|
Ska ni ha kräfftskiva ? eller äter ni kräfftor med familjen bara?eller äter ni kräfftor året runt från ICA och Willys ,skulle vara intressant att höra var ni köper era kräfftor privat eller i affär.Enda gången man får bära sig åt som en Viking slurpa slaffsa o slabba och sjunga nubbevisor falskt
Äter inte kräftor ... jämställer dem med snytbaggar och annan ohyra.
Men all sin da då  det som är så gott ,älskar alla skaldjur både gubben och jag.Vad äter du istället då ?
Ska ha kräftskiva på fredag  Köper kräftor av polare som har fiskeaffär så då blir det väl privat antar jag, ibland kokar jag havskräftorna själv men i år handlar jag färdigkokta. Äter kräftor/skaldjur när andan faller på när än på året. Ja en öl o nubbe det hör till
*Stintan*
17-08-2010, 23:38
Älskar kräftor och kan sitta alldeles för mig själv och smaska i mig ett lass. Brukar köpa av en jag känner som fiskar själv.
Nä, huvva! Möjligen skalade stjärtar... Mvh Fenja
Vifiskade kräfftor förföra lördagen och av någon anledning fick inte alla rum i kärlet så jag var ju alldeles tvungen att äta upp fem stycken i smyg sent på kvällen Vifunderar på att låna byalagets tält och sätta upp i trädgården och ha kräfftskiva för alla vänner
Solstorm
18-08-2010, 00:08
Äter kräftor lite då och då hela året. Köper oftast direkt från fiskare och ibland från fiskebil. Jag är den i familjen som äter mest och kan lassa in rejält. Havskräftor såklart.
men uch då :)havskräfftor nu får jag nog hämta haklappen  gud så gott det är dreglar bara jag tänker på dom!Vi är välsignade här med en fisk och skaldjursaffär vi börjar bli stammisar där
Monica M zon 4
18-08-2010, 06:22
Jag gillar kräftor! Har förmånen att bli bjuden på kräftskiva hos kompisar varje år. Då frossar vi i havskräftor. Slurpar inte så mycket men äter kräftstjärtar och dricker gärna nubbe och sjunger! Köper nån låda kräftor på ica ibland när jag längtar för mycket efter kräftor.
Aqvakul
18-08-2010, 06:24
ja, fast helst lite lugnt och civiliserat hemma - kräftskivor blir lätt lite stökiga....
Monica M zon 4
18-08-2010, 06:25
Lugna och civiliserade kräftskivor brukar det bli nu för tiden. Kärringen börjar bli gammal och orkar inte med för mycket röj!
Aqvakul
18-08-2010, 06:34
CITAT (Monica M zon 4 @ 18-08-2010, 07:25)  Lugna och civiliserade kräftskivor brukar det bli nu för tiden. Kärringen börjar bli gammal och orkar inte med för mycket röj! Jo, de var stökigare förr - men det är alltid någon som ska skåla i tid och otid...
Platinum
18-08-2010, 06:41
Hade kräftmiddag med familjen förra helgen och är bjuden på en mer traditionell kräftskiva till nästkommande helg. Det är frysta kräftor det inhandlas nu för tiden.
Jaaaaa...!! Äter kräftor flera gånger per säsong. Det är så gott! Åt en omgång för ett par veckor sen och ska äta om ett par veckor igen. Köpte såna här, dom var helt ok och smakade som kräftor ska göra:  Några andra ni kan rekommendera? Brukar köpa några lådor och spara i frysen till suget sätter in i vinter.
*Stintan*
18-08-2010, 07:03
Kan man ens jämföra havskräftor (som jag ser en del äter) med den vanliga röda härliga signal- eller flodkräftan? För mig blir det lite som att jämföra kräftor med räkor. För mig är det långt ifrån samma sak.
CITAT (Berith @ 18-08-2010, 07:42)  Jaaaaa...!! Äter kräftor flera gånger per säsong. Det är så gott! Åt en omgång för ett par veckor sen och ska äta om ett par veckor igen. Köpte såna här, dom var helt ok och smakade som kräftor ska göra:  Några andra ni kan rekommendera? Brukar köpa några lådor och spara i frysen till suget sätter in i vinter. Jasså är denna bra? Har ni läst några test över de godaste o mest prisvärda i frysdisken i affären. För övrigt är krabba ännu godare:)
Läste det här testet - allt om mat - men efter att jag redan köpt mina. Blev iaf glad över att dom fick (medel-)bra betyg. "Goda- men små. Pandalus kinesiska (Kräftkungen special med kräftstjärtar) 16–20, 26–36 Liten och god, med betoning på liten. Mild och len i smaken. Bra till kräftskivan, de här vill man äta många av. Betyg: 3"
Aqvakul
18-08-2010, 07:31
CITAT (*Stintan* @ 18-08-2010, 08:03)  Kan man ens jämföra havskräftor (som jag ser en del äter) med den vanliga röda härliga signal- eller flodkräftan? För mig blir det lite som att jämföra kräftor med räkor. För mig är det långt ifrån samma sak. För mig är det inte heller samma sak, gott bådadera men absolut inte utbytbara storheter.. Havskräftor är väl en typisk västkusttradition...
