Sidor: 1, 2
netha
CITAT (Christa @ 26-08-2010, 17:26) *
Det håller jag med om. Jag har sett många som bor i lägenhet som har fönster öppna jämt och ständigt för att vädra ut värmen istället för att stänga av elementet.

När jag bodde i lägenhet så sprang jag och en vänsterpartist runt i hela området och stängde dörrar till trapphusen när folk ideligen lät dem stå öppna mitt i vintern.

Men det finns en hake och det är att de som anser sig ha råd fortsätter att slösa antingen de bor i villa eller lägenhet.

Tycker inte att du ska generalisera som du gör ... hur vet du om de som hade förnstren öppna, hade stängt av elementen eller inte!?
Jag bor i hyreshus och fönster och balkongdörr står öppna väldigt mycket ... vad otäckt om jag hade grannar som "spionerade" och skvallrade om hur jag slösar med värmen.
Christa
CITAT (netha @ 26-08-2010, 20:09) *
Tycker inte att du ska generalisera som du gör ... hur vet du om de som hade förnstren öppna, hade stängt av elementen eller inte!?
Jag bor i hyreshus och fönster och balkongdörr står öppna väldigt mycket ... vad otäckt om jag hade grannar som "spionerade" och skvallrade om hur jag slösar med värmen.

Jag syftar på vänner som jag besökt ofta och konstaterat fakta. Eftersom jag varit medveten om att energianvändning orsakar tungmetaller i fisk och andra problem så har jag lagt märke till det. Att bry sig om de långsiktiga effekterna av mänsklig verksamhet kallar inte jag för att spionera.
Gita
CITAT (Jan Lindgren @ 25-08-2010, 22:14) *
Hej Gita!
Om man gör en livstidsanalys av vindkraften så får man dessa siffror. Vindsnurror är energikrävande att bygga, har kort livslängd och ger lite el så det är faktiskt det sämsta alternativet i Sverige. Naturligtvis är kol och olja riktigt dåligt men det använder vi inte här i landet. Om du är intresserad så kan du hitta uppgifterna på nätet.

När det gäller kärnkraft så antar jag att du är bekymrad för avfallet. När vi bygger fjärde generationens kärnkraftverk får vi knappast något avfall alls och det lilla som blir behöver lagras i 200- 500 år innan det är ofarligt. Är du orolig för säkerheten så vet du naturligtvis att det nya finska kärnkraftverket tål en fulltankad jumbojet utan att skadas och att en härdsmälta är helt ofarlig för omgivningen.

Den sk miljörörelsen vill inte att du ska få reda på sådana här saker så man får leta efter information själv.
MVH
Jan Lindgren

Kärnkraftverk är nog betydligt mer energikrävande att bygga, dessutom vad gör vi med uttjänta reaktorer?
Ja, avfallet bekymrar mig men i lika hög grad uranbrytningen, det är en allt annat än "nice" verksamhet.

Jag är faktiskt inte helt emot kärnkraft och det är mycket troligt att vi på sikt kan lösa det problem den medför idag. De flesta tekniska problem brukar förr eller senare få en lösning, men än så länge gäller försiktighetsprincipen för mig.

Slutligen , på nätet kan man hitta både helt felaktiga och helt korrekta uppgifter om det mesta. Man bör nog vara ganska noggrann när det gäller källgranskning.
Gita
Gita
CITAT (ängsvädd @ 25-08-2010, 22:40) *
Nu har vertical wind tagit fram ett stort vertikalaxlat vindkraftverk, se länk:

http://www.verticalwind.se/SV/

Fast ett kraftverk med en effekt på 200 kW är ett mycket litet kraftverk, de vanliga vindkraftverkkraftverk som byggs idag har en effekt runt 3 MW och t.ex reaktor 3 i Forsmark har en effekt på drygt 1100 MW
Gita
Aqvakul
CITAT (Gita @ 28-08-2010, 20:34) *
Fast ett kraftverk med en effekt på 200 kW är ett mycket litet kraftverk, de vanliga vindkraftverkkraftverk som byggs idag har en effekt runt 3 MW och t.ex reaktor 3 i Forsmark har en effekt på drygt 1100 MW
Gita

Sant, men det är större än tidigare konstruktioner och ett steg i rätt riktning...
Huggorm
Man får helt enkelt bygga väldigt många vindkraftverk
Gita
CITAT (Huggorm @ 28-08-2010, 20:40) *
Man får helt enkelt bygga väldigt många vindkraftverk

Ja, skall man ersätta en enda reaktor med en effekt på 1100 MW med vertikalaxlade vindkraftverk med en effekt på 200 kW så får man lov att bygga väldigt, väldigt många. Även att ersätta kärnkraften som väl totalt
ger ung 53 TW med vanliga vindkraftverk är ju helt orealistiskt. Vattenkraften ger ju i dagsläget ungefär lika mycket (drygt 50 TW) för att kunna skrota kärnkraften får vi nog att bygga ut alla de fortfarande orörda älvarna vilket väl är en politisk omöjlighet.
Gita
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon