Sidor: 1, 2
malcolm
CITAT (Aqvakul @ 24-08-2010, 18:32) *
Då bör du nog undvika tropiska malariaområden...

Åker i alla fall inte längre än till Gävle fast där kan man förstås drabbas av smågävlarna.
Rihane
CITAT (malcolm @ 27-08-2010, 08:54) *
Åker i alla fall inte längre än till Gävle fast där kan man förstås drabbas av smågävlarna.

Lite OT och nyfiket: Finns det malariamygg i Gävle?

Huggorm
CITAT (Rihane @ 27-08-2010, 10:22) *
Lite OT och nyfiket: Finns det malariamygg i Gävle?

Knappast, men däremot är ju Gästrikland hemsökt av enorma mängder vanliga mygg, som håller till runt Dalälven när den svämmar över
Red Top
Om vi ska fortsätta OT, så är det inte ngr vanliga mygg , som man bekämpar runt Dalälven. Det är olika arter av sk översvämningsmygg.

Den art som är vanligast på hösten är 'Aedes cinereus', kan i värsta fall bära på det virus som ger Ockelbosjuka.

Rihane
Har läst på lite. Malaria försvannn från Sverige runt 1930 dom som numera smittats av malaria har gjort det utomlands i tropiska och subtropiska trakter.

Vi tog inte vaccinet. Tyckte det var för otestat. Har en syster som föddes 1960 och min mamma fick ett recept på ett "fantastiskt" läkemedel mot illamående som hon aldrig använde. Fanns lite andra anledningar att inte ta vaccinet också.
Frågade även en kille jag känner som jobbar med själva viruset och beslöt att få panik när svin- och fågelinfluensan muterar ihop sig istället.
Beslutet var ingalunda lätt och jag är tveksam även nu om det var rätt. En ny vinter nalkas
Gossen Ruda
Det är lite lustigt vad kan kan läsa här. Lite fakta. I ursprungslandet Mexico var det flera/många som dog och den bilden med dödsoffer och svårt sjuka spred sig dit smittan spreds så ur den synvinkeln var det helt rätt att börja vaccinering. I Sverige var det ingen som dog av vaccinet, vad får ni allt ifrån? Åtminstone är det så jag minns det. Däremot var det några ur riskgrupperna som dog men där fanns en besvärlig grundproblematik. Faktum kvarstår dock att det var influensan som var den direkta dödsorsaken. Hade inte massvaccineringen startat hade vi garanterat fått fler dödsoffer och ännu fler som krävt avancerad sjukvård. I andra länder i Europa, främst i sydost, var det kraftiga epedimier med många dödsoffer. Jag vaccinerade mig inte, dels så var jag inte i någon riskgrupp så jag skulle fått svårt att få vaccin och dels så när jag väl kunde vaccinera mig var epedemien över.
*Stintan*
CITAT (Red Top @ 27-08-2010, 11:16) *
Om vi ska fortsätta OT, så är det inte ngr vanliga mygg , som man bekämpar runt Dalälven. Det är olika arter av sk översvämningsmygg.

Den art som är vanligast på hösten är 'Aedes cinereus', kan i värsta fall bära på det virus som ger Ockelbosjuka.

Dom finns där även utan översvämningar!
Kunde knappt gå utanför dörren då jag bodde i området.
fuchsian
Jag vaccinerade mig för svininfluensan och fick inte ens ont i armen, och kommer att göra det också i år om möjligheten finns, annars får det bli en vanl. influensa+lunginflam. kombination för min del. jag tillhör riskgruppen och då är det dumt att inte ta det.
När vi reser utomland har jag med mig både vaccin och penicillin och annat som min läkare skriver ut åt mig för att inte ens en vanl. diarre ska störa våra resor.
Har en kompis som jobbar på hjärtintensiven och hon har full koll om dessa förebyggande grejer och de åker mycket och långt och ur turistinvationerna.
Brukar snacka med henne och få råd. ....fuchian.....
malcolm
Vart tog galna kosjukan vägen som verkade vara ett hot mot hela mänskligheten för inte så länge sedan?
fuchsian
CITAT (malcolm @ 27-08-2010, 18:25) *
Vart tog galna kosjukan vägen som verkade vara ett hot mot hela mänskligheten för inte så länge sedan?

Ja du, om man visste vart den tog vägen? Vi var ofta i England just då som det skrevs så mycket om det, det enda vi gjorde var att inte äta kött, hur enkelt som helst. Vår dotter är vegetarian och det har smittats på oss också för hon är en hejare att slänga ihop god mat av "ingenting", verkar det som, men gott blir det. Svärmor var likadan, så därifrån går väl dom generna och min make är bra på det. Jag gör hellre andra hushållsgrejer än lagar mat, så han slipper det andra med städning, tvätt, blommor, och allehanda fruntummersjobb.
När han var mycket borta så många år, så tar han igen det han är bra på. ....fuchian...
Huggorm
Och ebolan, var blev det av den?
Blomstertanten
CITAT (Anki på Öland @ 26-08-2010, 09:22) *
Vad bekvämt.... framöver kan vi alltså skylla alla sjukdomstillstånd vi får på att vi vaccinerat oss mot svininfluensan 2009! smile.gif
Anki

Vad sjutton ska jag skylla på då ??? unsure.gif
Aqvakul
CITAT (Blomstertanten @ 27-08-2010, 22:57) *

Du får väl skylla på att du inte vaccinerat dig.. naughty.gif
*Stintan*
CITAT (Blomstertanten @ 27-08-2010, 22:57) *

giggle.gif det blir nog biverkningar av något annat skit.
Blomstertanten
CITAT (Aqvakul @ 27-08-2010, 23:01) *
Du får väl skylla på att du inte vaccinerat dig.. naughty.gif

tummenupp.gif
fuchsian
Helt säkert när det gäller DIG! STintan i alla fall från .. din kära F
Blomstertanten
CITAT (fuchian @ 27-08-2010, 23:05) *
Helt säkert när det gäller DIG! din kära F

dunno.gif unsure.gif confused.gif
Huggorm
Och då var sambandet mellan pandemrix och narkolepsi bevisat. Är det någon som granskat vaccinationshysterin som media drev upp? Skulle inte förvåna mig om det finns en koppling mellan pådrivande media och vaccinproducenterna. Barnen fick betala det verkliga priset.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon