|
Hej
Jag har typ skippat potatis, socker, vitt mjöl och ris/pasta i någon månad, och har gått ner fyra kilo i vikt. Har inte mycket att gå ner, väger 57 kg till mina 160 centimeter. Alltså det är den här metoden som kallas GI. Finns det färdig chokladmousse pulver att köpa, som innehåller sötningsmedel i stället för socker?
Hälsn Tepa
Anki på Öland
14-08-2010, 15:57
Skitlätt att göra själv utan socker! Smält i vattenbad 50 gr. mörk choklad - välj en med minsta möjliga socker och hög chokladprocent - tillsammans med 1 msk smör. Separera 2 ägg och vispa upp var för sig - häll ½ tsk vaniljpulver (riven vaniljstång) i gulan. Vänd ihop allting och ställ i skålar i kylen en stund. Busgott att servera med lite färska hallon och lite vispgrädde på toppen!! Anki
BelovedAngel
14-08-2010, 17:28
Sötningsmedel är väl inte direkt att rekommendera...
CITAT (BelovedAngel @ 14-08-2010, 17:28)  Sötningsmedel är väl inte direkt att rekommendera... Inte? Vet att det innehåller en massa jox, men inga KOLHYDRATER ! Det är DOM jag vill undvika... Hört från flera håll att det ökar aptiten, kanske, men innehåller det något annat, som inte är BRA ? Hälsn Tepa
BelovedAngel
18-08-2010, 17:39
Varför vill du undvika kolhydrater? Tyvärr har media blåst upp att kolhydrater är farligt, vilket inte stämmer för fem öre. Är det så att man inte är fysiskt aktiv för fem öre, bå behöver man inte så mycket kolhydrater. För övrigt, alla individer behöver kolhydrater. Det viktiga är att välja bra kolhydrater. Det finns inte tillräckligt med underlag för att diskutera om hur pass nyttiga / onyttiga samt hur dåligt för miljön sötningsmedel är...
*Stintan*
18-08-2010, 17:47
CITAT (BelovedAngel @ 18-08-2010, 18:39)  Varför vill du undvika kolhydrater? Tyvärr har media blåst upp att kolhydrater är farligt, vilket inte stämmer för fem öre. Är det så att man inte är fysiskt aktiv för fem öre, bå behöver man inte så mycket kolhydrater. För övrigt, alla individer behöver kolhydrater. Det viktiga är att välja bra kolhydrater. Det finns inte tillräckligt med underlag för att diskutera om hur pass nyttiga / onyttiga samt hur dåligt för miljön sötningsmedel är... Folk käkar inte bara fel kolhydrater utan även alldeles för mycket! Det finns inga vetenskapliga belägg för att kroppen behöver en massa kolhydrater. Helt kolhydratfritt är det svårt att äta och inte heller önskvärt men de flesta vanliga människor skulle må bättre av att dra ner på kolhydraterna.
BelovedAngel
18-08-2010, 18:58
CITAT (*Stintan* @ 18-08-2010, 18:47)  Folk käkar inte bara fel kolhydrater utan även alldeles för mycket! Det finns inga vetenskapliga belägg för att kroppen behöver en massa kolhydrater. Helt kolhydratfritt är det svårt att äta och inte heller önskvärt men de flesta vanliga människor skulle må bättre av att dra ner på kolhydraterna. Ja, det stämmer. Det gäller att lyssna på sin kropp och äta det den behöver. Mat är kroppens bränsle. Våra muskler behöver kolhydrater för att orka. Att de flesta människor skulle må bättre av att dra ner på kolhydrater håller jag med om, förutsatt att dessa individer inte är fysiskt aktiva. Att dra ner på kolhydrater och vara fysiskt aktiv är ingen bra kombination.
Anki på Öland
18-08-2010, 20:13
CITAT (BelovedAngel @ 18-08-2010, 19:58)  ................. Att dra ner på kolhydrater och vara fysiskt aktiv är ingen bra kombination. Går alldeles utmärkt det också!! Anki
BelovedAngel
18-08-2010, 20:18
CITAT (Anki på Öland @ 18-08-2010, 21:13)  Går alldeles utmärkt det också!! Anki Inget jag skulle rekommendera. Beror givetvis på hur mycket man drar ner på kolhydrater och vilken grad och intensitet av fysisk aktivitet.
*Stintan*
18-08-2010, 20:30
CITAT (BelovedAngel @ 18-08-2010, 21:18)  Inget jag skulle rekommendera. Beror givetvis på hur mycket man drar ner på kolhydrater och vilken grad och intensitet av fysisk aktivitet. Finns många som inte håller med dig.
Ha ha, det var chokladmoussé, kalorisnål, vi skulle prata om. Beloved, jag försöker gå ner lite till i vikt. är egentligen inte överviktig, men jag HAR vägt 52 kg som vuxen, och jag var inte spinkig då. Nu väger jag 56,5. Till mina 160 cm. Jag har också ökat på motionerandet, tidigare bara promenerat och cyklat. Nu också joggat litet dessutom. Jag har också lagt bort socker, vitt bröd, potatis och pasta. Äter istället mera grönsaker och mörkt bröd och fullkornspasta.
Hälsn Tepa
BelovedAngel
20-08-2010, 19:10
CITAT (*Stintan* @ 18-08-2010, 21:30)  Finns många som inte håller med dig. Finns ingen idé att diskutera här ens.  Förstår Tepa, lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|