|
Hej! För några år sedan var jag sugen på att köpa en svamp/bär-tork och läste på lite. Jag torkade mina örter/frukt/svamp mm i bastun och det gick ju bra men sista året fick vi mottfjärilar (tror jag de heter) och de lade sina larver/ägg i allting och det var ett litet helsike att bli av med dem (hade sjå ett par år efter......äckligt) det var då jag började funderade på en sån tork.
Nåväl idag köpte jag en, OBH Nordica. Glad och ivrig sökte jag på Odla om allt som hade med torkmaskiner att göra.......då slog det mig att det var ju Evermat jag kollat på då förut. Men nu är det gjort..... Av vad jag funnit här så är det lite blandade meningar om dessa olika maskiner.
Men så nu på kvällen funderade jag lite......jag pysslar ju lite med badbomber/doftkuddar mm...kan man torka blomblad i denna tork med?? Rosor, lavendel och sånt?? Kan, kan man säkert förståss men jag menar är det någon här som testat??
När jag torkar blomblad och då framförallt rosor på tidningar i en mörk bastu blir ju färgen så "dassig" och trist.
Edit;....en fråga till...såna där plastpåsar med "stängningsanordning", vet ni vad jag menar? När man bara drar upptill på påsen och så försluts den med två plastremsor liksom? Vet nån var kan man köpa dem i olika storlekar?
Jag har själv en OBH nordica svamp/bärtork o om inte jag minns fel fanns det lite info om torkning av annat i den lilla boken som följde med  Jag är jättenöjd med min tork o torkar mest svamp i den men har även torkat apelsinskivor till juldekoration i den med bra resultat! Tyvärr har jag inte testat att torka blomblad med du ska absolut försöka att göra det! Tror det kommer att gå bra bara du håller lite koll så  Lycka till!
CITAT (Tikka @ 17-08-2010, 21:29)  Jag har själv en OBH nordica svamp/bärtork o om inte jag minns fel fanns det lite info om torkning av annat i den lilla boken som följde med  Jag är jättenöjd med min tork o torkar mest svamp i den men har även torkat apelsinskivor till juldekoration i den med bra resultat! Tyvärr har jag inte testat att torka blomblad med du ska absolut försöka att göra det! Tror det kommer att gå bra bara du håller lite koll så  Lycka till! Apelsinskivor...åh vilket bra tips!!! Tack!! Hur lång tid tog det ungefär att torka dem?? Brukar göra äppelkransar till jul av torkade äppelskivor men att göra en med apelsin och kanel...mmmm. Jodå det fanns ett litet blad med....men det var inte så mycket att hurra för direkt.
Jadu nu är det ett tag sedan så jag vet inte men det tog en stund o fina blev dom  Boken ja...tänkte att det stod lite om tider för olika grejor man torkar där i. Annars så testa dig fram om inte någon annan här kan ge nåt bra svar som oxå har en tork
CITAT (Tikka @ 17-08-2010, 22:01)  Jadu nu är det ett tag sedan så jag vet inte men det tog en stund o fina blev dom  Boken ja...tänkte att det stod lite om tider för olika grejor man torkar där i. Annars så testa dig fram om inte någon annan här kan ge nåt bra svar som oxå har en tork  Oki, tack så jättemycket för tipset!! Nu poppar det upp en massa ideér...hela nypon...och... (julpysseltankar) MEN nu är det ju bara augusti sååå..  ...... Svamp/äpplen och örter ska provas först!
Puttar lite...
....en fråga till...såna där plastpåsar med "stängningsanordning", vet ni vad jag menar? När man bara drar upptill på påsen och så försluts den med två plastremsor liksom? Vet nån var kan man köpa dem i olika storlekar?
Kolla tradera, sök på zippåsar, förslutningsbara påsar. Mvh Fenja
CITAT (Fenja @ 17-08-2010, 22:57)  Kolla tradera, sök på zippåsar, förslutningsbara påsar. Mvh Fenja Just det..stort tack Fenja...zippåsar så heter de ju!!
Överbölingen
17-08-2010, 22:15
Vi har en helt vanlig torkolla. Finns på bild i "mina album" på AoT forum. Lufttorkning. Bär, frukt, svamp eller kryddknippen vilar på insektsnätramar. Ställningen har 5 st 50 x 80cm ramar så den sväljer en hel del. Verkar det vara mycket flygfän så hänger vi över en bit odlingsduk. Kött torkar vi i ugnen* eller röker kött och fisk. *Har inte provar att lufttorka tinat djupfryst kött. Någon som vet om det går. Tidpunkt april – maj.
Red Top
17-08-2010, 22:17
Jag har en Evermat sedan drygt tio år. Är mycket nöjd med den. Har aldrig torkat blomblad i den. Har inte behövt.  Skulle tro att det går bra. Det är ju lätt att reglera värmen. Till svamp, frukt, bär, tomater och kött är den toppen. Toppits Zipperpåsar brukar jag köpa på ICA. Gillar dem skarpt. IKEA har en variant, men där måste man själv trycka ihop förslutningen. Blixtlåsvarianten är bättre tycker jag.
CITAT (Red Top @ 17-08-2010, 23:17)  Jag har en Evermat sedan drygt tio år. Är mycket nöjd med den. Har aldrig torkat blomblad i den. Har inte behövt.  Skulle tro att det går bra. Det är ju lätt att reglera värmen. Till svamp, frukt, bär, tomater och kött är den toppen. Toppits Zipperpåsar brukar jag köpa på ICA. Gillar dem skarpt. IKEA har en variant, men där måste man själv trycka ihop förslutningen. Blixtlåsvarianten är bättre tycker jag. Tomater...ja just det, det hade jag inte tänkt på! Vad mycket gott man kan göra och vad roligt att kunna ta tillvara på allt och spara (torka/frysa..mm) Antar att allting man torkar tappar lite i smak men ändå! ICA ska besökas! Kanon! Tack!!
Red Top
18-08-2010, 17:07
Det tappar inte i smak. Snarare tvärtom. Smaken koncentreras.
Det är som med kryddor. Använder man färska, får man använda mkt mer än när man har torkat dem. Rosmarin och timjan t ex.
CITAT (Red Top @ 18-08-2010, 18:07)  Det tappar inte i smak. Snarare tvärtom. Smaken koncentreras.
Det är som med kryddor. Använder man färska, får man använda mkt mer än när man har torkat dem. Rosmarin och timjan t ex. Ah...men det är ju verkligen skitbra!! (ursäkta språket)
Rabarber...någon som provat att torka dem? Nä nu ska jag sluta fråga så mycket om torkning... (för ett tag i alla fall)
Hmmmm.....en sak till bara.... Jag ska inviga torken i morrn och undrar...om jag lägger olika saker i den, tex, svamp på ett plan och kryddor på ett annat plan. Tar det smak av varandra då? Min känsla säger att det gör det.
Ska man köra en sak in taget?
Meriona
27-08-2010, 20:13
Min "svampfröken" säljer Stöckli Torkar. Ska tydligen bara jättebra säger alla. De torkar frukt, bär, svamp, blommor, allt i den där. Har inte testat själv den är ganska dyr. 1700 kr, då får man med 4-5 ollor/ållor hur stavas det?
ingrid fuxwall
27-08-2010, 21:39
CITAT (Suz @ 18-08-2010, 20:55)  Rabarber...någon som provat att torka dem? Nä nu ska jag sluta fråga så mycket om torkning... (för ett tag i alla fall) Har torkat rabarber
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|