caprifol
Vi har fått in en gräshoppa (el liknande?) i huset, och den håller på att driva mig till vansinne. Hur många dygn den funnits här vet jag inte men den hade tydligen boat in sig någon gång under helgen och var inflyttad i söndags kväll.

Ljudet är inte det det vanliga kontinuerliga gnidandet som man hör utomhus utan ett kort gnissel följt av 5-10 sekunders tystnad, gnissel o s v. Det kan pågå i upp emot en timme för att sedan försvinna för ett tag och återkomma. När jag tycker jag lokaliserat den och - enligt ljudet av döma - borde stå alldeles inpå den - då tystnar den helt. Jag tror fanskapet sitter och flinar åt mig någonstans. Min man, som "inte längre kan höra syrsornas sång" tycker jag är helt nojjig när jag studsar upp och ner i soffan, men det är fruktansvärt enerverande och omöjligt att koppla bort. Vi har en ganska öppen planlösning i den del av huset där den håller till så även om den förflyttar sig kan jag inte stänga in den i ett litet utrymme.

Någon som vet nå't? Var brukar de sitta när de är inomhus? Hur länger lever de? Och vad lever de av? Jag har altandörren öppen när jag är hemma så den borde hitta ut.
caprifol
Alba
Usch den vill jag inte ha inne.
Jag läste på nätet att det kommit en art som upptäckts på flera håll i Sverige nu i sommar.

Det kanske är den som hälsar på hos dig.

Om du googlar hittar du massor om denna gräshoppa.
Fenja
Det har varit mycket gräshoppor i år, rena invasionen när det var som varmast. Tack och lov har de hållit sig ute här. Katterna håller sig sysselsatta i alla fall biggrin.gif
Mvh
Fenja
Motti
Första gången jag hör att någon har Gräshoppor inne !är du säker på att det är en gräshoppa har du set den?tänker bara på att de nya frysarna kan ge ifrån sig märkliga läte,jag trodde första veckorna här när vi flyttat in att vi hade fågelungar inne,jag menar bara att det kan vara ljud från elektronic kyl o frys värmepump osv.annars får du helt enkelt köppa en Sprayflaska Radargift och spraya med;)
emmas matte
Hus-syrsa???
skogstroll
jag har jättemycket gräshoppor, det syns när jag vattnar då hoppar det åt höger och vänster. Har även vårtbitare men ingen av ovanstående stör mig inomhus tack och lov. Stora rackarns myror har jag däremot i badrummet ibland, de verkar tycka det är jättekul att jaga mina fötter...
Snöflinga
Men usch då fear.gif
caprifol
Hej! ÄNTLIGEN är problemet/oljudet ur världen. Efter att ha letat högt och lågt utan resultat och till slut börjat tvivla på mig själv är fridstöraren nu borta. Den har alltså levt inomhus minst en vecka, men igår kväll, när vi kom hem efter tre dygn på landet, satt en stor, brun gräshoppa fullt synlig på en säng. Nu har den förpassats ut där den hör hemma - och det bevisades att ljuden inte satt i mitt huvud, vilket min man till slut började antyda.
Myosotis
Jaså det var en gräshoppa! Tack för facit, man har ju undrat vad svaret skulle bli. Trodde nog mer på syrsa eller något åt det hållet.
Gossen Ruda
CITAT (caprifol @ 23-08-2010, 13:32) *
Hej! ÄNTLIGEN är problemet/oljudet ur världen. Efter att ha letat högt och lågt utan resultat och till slut börjat tvivla på mig själv är fridstöraren nu borta. Den har alltså levt inomhus minst en vecka, men igår kväll, när vi kom hem efter tre dygn på landet, satt en stor, brun gräshoppa fullt synlig på en säng. Nu har den förpassats ut där den hör hemma - och det bevisades att ljuden inte satt i mitt huvud, vilket min man till slut började antyda.

Och var är bilden? Kräket måste bestämmas.
caprifol
Jaaa så klart! Borde ju ha tänkt på att fota den, men efter att ha letat efter kräket i nästan en vecka slängde jag snabbt som 17 en flik av överkastet över den och skakade ut den i friheten. Dumt förstås - men ber om överseende... tänk på att den plågat mig så länge...

Den såg i alla fall ut som en "vanlig" gräshoppa (hmm - hur ser månntro en ovanlig ut?) men var mer brun än grön.

edit: stavfel
Gossen Ruda
Jaja, man skall inte gråta över en otagen bild men det hade varit roligt att bestämma krypet. En liten brun sak som har ett kort "tsst" och som upprepas med jämna mellanrum är Buskvårtbitaren. Mest igång på kvällen och natten. Lätt att höra, så länge hörseln fungerar, men svår att få syn på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon