Full version: Hasselnöts likör
Lasvedesina
Hej allihopa

Har surfat runt på nätet som en galning efter ett recept på hasselnötslikör men har inte hittat något alls sad.gif

På Öland i år blir det massor med hasselnötter och stora är dom så jag skulle vilja göra min egen likör istället för att köpa den dyra Francelicon. Hoppas någon här på odla kan hjälpa mig med detta.

Ciao Annika
Suz
Åh det här hoppas jag att någon svarar på!
Jag har med jättemycket hasserlnötter och det där lät ju hur gott som helst!
Chamomille
Kopierat från matklubben.se

Blir mycket lik Frangelico

Ingredienser
1 l hasselnötter med skal
1 tsk angelikarot, torkad och hackad
½ vaniljstång, delad
75 cl vodka
1/4 tsk mandelextrakt
3 3/4 dl strösocker
2 ½ dl vatten
1 tsk glycerin
Gul hushållsfärg (ett par droppar)

Gör så här
Sätt ugnen på 175°C

Skala och grovhacka nötterna och lägg dem på en ugnsplåt och rosta dem 10-15 minuter. Ta ut dem och placera dem i en 2-liters PET-flaska eller annat lämpligt kärl. Tillsätt den torkade angelikaroten, vaniljstången, spriten och mandelextraktet. Sätt på kapsylen och skaka om ordentligt.

Detta lagras på svalt ställe i 4 veckor. Skaka om flaskan ett par ggr i veckan.

Koka upp vattnet och sockret. Låt småputtra under omrörning tills sockret har lösts upp helt. Låt sockerlagen svalna och häll på den i flaskan, sätt på kapsylen och skaka om ordentligt igen.

Lagra på svalt ställe i 3 månader och skaka om flaskan ett par ggr i veckan.

Sila upp drycken genom en dubbelvikt fin silduk eller kaffefilter så att allt småskräp kommer bort. Tillsätt glycerinet och hushållsfärgen.

Lagra en månad till innan likören är klar för servering.

Lasvedesina
CITAT (Chamomille @ 27-08-2010, 19:46) *
Kopierat från matklubben.se
Blir mycket lik Frangelico
Ingredienser
1 l hasselnötter med skal
1 tsk angelikarot, torkad och hackad
½ vaniljstång, delad
75 cl vodka
1/4 tsk mandelextrakt
3 3/4 dl strösocker
2 ½ dl vatten
1 tsk glycerin
Gul hushållsfärg (ett par droppar)
Gör så här
Sätt ugnen på 175°C

Skala och grovhacka nötterna och lägg dem på en ugnsplåt och rosta dem 10-15 minuter. Ta ut dem och placera dem i en 2-liters PET-flaska eller annat lämpligt kärl. Tillsätt den torkade angelikaroten, vaniljstången, spriten och mandelextraktet. Sätt på kapsylen och skaka om ordentligt.

Detta lagras på svalt ställe i 4 veckor. Skaka om flaskan ett par ggr i veckan.

Koka upp vattnet och sockret. Låt småputtra under omrörning tills sockret har lösts upp helt. Låt sockerlagen svalna och häll på den i flaskan, sätt på kapsylen och skaka om ordentligt igen.

Lagra på svalt ställe i 3 månader och skaka om flaskan ett par ggr i veckan.

Sila upp drycken genom en dubbelvikt fin silduk eller kaffefilter så att allt småskräp kommer bort. Tillsätt glycerinet och hushållsfärgen.

Lagra en månad till innan likören är klar för servering.

smile.gif Är jag som la ut frågan där också. Blev glad för ett svar men tyckte det lät så komplicerat så därför letar jag vidare efter ett enklare recept vilket jag tror det finns smile.gif
Alba
Inte på svenska men det går nog följa receptet i alla fall.
Måste det vara färska hasselnötter eller skulle det gå med de som finns att köpa i påse på ICA.Hasselnötslikör
ingrids
Blir istället frestad att testa pistasch-varianten - kan den blir grön månntro? Och nu har jag äntligen lärt mig att allspice är kryddpeppar.
Suz
Hittade detta...men det kanske inte var vad du var ute efter?

A version of "FRANGELICO"~ From Italy
Great Hazelnut tasting liqueur.
4 ½ cup shelled hazelnuts
2 tsp Dried and chopped angelica root
½ split vanilla bean
1 fifth vodka
½ tsp. Almond extract
1 ½ cup sugar
¾ cup water
1 Tbs. Finishing formula
Heat oven to 325 degrees F. Place hazelnuts on cookie sheet and roast in oven.
When toasted chop coarsely.
Add nuts and all ingredients except water and sugar to aging container and age for a month.
Strain and add cooled syrup to mixture.
Age for another 2 or so months.

Edit, hmmm...såg att fler redan länkat/skrivit recept....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon