Full version: Fruktpress/Mustpress
Molngrabb
Jag går och spanar på våra äppelträd som får oförskämt mycket frukt även i år. Grannen utförde en massaker på sitt gigantiska äppelträd förr året för att i år med uppgiven blick se det stå friskare än någonsin. duh.gif
I vilket fall som helst så skulle jag vilja göra något ordentligt med mina äpplen och jag går och funderar på en fruktpress så att jag kan göra must. Dock så tycker jag att sådana pressar kostar för mycket för mig. Den billigaste jag har hittat är denna modell för strax under tvåtusenlappen.
Sedan kan man ju "fuska" sig till en must genom att hacka ner några kilo äpplen i en damejeanne, slå på några liter kokande vatten och låta detta gotta sig i vecka ungefär för att sedan sila och dricka. Detta ska bli väldigt gott säger Per Morberg... dunno.gif

Vad säger ni, hade ni "fuskat" på detta sätt? whist.gif

nattdjur
Jag har också funderingar på att göra must eller cider av mina äpplen. Är det någon som vet om man kan använda en vanlig råsaftcentrifug?
En sån får man ju för några hundralappar...
RibesRubusVitis
En gång trodde jag att centrifugen kunde ersätta vinpressen, men en råsaftcentrifug river sönder även kärnorna med bitterämnen som man inte vill ha med. Vet inte vad äppelkärnor innehåller, annars är det väl just äpplen och liknande som brukar centrifugeras, eller är det bara morötter?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon