Sidor: 1, 2
netha
Bröllopsresan var ingen muta

Hur i fridens namn kan man komma på att anmäla prresent som muta!?

Nog för att jag är helt emot kungahuset, men .....

*Stintan*
Verkligen skitlöjligt!
xlxl67
Det var löjligt men eftersom Sverige är en demokrati så kan man anmäla sådant här.
Förresten "Svenska avundsjukan" är bara en myt. Det finns överallt...
Snöflinga
Ja, det är så man skäms ninja.gif
Piccante
Är väl inte så konstigt. Ringer du till hovet och frågar om någon kunglighet kan inviga ett äldreboende eller en gymnasieskola i din kommun så skickar de inte ens en avdankad syssling till kungen men ska en miljardär inviga sin senaste fabrik Kina eller ett storföretag ska etablera sig på ny plats så kommer kungen själv och tar första spadtaget.

Det är en av landets rikaste män som lånat ut privatjet, lyxyacht och sommarvilla till tronföljaren. Tror du han kommer förvänta sig gentjänster????
netha
CITAT (Markus_H @ 20-08-2010, 22:27) *
Är väl inte så konstigt. Ringer du till hovet och frågar om någon kunglighet kan inviga ett äldreboende eller en gymnasieskola i din kommun så skickar de inte ens en avdankad syssling till kungen men ska en miljardär inviga sin senaste fabrik Kina eller ett storföretag ska etablera sig på ny plats så kommer kungen själv och tar första spadtaget.

Det är en av landets rikaste män som lånat ut privatjet, lyxyacht och sommarvilla till tronföljaren. Tror du han kommer förvänta sig gentjänster????

Har ingen större koll på sådant ... men tycker ändå att just detta ärende nått bottenmärkens bottenmärke ... skäms faktiskt (lite ovilligt) eftersom jag är anti monarki.
Solstorm
Om det tex vara en gåva från samtliga minkfarmar och man sedan fick se henne gå omkring i minkpäls hade ni tyckt likadant då? Eller om det var ett utländskt bilföretag och man sedan såg henne köra det bilmärket, vad hade ni tyckt då?

Fast just i detta fallet handlade det väl om dyslexi och det kan väl ingen klaga på om hon ger hjälpen till dyslektierna en skjuts.
Aqvakul
CITAT (Markus_H @ 20-08-2010, 22:27) *

Det är ju tyvärr detta det gäller. De som har makt fixar åt varandra, medan vanligt folk inte är något värda. Det märkliga är att det accepteras just när det gäller kungahuset. I andra sammanhang är vi betydligt mer kritiska...
andersen
CITAT (netha @ 20-08-2010, 22:13) *
Bröllopsresan var ingen muta

Hur i fridens namn kan man komma på att anmäla prresent som muta!?

Nog för att jag är helt emot kungahuset, men .....

Helt klart att det är en muta,företagen står i kö för att bli kunglig hovlevrantör och använda sig av det i marknadsföring.
netha
CITAT (Solstorm @ 20-08-2010, 22:41) *
Om det tex vara en gåva från samtliga minkfarmar och man sedan fick se henne gå omkring i minkpäls hade ni tyckt likadant då? Eller om det var ett utländskt bilföretag och man sedan såg henne köra det bilmärket, vad hade ni tyckt då?

Fast just i detta fallet handlade det väl om dyslexi och det kan väl ingen klaga på om hon ger hjälpen till dyslektierna en skjuts.

? och vad har dyslexi med deras bröllopsresa att göra?
Har jag missat något väsentligt i fallet`?
ängsvädd
Det skulle ha dömts som en muta om det inte gällde en person som ärvt sitt ämbete - annars en solklar muta, men kungahuset kan inte dömas - i detta fall iaf.
netha
CITAT (andersen @ 20-08-2010, 22:43) *
Helt klart att det är en muta,företagen står i kö för att bli kunglig hovlevrantör och använda sig av det i marknadsföring.

Jag är totalt ovetande om vad denne affärsman jobbar i för branch ... och eftersom han tydligen är miljardär så har jag svårt att tro att han strävar efter "hovleverantörs" titel.
Snöflinga
CITAT (Aqvakul @ 20-08-2010, 22:41) *
Det är ju tyvärr detta det gäller. De som har makt fixar åt varandra, medan vanligt folkinget är värda. Det märkliga är att det accepteras just när det gäller kungahuset. I andra sammanhang är vi betydligt mer kritiska...

