|
Vi har en gammal trädgård med en massa fina gamla fruktträd (fem äppelträd och tre päronträd). Träden är underbara och jag vill absolut ha kvar dem, men jag hinner inte med att ta hand om all frukt!! Jag har gallrat en massa under sommaren, nu äter jag äpplen flera gånger om dagen, bakar äppelkaka, torkar äpplen för att ha i müslin, gör äppelmos... Har gjort en kompost som är ny för i år och tänkte att jag kunde lämpa av en massa fallfrukt där. Men efter att ha tömt en dags skörd, så inser jag att om allt skulle läggas där skulle komposten snart bestå av bara frukt... Så nu är det massvis av vändor till returpunkten som gäller ändå och massor av tid som jag inte har! Älskar verkligen min trädgård, och tycker om att gå och fixa och greja, men när man känner att tiden inte räcker till känns det inte roligt...
Har du inga släkt o vänner (eller grannar) som vill ha frukt och som kan komma o plocka?
Annars är äpplesaft mumsigt, på vissa ställen kan man även lämna in frukt t musteri och få egen äppelmust.. Gott oxå att frysa in äpple o päron (skalade och i klyftor) och ha till pajer o annat mumsigt i vinter??
Var bor du? Framåt vintern köper jag gärna äpplen att lägga ut till rådjuren och fåglarna. De behöver inte vara av bästa kvalitet, bara de inte är genomruttna. I vintras gick det åt massor när det var så mycket snö. Jag bor i södra Bohuslän.
Olle
CITAT (Labrat @ 16-08-2010, 10:12)  Har du inga släkt o vänner (eller grannar) som vill ha frukt och som kan komma o plocka? Jag ger bort massor redan! Jobbar som lärare och tar med mig äpplen till alla barn på friluftsdagar och liknande. Då blir jag av med ett par hundra per gång...  Tyvärr har jag inte lika lätt att hitta någon som kan hjälpa till att plocka dem...  CITAT (Olle A @ 16-08-2010, 10:51)  Var bor du? Framåt vintern köper jag gärna äpplen att lägga ut till rådjuren och fåglarna. De behöver inte vara av bästa kvalitet, bara de inte är genomruttna. I vintras gick det åt massor när det var så mycket snö. Jag bor i södra Bohuslän.
Olle Hade ju varit perfekt. Bor i Östergötland, så det blir kanske lite för långt att åka...
Solstorm
16-08-2010, 12:32
Kan du inte sätta upp en lapp i affären och på jobbet :
Kom och plocka så mycket äpplen ni vill för 10 kr på tisdag och fredag kl 16
Jag tror att ett superbilligt pris lockar mer än gratis. Eller sätt upp en insamlingsbössa:
Skänk 50 kr till Pakistan och ni får plocka så mycket äpplen ni vill
Bolltistel
16-08-2010, 12:43
Det var fint gjort Olle. Överlevde all kiden vintern?
CITAT (Bolltistel @ 16-08-2010, 12:43)  Det var fint gjort Olle. Överlevde all kiden vintern? Alla kiden som regelbundet kom till matplatsen överlevde åtminstone till våren (sedan har jag ingen koll) men en gammal mager bock gick inte att rädda utan hittades död på senvintern. Olle
CITAT (Solstorm @ 16-08-2010, 13:32)  Kan du inte sätta upp en lapp i affären och på jobbet :
Kom och plocka så mycket äpplen ni vill för 10 kr på tisdag och fredag kl 16
Jag tror att ett superbilligt pris lockar mer än gratis. Eller sätt upp en insamlingsbössa:
Skänk 50 kr till Pakistan och ni får plocka så mycket äpplen ni vill Tack för tipset! Kanske ska prova det...
Jag har ett äppelträd som ger hur mycket frukt somhelst - hinner inte med! Förstår då om du har många träd och frustrationen.
Är allt sommarfrukt?
Funderat på att köra det till ett musteri?
