Håller på att anlägga en garageuppfart, och av tekniska skäl måste den läggas 1,5 m åt längre åt höger än planerat vilket gör att syrénen som står just där måste tas upp. Om det är möjligt vill jag gärna flytta den till annan plats, men jag inser att det inte alls är idéalt att öra det nu mitt under tillväxten, så frågan är går det ens att flytta den?????
Det är en ganska gammal buske (tror jag), men tillväxten har varit dålig pga dåliga växtförhållanden, så den är inte mer än 1,5 m hög och växer snarare åt sidan än uppåt.... Den har inte blommat senaste året, men efter att vi tog ner lite buskar runt den i våras har den skjutit lite nya skott så det är liv i den. Tror det är en vanlig bondsyrén men är som sagt inte allls säker eftersom ajg inte sett några blommor.
Om det går att flytta, hur gör jag för att det ska bli bra? Klipper ner den rejält innan flytten? Hurdant rotsystem har en syrén? Eftersom jag får göra grävningen för hand så finns det begränsingar för hur stor jordklump jag kan ta med..... Är den extra känslig för placering efter flyten eller kan man sätta den var som helst så länge man vattnar ordentligt (skulle vilja sätta den i en slänt nämligen, men den är aningens torr och ganska solig så här års).
Aqvakul
22-08-2010, 14:07
Syrener är väldigt tåliga. Visst går de att flytta så här års. Förbered den nya planteringsgropen så att flytten går snabbt. Tag med så mycket rötter du kan. Passa på att jordförbättra. Beskärning kan vänta till våren. Vattna rejält varje vecka tills alla bladen fallit av. Fortsätt att vattna rejält varje vecka under hela vegetationsperioden nästa år.
Syrener brukar skjuta bra med skott. Tänk på det så att du inte få syrener i din nyanlagda garageuppfart... försöka att gräva bort så mycket av rötterna som du bara kan sedan du har flyttat på busken som du vill behålla.
Och jag tror inte heller att det är något problem med att flytta den.
CITAT (Peztis @ 23-08-2010, 22:35)

Syrener brukar skjuta bra med skott. Tänk på det så att du inte få syrener i din nyanlagda garageuppfart... försöka att gräva bort så mycket av rötterna som du bara kan sedan du har flyttat på busken som du vill behålla.
DET hade jag helt glömt bort

Tack för påminnelsen.
Då gör jag ett försök till helgen, maken har lovat hjälpa mig att få upp jordklumpen så jag ska verkligen ta med så mycket rötter som jag kan
Sågade ner 11 år gammal syren som hunnit bli ca 4,5 -5 m hög ... nu efter några veckor har den tagit sig ordentligt ... ca 1 m höga nya.
Syren är tålig.
CITAT (netha @ 24-08-2010, 23:11)

Sågade ner 11 år gammal syren som hunnit bli ca 4,5 -5 m hög ... nu efter några veckor har den tagit sig ordentligt ... ca 1 m höga nya.
Syren är tålig.
Ja, man kan hoppas på det - men jag har lite konstiga "gröna fingrar" vissa sker som är lätta lyuckas jag aldrig med och en del svåra växter har jag jättetur med

Men jag ska gräva nu i helgen, tvinga maken att bära och sätta den på ny plats. Om det fortsätter regna som det gör nu lär vattningen iaf inte bli några problem

, annars får jag sätta maken på det.
Tillväxten är över för syren också i din zon, men visst kan det gå bra att flytta den också nu. Bra är att regnperioden börjar snart så att du får hjälp med vattningen, den är central ända till dess bladen faller.
Jag tillhör dem som inte lyckats med flytt av syrén. Visserligen lever häcken ännu men som betydligt klenare, mer långsamväxande och småbladigare än de var innan flytten. Misstaget jag gjorde, tror jag, var att flytta och skära in dem samtidigt. De stod och stampade efter den chocken i flera år innan något synligt skedde. Därefter var mitt misstag att inte lägga droppslang eller annan enkel bevattningsnläggning och dessutom gräva ett för smalt dike.
Har du lerjord är problemet mindre, där finns näring och kan skapas rotutrymme även om du gräver snålt. Men att skära in samtidigt tror jag inte på. Vänta med det och låt syrénen växa minst en säsong innan du skär bort det som ev dör och sedan en vårvinterbbeskärning för att simulera skottbildning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.