De flesta av oss, oavsett vilken plats i samhället vi befinner oss, byter väl tjänster på ett eller annat vis.
Det är väl bara det att vi inte är högvilt för media whist.gif
gnon49
Kan det vara så enkelt att vi o "dom" har helt olika syn på vad som är en lyxresa. Att det är vardagsmat med jetplan o lyxbåtar. Tror knappast kungahuset behöver mutas. pengar saknas inte.
andersen
CITAT (netha @ 20-08-2010, 22:45) *

Menar du på fullt allvar att du inte förstår sambandet?

CITAT (netha @ 20-08-2010, 22:52) *
Jag är totalt ovetande om vad denne affärsman jobbar i för branch ... och eftersom han tydligen är miljardär så har jag svårt att tro att han strävar efter "hovleverantörs" titel.

Du vet inte vem han är? han startade bla EF Education.
Bettis
CITAT (Snöflinga @ 20-08-2010, 22:56) *
De flesta av oss, oavsett vilken plats i samhället vi befinner oss, byter väl tjänster på ett eller annat vis.
Det är väl bara det att vi inte är högvilt för media whist.gif

tummenupp.gif
netha
CITAT (Aqvakul @ 20-08-2010, 22:41) *
Det är ju tyvärr detta det gäller. De som har makt fixar åt varandra, medan vanligt folk inte är något värda. Det märkliga är att det accepteras just när det gäller kungahuset. I andra sammanhang är vi betydligt mer kritiska...

Nämen ... varför ska inte vänner ... om än de är miljardärer ... få ge gåvor till sina!??
netha
CITAT (andersen @ 20-08-2010, 23:00) *
Menar du på fullt allvar att du inte förstår sambandet?
Du vet inte vem han är? han startade bla EF Education.

Vågar säga att jag i detta fall inte alls förstår sambandet ... men kanske är det så att politiska vinklar är med i spelet ... jag kommer att kolla EF Education ... har aldrig tidigare hört namnet nämnas.
andersen
CITAT (netha @ 20-08-2010, 23:01) *
Nämen ... varför ska inte vänner ... om än de är miljardärer ... få ge gåvor till sina!??

Därför att kapitalet skall inte styra över allt, det är en fråga om demokrati.

CITAT (netha @ 20-08-2010, 23:06) *
Vågar säga att jag i detta fall inte alls förstår sambandet ... men kanske är det så att politiska vinklar är med i spelet ... jag kommer att kolla EF Education ... har aldrig tidigare hört namnet nämnas.

Alla ungdomar som dom sista 25-30åren har åkt på språkresor, har nog åkt via det bolaget.
*Stintan*
CITAT (netha @ 20-08-2010, 22:45) *

Han snubben är dyslektiker precis som kungen och Vickan och jag har för mig att dom gjort/gör nånting tillsammans angående det.
netha
CITAT (andersen @ 20-08-2010, 23:07) *
Därför att kapitalet skall inte styra över allt, det är en fråga om demokrati.

Jag är så klart för demokrati ... men i just detta fall har jag svårt att förstå demokratifrågan ...
Grubblar o grubblar men kan inte förstå varför vi som inte äger miljoner/miljarder ... inte kan tillåta att de som har pengar får ge gåvor till sina nära vänner.

CITAT (*Stintan* @ 20-08-2010, 23:12) *
Han snubben är dyslektiker precis som kungen och Vickan och jag har för mig att dom gjort/gör nånting tillsammans angående det.

OK ... då förstår jag ännu mer varför han bjöd dem på allt. smile.gif
andersen
CITAT (netha @ 20-08-2010, 23:12) *
Jag är så klart för demokrati ... men i just detta fall har jag svårt att förstå demokratifrågan ...
Grubblar o grubblar men kan inte förstå varför vi som inte äger miljoner/miljarder ... inte kan tillåta att de som har pengar får ge gåvor till sina nära vänner.

Därför att då får vi ett samhälle som blir så här... skrubbar du mej på ryggen så skrubbar jag dej på ryggen.

Då sätts dom demokratiska spelreglerna ur spel, och det handlar bara om kapitalets makt.
*Stintan*
CITAT (andersen @ 20-08-2010, 22:43) *

Tror knappast att han förväntar sig att bli kunglig hovleverantör. Han har ju tjänat sina miljoner på att ordna språkresor för ungdomar. Lite svårt att skicka till slottet.
Bettis
CITAT (andersen @ 20-08-2010, 23:16) *
Därför att då får vi ett samhälle som blir så här... skrubbar du mej på ryggen så skrubbar jag dej på ryggen.