Gjorde äppelsaft med plommon och vanilj i igår - blev hur gott som helst, gjorde några burkar med mos och ska ta och torka lite äppelringar idag, tänkte jag. Har då ändå slängt några korgar med dålig frukt på komposten och givit bort två stora påsar. Och ÄNDÅ är det MASSOR med äpplen kvar. Egentligen ska man väl inte gnälla - för jag gnäller ju lika mycket de år det blir mindre skörd - men det är lite hektiskt just nu...
Monica zon 1
18-08-2010, 09:55
Har vänner med samma "problem" de har löst det med äpple fskördefester. Bjuder in vänner, grannar o bekanta vid olika tillfällen, alla kommer o plockar äpplen (vitsen är ju att slipa plocka), sen tar alla med sina äpplen hem och gör något med dem, sedan bytas det saft, gele, chutney och annat gott med varndra.
kerstin z5-6
18-08-2010, 14:01
I sin egen trädgård måste" man inget alls.. Man tar vara på det man vill ger bort till de som vill ha o slänger resten (för min del i skogen ..älg gillar äpplen
Platinum
18-08-2010, 14:41
Vad gör jag av alla mina äpplen som du inte redan nämnt? Hmm... * Äpplen konserverade i sockerlag. * Pastöriserad äppelmust. * Äppelsaft
Bondbönan
18-08-2010, 14:53
Vi har också samma "problem"... Har också en äppelkompost, frysen full med mos och påsar med äppelklyftor. Men nu har vi fått hjälp! Nästan varje kväll kommer två unga älgar till vår tomt och mumsar glatt i sig fallfrukten! Mycket praktiskt, tycker vi! Det tycker dock inte de andra i vårt villaområde, men jag tycker det är skoj!
Vad roligt, Bondbönan! Jag ser att du inte bor så långt härifrån, så du kanske har äpplen som jag kan få köpa till mina kompisar framåt vintern?
[attachment=54037:R_djur.jpg]
Olle
Gunilla T
18-08-2010, 17:37
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-08-2010, 15:01)  I sin egen trädgård måste" man inget alls.. Det klokaste jag hört på länge Jag gör ingenting av frukten..plockar och sätter i jordkällaren för att ha till fåglar, rådjur och älgar när vintern kommer.
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-08-2010, 15:01)  I sin egen trädgård måste" man inget alls.. Man tar vara på det man vill ger bort till de som vill ha o slänger resten (för min del i skogen ..älg gillar äpplen  Fast några måsten finns det allt... även om man inte tar till vara på frukten, så måste man ändå ta hand om all fallfrukt. Och bara det tar ganska mycket tid... suck... Men tack ändå för alla tips!
Inga från Närke
20-08-2010, 20:15
CITAT (Nila @ 20-08-2010, 12:08)  Fast några måsten finns det allt... även om man inte tar till vara på frukten, så måste man ändå ta hand om all fallfrukt. Och bara det tar ganska mycket tid... suck... Men tack ändå för alla tips!  Du kanske ska beskära träden lite hårdare så det inte är så många grenar till nästa år som bär frukt.
vanjalarsa
22-08-2010, 14:08
Att mata älgar och rådjur i tättbebyggt område är inte bra. Jag körde äpplen till skogen. Nu har jag tagit ner mitt stora äppelträd. Vackert när det blommade men aldrig några fina äpplen. Men äpplen i massor. Vi slet och släpade med säckar och körde till skogen. Skönt att slippa det slitet. mvh vanjalarsa
kerstin z5-6
22-08-2010, 19:13
Jag bor i skogen  Äppelträden placerades redan från början i ett woodland där de får släppa sin fallfrukt som de vill, de år jag inte har lust att ta upp den
Jag bor också i skogen! [attachment=54244:Hemma.jpg] Olle
vanjalarsa
22-08-2010, 21:09
CITAT (Olle A @ 22-08-2010, 20:49)  Jag bor också i skogen! [attachment=54244:Hemma.jpg] Olle Då är det ju alldeles utmärkt! mvh vanjalarsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|