Solstorm
18-08-2010, 07:41
Jag har aldrig ätit svenska insjökräftor men vet att frysta importkräftor inte kommer i närheten av havskräftor.
Är det stor skillnad på svenska insjökräftor och frysta importerade?
Vi har ätit kräftor ett par gånger redan, hade en liten lugn kräftskiva i måndags med goda vänner här, naturligtvis havskräftor de andra smakar dy tycker jag iaf, smaken är som baken ju
Anki på Öland
18-08-2010, 08:27
Älskar kräftor, ja nästan alla skaldjur egentligen..... önskar jag kände någon jag kunde köpa "hemfiskade" av men får tyvärr nöja mig med köpekräftor - i och för sig oftast inget fel på dom! Äter lika gärna själv som i sällskap. Har smakat havskräftor en gång, ingen större hit tyckte jag, minns inte att det just smakade något om dom..... Anki
Myosotis
18-08-2010, 08:56
CITAT (netha @ 18-08-2010, 00:30)  snytbaggar  Äter inte heller kräftor, kunde inte ens förmå mig att smaka på den tiden jag åt kött.
Jag har ätit kräftor 1 gång och förstod inte alls storheten med kräftor. Så det blev 1 gång och aldrig mera.
Aqvakul
18-08-2010, 09:05
Köpte billigaste paketet jag hittade och vi blev mer än nöjda - igår såg jag ett test och då hade våra utsetts som "sämst"....
CITAT (Aqvakul @ 18-08-2010, 10:05)  Köpte billigaste paketet jag hittade och vi blev mer än nöjda - igår såg jag ett test och då hade våra utsetts som "sämst"....  Vilket test var det? Vad skall då de med bäst smak smaka?
*Stintan*
18-08-2010, 10:01
CITAT (Solstorm @ 18-08-2010, 08:41)  Jag har aldrig ätit svenska insjökräftor men vet att frysta importkräftor inte kommer i närheten av havskräftor.
Är det stor skillnad på svenska insjökräftor och frysta importerade? I de flesta fall ja eftersom det är få importerade som är goda. Havskräftor är något helt annat och borde inte ens jämföras.
CITAT (Alba @ 18-08-2010, 09:59)  Jag har ätit kräftor 1 gång och förstod inte alls storheten med kräftor. Så det blev 1 gång och aldrig mera. Men 1 gång är ingen gång prova igen  Första gången jag åt sushi sa jag aldrig mer...sen provade jag några gånger till o nu äter jag det ofta
hattstugan
18-08-2010, 10:13
Äter gör jag men föredrar krabba!
Chamomille
18-08-2010, 10:49
Fiskar, kokar och äter. Namminamm!!!
malcolm
18-08-2010, 12:16
Äter absolut kräftor, jättegott men tycker havskräftor är överreklamerade eftersom de inte smakar så mycket enligt min mening fast de är rätt goda de med fast på ett annat sätt. Ibland kan jag köpa ett paket kräftor och bara njuta för mig själv, öl och nubbe till är inte nödvändigt. Kräftstjärtar i saltlag är goda de med men helst skall det vara hela kräftor som man får pilla med själv. Älskar skaldjur överhuvud taget men har aldrig testat ostron och varje höst köper jag minst en krabba där jag tycker "smöret" under skalet är godast.
CITAT (Tikka @ 18-08-2010, 11:12)  Men 1 gång är ingen gång prova igen  Första gången jag åt sushi sa jag aldrig mer...sen provade jag några gånger till o nu äter jag det ofta  Det brukar jag också säga till de som inte äter surströmming.
Huggorm
18-08-2010, 12:26
Smakar inte havskräftor ungefär samma som kräftor om man kokar dom på samma vis med salt och dill? Vi brukade fiska krabba förr i tiden och koka så, och det smakade snarlikt.
malcolm
18-08-2010, 12:37
CITAT (Alba @ 18-08-2010, 13:20)  Det brukar jag också säga till de som inte äter surströmming. Jag har ätit surströmming två gånger, första och sista.