Då sätts dom demokratiska spelreglerna ur spel, och det handlar bara om kapitalets makt.

Har vi inte det redan???
andersen
CITAT (netha @ 20-08-2010, 23:15) *
OK ... då förstår jag ännu mer varför han bjöd dem på allt. smile.gif

Driver du med mej?
netha
CITAT (andersen @ 20-08-2010, 23:16) *

Jamen tror du inte att det redan förhåller sig på detta vis när det gäller överklassen!?

Men just när det gäller kungahuset så har de ju ingen politisk makt och därför liten makt ang kapitalet.

CITAT (andersen @ 20-08-2010, 23:19) *
Driver du med mej?

Inte alls! Kanske saknar jag förstånd och förmåga att förstå ... ger bara min åsikt.
andersen
CITAT (netha @ 20-08-2010, 23:22) *
Jamen tror du inte att det redan förhåller sig på detta vis när det gäller överklassen!?

Men just när det gäller kungahuset så har de ju ingen politisk makt och därför liten makt ang kapitalet.
Inte alls! Kanske saknar jag förstånd och förmåga att förstå ... ger bara min åsikt.

Jo men det behöver väl inte bli värre.

Kungahuset har stor makt när det gäller näringslivet dvs företagen är mycket intresserade av att ha kungafamiljen med sig på resor mm reklamvärdet är mycket stort.

Ang pengar från kungafamiljen/och företag till olika hjälp insatser för utsatta grupper/sjuka mm så är det inte företagens eller kungafamiljens uppgift att dela ut allmosor, då har vi snart ett samhälle där folk får stå med mösan i hand.

Jag avslutar här måste gå och lägga mej. gonatt
Motti
iI ärlighetens namn så fixar väl alla något åt varan !kompisar som är målare bilmekaniker snickare eller rörmockare så kom inte och säg att inte vi "vanliga" utnyttjar grattis saker,bara att ha en kompis som är snickare kan spara ett par hundra tusen .Vad är skillnaden knappnål eller silverskål ?nu när ju dom flesta av oss inte kungligheter men många av oss sparar en hel del på våra kompisar som jobbar svart åt oss.Vi har faktiskt vänner som har flygplan ! vi skulle säkert få" Låna"det om vi frågade.Alla drar nytta av varan byte av tjänster tex.många bilmekaniker tjäna en hel del svarta pengar liksom målare elektriker rörmockare.Så säg inte att vi "vanliga "inte utnyttjar våra bekanta och vänner.Snacka om att kasta sten i glashus whist.gif
Bettis
CITAT (Motti @ 20-08-2010, 23:41) *
iI ärlighetens namn så fixar väl alla något åt varan !kompisar som är målare bilmekaniker snickare eller rörmockare så kom inte och säg att inte vi "vanliga" utnyttjar grattis saker,bara att ha en kompis som är snickare kan spara ett par hundra tusen .Vad är skillnaden knappnål eller silverskål ?nu när ju dom flesta av oss inte kungligheter men många av oss sparar en hel del på våra kompisar som jobbar svart åt oss.Vi har faktiskt vänner som har flygplan ! vi skulle säkert få" Låna"det om vi frågade.Alla drar nytta av varan byte av tjänster tex.många bilmekaniker tjäna en hel del svarta pengar liksom målare elektriker rörmockare.Så säg inte att vi "vanliga "inte utnyttjar våra bekanta och vänner.Snacka om att kasta sten i glashus whist.gif

tummenupp.gif ja just vad jag menade visst utnyttjar vi våra egna kontakter iaf har vi gjort det elektriker i släkten eller rörmockare mm mm
Piccante
CITAT (Motti @ 20-08-2010, 23:41) *

Så du menar att de förväntas göra något i gentjänst då??? Eller ska kungahuset byta "tjänster" mot svartjobb och representera Sverige "svart" för att gynna denne affärsman.
Motti
Precis Bettis !Lät att se över axeln och glömma bort hur man själv fixar till det för att slippa betala dyra hantverkare whistling.gif finns dom som tjänar mer på svartjobb än på sitt verkliga jobb,dom pengarna blir aldrig skattade.
*Stintan*
Men vad har han gjort? Jo låtit dom flyga i hans privata flygplan, bo på hans lyxkryssare och i hans bostäder. Kostnaderna för allt har han ju oavsett. Den enda merkostnaden är väl bränslet, för personal har han ju ändå. Vem som betalat bränslet vet vi väl inte. Han är säkert inte i behov av några gentjänster.
Motti
Men om han nu har råd att bjuda på det varför skulle han inte få det då !hade jag haft en lyxkryssare skulle jag absolut lånat ut den till mina vänner,nu har jag inte någon lyxkryssare men jag lider inte av att Vicktoria och hennes Daniell har vänner som har det gott ställt och som ställer upp på dom när de behöver en bröllopsresa inkognito.Det kallar jag för vänner det som delar med sig av det dom har.
Piccante
CITAT (*Stintan* @ 20-08-2010, 23:59) *
Men vad har han gjort? Jo låtit dom flyga i hans privata flygplan, bo på hans lyxkryssare och i hans bostäder. Kostnaderna för allt har han ju oavsett. Den enda merkostnaden är väl bränslet, för personal har han ju ändå. Vem som betalat bränslet vet vi väl inte. Han är säkert inte i behov av några gentjänster.

Hans flygplan åker nog inte till Stilla havet fram och tillbaka bara så där. Givetvis var det en bjudresa.
Red Top
Hörde att det var Republikanska föreningen, som stod bakom alla åtta anmälningarna till korruptionsmyndigheten.

En anmälan per medlem, eller?

Motti
Den svenska avundsjukan förnekar sig aldrig !om du har en sommarstuga på Östkusten eller på Smögen eller en våning i Stockholm och lånar ut den till en vän,skulle du tycka att det var okej att bli anklagad för muta då ?
Piccante
CITAT (Motti @ 21-08-2010, 00:13) *
Den svenska avundsjukan förnekar sig aldrig !om du har en sommarstuga på Östkusten eller på Smögen eller en våning i Stockholm och lånar ut den till en vän,skulle du tycka att det var okej att bli anklagad för muta då ?

Ja definitivt om min "vän" är i en bransch där man gör reklam eller på något sätt kan framhålla mig positivt gentemot andra. Om man kan dra fördel själv eller sitter i en beslutsfattande position där man kan ha makt över andra sår räknas allt över 50kr som en muta.

Hur skulle det se ut om föräldrarna till en unge som ligger risigt till i skolan och riskerar att få IG i svenska lånar ut sin sommarstuga på Fårö till läraren bara för att han verkar trevlig och i behov av semester???
Motti
men snälla Markus rolleyes.gif va det inte en lite konstig jämförelse,det här handlar ju om vuxna människor inte barn.
mamamaggan
En vanlig statstjänsteman får ta emot en "present " värd 300 kr annars är det en muta och h*n straffas .

När kungahuset tar emot " present " för miljoner så får man inte ens åtala för att de kungliga går inte att åtala !!!

edit:rättat stavfel
*Stintan*
CITAT (Markus_H @ 21-08-2010, 00:04) *
Hans flygplan åker nog inte till Stilla havet fram och tillbaka bara så där. Givetvis var det en bjudresa.

Han har ju både kryssaren och hus där och far fram o tillbaka själv som en skottspole. Och var det en bjudresa so what? Hade jag råd skulle jag bjuda massor utan att förvänta mig något i gengäld. Jag tycker det är löjligt att man ens bryr sig.
Motti
Vad då !har man pengar ska man då skämas för dom ?varför har inte alla samma rätt att bjuda på resor eller sommarvistelser ?finns många svenskar med vanlig inkomms som har lägenhet i Spanien ,ska de inte låna ut den till sina vänner ?har det någon betydelse hur mycket pengar man har ?om man bara vill ställa upp för sina vänner och dela med sig av det man har,ska det då kallas för muta !löjligt tycker jag personligen.Ska dom som har pengar krypa in i ett hörn och skämas eller ?dom som har kapital skapar också arbeten glöm inte det.
mamamaggan
Om vi nu säger att herr A är statstjänsteman och bjuds av privattjänstemannen herr B , som är hans bror , på en resa som är värd mer än 300 kr så är det en muta .

