CITAT (Motti @ 13-08-2010, 00:35)  en starköl är = en snapps inte kan man mista förståndet på det !
det vill säga en normal starköl på 5,00 procent Mista förståndet... 118100 säjer att en starköl motsvarar 8,75 cl ren sprit... 118100
malcolm
13-08-2010, 12:01
CITAT (andersen @ 13-08-2010, 00:44)  Mista förståndet... 118100 säjer att en starköl motsvarar 8,75 cl ren sprit... 118100De har räknat på 7%-ig starköl fast den "normala" styrkan brukar ligga runt 5,2% vilket motsvarar ca. 6,5 cl 40%-ig sprit. Rättat inlägg: 6,5 cl skulle det vara, inte %
Meriona
13-08-2010, 13:07
En knop är inte ens 2 km/timme. Jag håller definitivt med Motti om att man knappast kan skada nån om man ror och tar en öl. Möjligen om man skär sig själv på ölburken.
Men de här fartdårarna som kan komma upp i farter på både 30 och 40 knop kan köra ihjäl folk (och det händer ju också nästan varje år) även när de är nyktra, om de då har sprit i kroppen så blir de naturligtvis ännu mindre lämpliga att stå vid ratten.
Själv dricker jag aldrig så länge jag är på sjön, men när man väl ligger tryggt i hamn är det gott med ett glas vin eller glögg, man har ju semester.
andersen
13-08-2010, 13:18
Ja ja jag får väll gemej, jag har ju inget eller liten kunskap om sprit, har inte varit påverkad på 30år.
Bengalow
13-08-2010, 14:12
Men herredumilde, du har väl inte glömt att räkna andersen? 5,2-5,5 % alkohol i 33 cl bärs = 1.72-1,75 cl ren alkohol motsvarar 4,3-4,5 cl starksprit á 40%, d.v.s. en "liten" snaps. Det blir man påverkad av, men knappast full eller oreglerlig. Möjligtvis lite pratsam... 8,75 cl ren alkohol, som du påstod, motsvarar 22 cl 40%ig starksprit. Det är en jäkla skillnad.
malcolm
13-08-2010, 16:19
CITAT (Meriona @ 13-08-2010, 14:07)  En knop är inte ens 2 km/timme. Jag håller definitivt med Motti om att man knappast kan skada nån om man ror och tar en öl. Möjligen om man skär sig själv på ölburken. 1 knop är 1,852 km/tim och en träeka med en 3 hästars motor på kommer utan vidare upp i 5 knop vilket lätt kan döda en simmande människa med tanke på tyngden bakom.
malcolm
13-08-2010, 16:24
Citat från artikeln:
"Sjösäkerhetsrådet är noga med att understryka att de absolut flesta olyckorna till sjöss sker i små båtar; alltså precis de båtar som undantagits från den nya lagen. Ett svårförståeligt tvärtom-resonemang."
malcolm
13-08-2010, 16:40
CITAT (Tikka @ 12-08-2010, 21:01)  Ja jo visst kan man tycka om detta, hur många av er har båt ? Jag är uppvuxen med träeka har ägt själv sedan dess plastekor, 2 träsnipor o nu en styrpulpet. Jag tycker att båttrafiken ökat markant de senaste åren på havet och vettet är inte det bästa vare sig man är nykter eller inte hur folk kör på havet! Jag har ingen båt numera men har haft, paddlar bara kanot nu för tiden men ser ofta vettvillingar på sjön, både berusade och sådana som jag tror är nyktra. Det är 5 knops hastighetsbegränsning i den sjö där jag paddlar mest men ändå är det folk som åker vattenskidor där. Verkar som en del tror att sjön är en fristad där man kan bete sig hur som helst, det eldas, fiskas, sups och skrålas lite hur som helst ute på öarna och nedskräpningen skall vi inte bara tala om.
Meriona
13-08-2010, 17:27
CITAT (malcolm @ 13-08-2010, 17:19)  1 knop är 1,852 km/tim och en träeka med en 3 hästars motor på kommer utan vidare upp i 5 knop vilket lätt kan döda en simmande människa med tanke på tyngden bakom. Vad menar du egentligen Malcolm är 1,852 inte mindre än 2? Och det var RO det var frågan om, inte puttra med motor. Det ska vara en jävel till att ro i 5 knop.
malcolm
13-08-2010, 18:26
CITAT (Meriona @ 13-08-2010, 18:27)  Vad menar du egentligen Malcolm är 1,852 inte mindre än 2? Och det var RO det var frågan om, inte puttra med motor. Det ska vara en jävel till att ro i 5 knop. Många drunknar även från roddbåtar oberoende av fart.
Meriona
13-08-2010, 18:30
CITAT (malcolm @ 13-08-2010, 19:26)  Många drunknar även från roddbåtar oberoende av fart. Ja men att drunkna har väl inget med sjöfylleri att göra? Sjöfylleri/rattfylleri-lagen är till för att skydda övriga trafikanter. Jag kan lika gärna drutta i spat från bryggan, om jag är full. Eller ramla i gatan från en pall. Och dö. Men det är knappast straffbart att dö. Hoppas jag iallafall, vad jobbigt det skulle bli för de efterlevande.
Solstorm
13-08-2010, 19:56
Jag tror att värstingarna på sjön, de som blåser på med full fart alldeles för nära andra båtar, oftast är nyktra. Dåligt sjövett är det många som har och jag tror inte att det hjälper med varken promillegräns eller båtkörkort för dem. Många vill vara rediga och brassa när de kommer ut på sjön, ofta är det de som har måttlig sjövana. Kanske någon slags potensfärstärkning kanske. De som puttrar på i lugn fart och som kanske har tagit två öl är knappast till fara för någon.
Absolut samma regler som på land ... nolltolerans!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|