CITAT (hattstugan @ 18-08-2010, 11:13)  Äter gör jag men föredrar krabba! Japp knappt före kräftan men så mkt olika smakupplevelser det finns i krabban och den går att äta från hur länge som helst...
malcolm
18-08-2010, 12:48
CITAT (xlxl67 @ 18-08-2010, 13:38)  Japp knappt före kräftan men så mkt olika smakupplevelser det finns i krabban och den går att äta från hur länge som helst... En skapligt stor krabba delat på två med bröd och sallad till blir man dessutom mätt på.
anne-li i olofstorp
18-08-2010, 12:56
Absolut!!! Fast då får det vara havskräftor..... Munnen full med dy kan jag få någon annan gång......
Gossen Ruda
18-08-2010, 15:15
Äta kräftor? Ja, vad skall man annars ha dem till? Husdjur? Förut åt jag hemfiskade flodkräftor, det var en del av traditionen men sen kom pesten... Man har visserligen planterat in kräftor igen men nu får de klara sig själva. Havskräftor duger också, lite mer mat på dem men mycket dyrare än att fiska själv.
mamamaggan
18-08-2010, 15:27
CITAT (Huggorm @ 18-08-2010, 13:26)  Smakar inte havskräftor ungefär samma som kräftor om man kokar dom på samma vis med salt och dill? Vi brukade fiska krabba förr i tiden och koka så, och det smakade snarlikt. Min mamma kokade inte havskräftor på samma sätt som flodkräftor så de fick sin " egen " smak . Hon kokade dem som man kokar hummer , ingen dill alltså. Har kollat efter recept på nätet och ser där att man kokar dem med krondill men det tror jag aldrig att jag sett att man haft . Vi ska på kräftskiva nästa helg , vi kokar alltid kräftorna tillsammans . Vi har redan ätit kräftor ett par gånger bara min man och jag . Nyfångade och nykokta varje gång.
Jag älskar skaldjur! Gubben fiskar kräftor och vilken fantastisk skillnad det är på färska kontra frysta!! Men har vi fest brukar vi få dryga ut med frysta! En kollega till mig (en man) köpte av en vän färska havskräftor, de låg i en låda med is. Dagen efter sa han vid fikat på jobbet att "Usch det där var verkligen ingen höjdare och köttet satt ju som berg!!" Då frågade jag om han inte hade kokat dem..."Kokat?? Skulle man koka dem??" svarade han
malcolm
18-08-2010, 17:08
Blir kräftskiva i radhusområdet snart och jag är en given gäst, kul att träffa grannarna också. *slurp*
CITAT (Alba @ 18-08-2010, 13:20)  Det brukar jag också säga till de som inte äter surströmming. Helt rätt, det har jag ätit ett par gånger
Meriona
18-08-2010, 18:47
Kräftor tycker jag är ganska överskattade, vare sig det handlar om havsvarianten eller insjödito. GOTT! Jajamen som sjutton! Men när man bara äter rompen och petar lite ur klorna så är det ett kilopris som är högre än för guld! Blir jag bjuden så äter jag, men inte sjutton köper jag själv.
Chamomille
18-08-2010, 19:08
CITAT (Meriona @ 18-08-2010, 19:47)  Kräftor tycker jag är ganska överskattade, vare sig det handlar om havsvarianten eller insjödito. GOTT! Jajamen som sjutton! Men när man bara äter rompen och petar lite ur klorna så är det ett kilopris som är högre än för guld! Blir jag bjuden så äter jag, men inte sjutton köper jag själv. Men du... Det goaste sitter ju i kroppen...  Tack käre sambo att ha kastar huvet/kroppen på min tallrik.
Meriona
18-08-2010, 19:12
CITAT (Chamomille @ 18-08-2010, 20:08)  Men du... Det goaste sitter ju i kroppen...  Tack käre sambo att ha kastar huvet/kroppen på min tallrik.  Låter som om du och Wilmer skulle gå på kräftis ihop och jag och din sambo på en annan. Jag avskyr hjärn-slörp!
Chamomille
18-08-2010, 19:26
CITAT (Meriona @ 18-08-2010, 20:12)   Låter som om du och Wilmer skulle gå på kräftis ihop och jag och din sambo på en annan. Jag avskyr hjärn-slörp!  Gladeligen. Ärslena kan ni få.
Meriona
18-08-2010, 19:46
Är jag ensam om att pella bort tarmen?
Irene_L
18-08-2010, 19:50
CITAT (Meriona @ 18-08-2010, 20:46)  Är jag ensam om att pella bort tarmen? Nejdå, inte är du ensam inte...klart man tar bort tarmen!
Meriona
18-08-2010, 19:52
CITAT (Irene_L @ 18-08-2010, 20:50)  Nejdå, inte är du ensam inte...klart man tar bort tarmen!
Chamomille
18-08-2010, 20:11
vicken tarm?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|