Om kronprinsessan som är " anställd " av oss bjuds på en miljonresa av en företagsledare så får man inte ens reagera ????

edit : rättat stavfel
Motti
Men för tjyven !alla har vi väl vänner oavset hur mycket de tjänar,varför ska siffror ha med det att göra ?Så om du har en vän som bjuder dig till australien så tackar du nej före du känner dig mutad !allt handlar om avundsjuka,nu är det ju utrett och enligt lagen så betraktades inte Vicktorias och Daniells resa som en muta eller en bestickning,ska det också ifråasättas ?lagen alltså.
mamamaggan
Att det inte betraktas som en muta beror på att kungahuset inte kan åtalas och ingenting annat !!!!

Att du inte förstår vad jag skriver är ju inte speciellt förvånansvärt.

Vet du att det finns statstjäntemän ? Och privattjänstmän ?

Vad är Victoria ? Jo en " statstjänsteman " och varför ska hon vara undantagen från att kunna bli åtalad för att ta emot en muta när en statstjänsteman inte får ta emot mer än 300 kr utan att blir srtaffad ?
CeciliaR
CITAT
En vanlig statstjänsteman får ta emot en "present " värd 300 kr annars är det en muta och h*n straffas .
CITAT
Om vi nu säger att herr A är statstjänsteman och bjuds av privattjänstemannen herr B , som är hans bror , på en resa som är värd mer än 300 kr så är det en muta .

Är det verkligen så det är? Såvitt jag vet så får man inte ta emot gåvor som man kan tänkas få för att någon är i en beroendeställning till en, dvs statstjänstemannen skulle bli fälld om han tog emot pengar av någon han hade kontakt med i arbetet och som han kunde tänkas behandla annorlunda pga gåvan. Inte fanken är han förbjuden att ta emot en gåva på 500 spänn av sin bror.

Kungafamiljen har sin ställning dygnet runt, året runt, alltså skulle de vara förbjudna att ta emot en gåva av någon någonsin.

Det är bra att reagera, men att se en förolämpning i allt är löjligt.. Låt oss inte ge pengar till forskning om vi har några över så att vi inte förtrycker proletariatet, hemska tanke.
Motti
Även Vicktoia måste väl få luta sig mot sina vänner!bara för att hon är Kronprinsessa behöver väl inte just hon avböja vänners omtänksamhet ?även hon måste få ha rätten att ha vänner precis som vi andra,vänner som bjuder på saker och ting !för mig är det inget konstigt alls,hon måste väl också få vara !om en av våra vänner bjöuder oss till Italien med fri kost och resa skulle jag ta den direkt.

Mammamaggan du förstår ju aldrig vad jag försöker säga heller !du har ju bara bestämt dig för att inte tycká som jag ocj det är okej,men du behöver inte vända taggarna ut hela tiden.Ganska vanligt att människor tycker olika men man kan vara trevlig ändå och vara överens om att man tycker olika rolleyes.gif
Motti
CecilaR du har en point där !skänk inga pengar till välgörenhet ,det kan räknas som muta och bestikning.Konstigt där finns inga grännser att skänka pengar det räknas aldrig som en muta fast du kan vara släkt med forskarna eller personalen ?finns en del adel där också bland läkarna,gisses tänk om de har pengar också fear.gif
*Stintan*
CITAT (mamamaggan @ 21-08-2010, 01:23) *
Att det inte betraktas som en muta beror på att kungahuset inte kan åtalas och ingenting annat !!!!

Att du inte förstår vad jag skriver är ju inte speciellt förvånansvärt.

Vet du att det finns statstjäntemän ? Och privattjänstmän ?

Vad är Victoria ? Jo en " statstjänsteman " och varför ska hon vara undantagen från att kunna bli åtalad för att ta emot en muta när en statstjänsteman inte får ta emot mer än 300 kr utan att blir srtaffad ?

Någon statstjänsteman är hon då inte. Det kan man inte födas till. Viktoria har ärvt sitt uppdrag och det uppdraget kan inte jämföras med någon annan tjänst. Detsamma gäller kungen. Jag tycker inte att det är ett dugg märkligt att dom är undantagna.
fuchsian
Har ni inte fattat att det finns skillnad på svarta och vita?

Vita har allt gratis för de svarta betalar allt med sin skatt åt dom vita. .... tummenupp.gif f.
( Det kallar jag för en rättvisa i samhället)
Aqvakul
Är man rojalist så måste man naturligtvis försvara allt kungahuset gör. Problemet är att själva monarkin i sig är så orimlig att man ständigt måste försvara en massa dumheter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon