Full version: Grönsaksfrön
sophiegrace
Hej!

Förra året flyttade jag till ett litet gårdshus och fick i våras en bit av trädgårdslandet av mina hyresvärdar att odla på. Det är första gången jag överhuvudtaget intresserar mig för att olda så jag är helt grön. Till saken hör att jag har haft svåra problem med min ekonomi i ett par år eftersom jag varit sjukskriven. Jag visste att det skulle komma att underlätta för mig om jag odlade en del själv men hade svårt att köpa in fröpåsarna i våras. Därför skulle jag gärna ta emot tips på om de finns grönsaker man själv kan fixa fram nya frön på till nästa säsong och hur man gör då. Sallad till exempel? Var kommer salladsfröna ifrån till plocksallad? Om jag väntar tillräckligt länge , kan jag då använda fröna från inne i squasharna till nya plantor?

Tacksam för tips!
Sophie
EKLO
Till exempel sallatsfrön kostar ju i allmänhet inte så mkt att köpa, och de håller i flera år om du förvarar dem torrt - jag menar alltså att du kanske inte kan så alla frön i en påse (det blir ju ruskigt mkt sallat) - men de går ju att spara några år. Och vill du kan du låta några salladsplantor vara så går de så småningom upp i en "stam" och börjar blomma. De fröna tar du då vara på när de mognat.

Så funkar det ju med de flesta grönsaker, utom de som egentligen är tvååriga (de flesta rotsaker som palsternacka, rödbeta - förmodligen också morot och ex.vis rotselleri - dem får man lämna i landet över vintern så går de upp i "stock/stam" säsongen därpå, och på stocken blommar de.

Men som sagt - några grönsaksfröpåsar är ju inte så dyrt, och räcker flera år.

Det finns några grönsaker som har dålig grobarhet om man sparar frön i påsarna - jag vet att palsternacka och koriander hör dit, kanske finns det några till, men de allra flesta kan du så lite av och spara frön till ett annat år. Och fråga vänner/bekanta/grannar - ofta får folk frön över som de ändå inte vill spara.
Solstorm
Flera sorter kan man låta gå i blom och spara fröna på. Det är inte säkert att avkomman blir precis likadan som moderplantan. En del grönsaker blommar inte förrän andra året.
Åsa, mälardalen zon 2
Squash, pumpa och liknande bör man köpa frön av om man inte har hindrat dem att korspollinera sig, vissa pumpor kan ju ex. korsa sig med squash och liknande. +Har man F1 sorter så blir fröavkomman ofta inte så bra och inte helt lik plantan man tog fröerna ifrån. Har man ickehybrider och har kontrollerad pollinering så blir avkomman lik moderplantan.

Kolla in Runåbergs hemsida enda fröfirman som ger kunderna handfasta råd om hur man odlar och skördar eget frö + de säljer mest sorter som ej är F1 hybrider.
Peztis
Vill passa på att tipsa om att här på Odla har vi haft lite olika frökedjor, bl a en med just grönsaksfröer.
Där kan man få tag på många fina fröer av sådant man inte visste ens fanns samtidigt som man kan bli av med av det som man har för mycket av.

Jag hoppas att det senare i år eller i vinter startar en ny kedja med grönsaksfröer för det var så jätteskoj!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon